ارزان‌فروشی «خکاشا» چه‌قدر صحت دارد؟

12:10 - 1400/01/25
 مجلس بر مبنای اخبار دریافتی مدعی است قیمت واقعی سایپا کاشان بیشتر از رقمی است که به پژو- سیتروئن فروخته شده است، به همین دلیل کمیسیون صنایع و معادن مجلس قصد دارد به طور کارشناسی این موضوع را در دستور کار قرار و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص گزارش منتشره وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه‌گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو- سیتروئن می‌گوید: براساس اخبار واصله قیمت واقعی سایپا کاشان بیشتر از این رقم است، اما مجلس هنوز کارشناسی دقیقی را انجام نداده است. به ادعای سعید باستانی در این خصوص ارزان فروشی اتفاق افتاده و لازم است این قرارداد به طور کامل بررسی شود آیا این قرارداد به نفع کشور خواهد بود یا خیر؟

باستانی در پاسخ به اینکه پژو- سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران (سایپا و ایران‌خودرو) وارد مشارکت شده و محصول‌های هر دو قرار است در یک بازه قیمتی (50-90 میلیون) عرضه شود و آیا این موضوع انحصار را تشدید نمی کند؟ معتقد است: این مساله تشدید کننده انحصار است. به باور وی پژو و سیتروئن به ظاهر دو شرکت مختلف هستند ولی آن‌ها سال‌هاست که یک شرکت واحد ایجاد کرده‌اند و هر دو خودروسازان با یک شرکت وارد قرارداد شده‌اند و این نوعی دورزدن مقررات و تشدید انحصار است.