پاسخ دولت به عدم شفاف‌سازی 3 پالایشی

12:09 - 1400/01/25
 شرکت‌های پالایشی مدعی تاخیر سه ماهه در اعلام نرخ فروش نفت به پالایشگاه بوده‌اند و همین را دلیل عدم شفاف‌سازی صورت‌های مالی عنوان کرده‌اند، این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد این ادعا می‌گوید: به طور معمول در دوره زمانی 37 و 38 روزه، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، نرخ فروش نفت و فرآورده‌ها را اعلام و ما آن را به پالایشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.

ایرنا: عباس کاظمی درباره «خودداری پالایشگاه‌ها از شفاف‌سازی صورت‌های مالی به بهانه عدم اعلام نرخ نفت خام و فرآورده‌های نفتی توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی» تاکید می‌کند: قیمت‎ها را معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت تعیین کرده و پالایش و پخش بی‌درنگ آن را اعلام می‌کند. البته معاونت برنامه‌ریزی نیز به طور معمول در فاصله زمانی یک یا 2 ماهه، قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره این که پالایشگاه‌ها در گزارش‌های مالی جدید خود اعلام کرده‌اند شرکت ملی پالایش و پخش نرخ‌ها را در سه ماه سوم 95 اعلام نکرده است، تاکید کرد: مدت بازه زمانی سه ماهی که شرکت‌های پالایشی اعلام کرده اند، درست نیست. همیشه با یک فاصله زمانی مشخص، نرخ نفت خام و فرآورده‌ها اعلام می‌شود، زیرا باید متوسط قیمت ماه گذشته را تعیین کنند. به گفته وی به عنوان نمونه، برای بهمن‌ماه باید وضعیت خریدها مشخص شود، سپس تا 10 اسفند قیمت‌ها را به پخشو پالایش اعلام و پخش و پالایش نیز آن را ابلاغ می‌کند. برخی شرکت‌های پالایشی همچون پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز به علت عدم اعلام نرخ خرید نفت خام و فرآورده‌های صادراتی و بانکرینگ در گزارش‌های مالی جدید خود از شفاف‌سازی صورت‌های مالی خودداری کرده‌اند که باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است. پیش از این نیز شرکت‌های پالایشی از شفاف سازی صورت‌های مالی خودداری کرده بودند.