آخرین تحولات بازار داغ فولاد و سنگ‌آهن

12:13 - 1400/01/25
بنا به اعلام متال بولتن قیمت نورد گرم گرید تجاری در شرق چین با رشدی مختصر به محدوده به 545 تا 550 دلار در هر تن رسیده و میلگرد نیز با افزایش 2 دلاری در همین منطقه در محدوده قیمت 464 تا 471 دلار معامله شده است. در عین حال شاخص قیمت نقدی سنگ آهن 62 درصد تحت قرارداد سی‌‍‌‌اف‌آر کینگدائو چین در روز گذشته با افزایشی 2/69 به 83/29 دلار رسید.

پس از رشد قیمت سنگ آهن و بیلت در بازارهای نقدی چین طی روز گذشته، قیمت محصولات فولادی در معاملات روز جاری بازار آتی شانگهای باز هم ادامه یافت.

انتشار اخباری پیرامون احتمال کاهش تولید زغال کک شو در استان شانگسی از روز گذشته جو مثبتی را بر معاملات نقدی و آتی فولاد حاکم ساخت. در عین حال تقاضا برای سنگ آهن از سوی فولادسازان چینی در سطح مطلوبی بوده و به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها در حال تجدید موجودی انبار سنگ آهن خود هستند تا بتوانند با جهش تقاضا برای محصولات فولادی با خارج شدن از فصول سرد سال جوابگوی تامین نیاز بازار باشند. همین امر از به تحریک قیمت سنگ آهن منجر شده و جو مثبتی را نیز بر معاملات آتی محصولات فولادی در روز جاری حاکم ساخته است.

در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی برای تحویل در ماه می ‌‌با رشد بیش از 10 دلار به 510 دلار رسید. میلگرد فولادی نیز در قرارداد مشابه بیش از 11 دلار گران شد و قیمت 467 دلار را تجربه کرد.

در عین حال بنا به اعلام متال بولتن قیمت نورد گرم گرید تجاری در شرق چین با رشدی مختصر به محدوده به 545 تا 550 دلار در هر تن رسیده و میلگرد نیز با افزایش 2 دلاری در همین منطقه در محدوده قیمت 464 تا 471 دلار معامله شده است. در این میان قیمت‌های صادراتی برخی محصولات کمی تضعیف شده است. در هفته‌های اخیر در غیاب فروشندگان چینی به علت تعطیلات سال نو این کشور شاهد ارائه پیشنهادهای قیمتی پایین‌تر از سوی فروشندگان منطقه CIS و ترکیه بودیم و همین نیز بر قیمت‌ها فشار وارد کرده است. کاهش قیمت آهن قراضه منجر به پایین آوردن قیمت از سوی فروشندگن این مناطق عنوان می شود. بر این اساس قیمت میلگرد فولادی حاوی کروم در قراردادهای فوب چین با افتی 5 دلاری نسبت به دو هفته گذشته در سطح 430 تا 435 دلار بوده است. قیمت پلیت حاری کروم نیز 5 تا 10 دلار دلار کاهش یافته و به 455 تا 465 دلا رسیده است.

 

همچنین تن سنگ آهن برای تویل در ماه می‌در بازار کالایی دالیان با افزایشی بیش از سه دلار در سطح 93دلار معامله شد. در عین حال بر طبق گزارش متال بولتن شاخص قیمت نقدی سنگ آهن 62 درصد تحت قرارداد سی‌‍‌‌اف‌آر کینگدائو چین در روز گذشته با افزایشی 2/69 به 83/29 دلار رسید.