دیده‌بان بورس یک‌شنبه (17 بهمن)

12:09 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (17 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

ریسک عرضه اولیه: مهم‌ترین رویداد امروز را می‌توان به عرضه اولیه گروه دارویی برکت اختصاص داد. جایی که قرار است 340 میلیون سهم با قیمتی بین 220 تا 242 تومانی به فروش برسد. این رقم حدود 80 میلیارد تومان است که چندان اختلافی با میانگین ارزش معاملات روزانه بورس تهران ندارد. در این میان، بسیاری از فعالان نیز قیمت‌های تعیین‌شده برای «برکت» را بالا ارزیابی می‌کنند و در نتیجه آن را عرضه اولیه چندان دلچسبی ارزیابی نمی‌کنند. به هر حال، جذب حجم بالایی از نقدینگی به این عرضه می‌تواند فشار فروش در سایر سهام را افزایش دهد.

قطع گاز پتروشیمی‌ها: رویداد دیگری که امروز مورد توجه بازار خواهد بود، احتمال عقب ماندن تولیدات برخی پتروشیمی‌ها به دلیلی قطعی گاز است. روز گذشته نیز نشانه‌هایی از فروش در نمادهایی که گمانه قطعی گاز داشتند به چشم می‌خورد که امروز با دقت بیشتری باید رصد شود.

معدنی-فلزی‌ها: منفی‌ترین نمادهای روز گذشته بازار سهام بودند که امروز نیز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی (فاقد سیگنال خاص) و نیاز به نقدینگی در بازار احتمالا تحت فشار باشند.

حمایت از بانک و خودرو: نمادهای گروه خودرو که نسبت به نگرانی‌های ترامپ تقریبا بی‌تفاوت عمل کردند، با حمایت جدی سهامداران مشابه سهام گروه بانکی همراه شدند. باید دید در معاملات امروز این حمایت‌ها می‌تواند کف‌های قیمتی سهام مزبور را حفظ کند یا خیر.

کمین خریداران: در شرایطی که به نظر می‌رسد نوسانات قیمتی افزایش یابد، احتمالا هیجان فروش در بخش‌هایی از بازار قابل رصد است. این امر می‌تواند برای فعالانی که نگاه میان‌مدت به معاملات خود دارند، فرصت‌های خرید ایجاد کند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. عقب‌گرد بورس به نیمه اول

شاخص کل بورس تهران در حالی وارد کانال 76 هزار واحدی شد که کمترین رقم از پایان شهریور را تجربه می‌کند. روز گذشته، بازار سهام بیش از آنکه از موضع‌گیری‌های سیاسی ترامپ تاثیر بپذیرد، از ریزش بازارهای کالایی متاثر شد. بنابراین، بزرگان بورسی موجبات ریزش قیمت سهام را فرآهم آوردند، در حالی که گروه‌های متاثر از برجام، به طور خاص خودرویی‌ها، ریزش چندان سنگینی را تجربه نکردند.

2. کم‌توجهی دلار به ترامپ

در حالی که اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره ایران و وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان عده‌ای را برای جهش نرخ دلار آماده کرده بود، مشاهده شد که اهالی این بازار توجه چندانی به این مسائل نکردند. به این ترتیب، دلار معاملات متعادلی را در روز گذشته تجربه و در قیمت‌های حدود 3850 تومانی نوسان کرد. به نظر می‌رسد از نگاه فعالان بازار ارز، اظهارات ترامپ مبنای عملی ندارد و وی فردی است که بیشتر تلاش می‌کند در سخنرانی‌های دیوانه‌وار با همه درگیر شود. به هر حال، نوسان دلار در مدت ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند تشدید شود.

3. جغرافیای قطع گاز پتروشیمی‌ها

قطعی گاز پتروشیمی از اطلاعیه پتروشیمی خراسان مبنی بر افت فشار گاز شهری در استان خراسان شمالی و توقف فعالیت صنایع آغاز شد. پیگیری‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد پتروشیمی‌های فن‌آوران، زاگرس و کرمانشاه نیز با قطعی گاز مواجه بودند. این در حالی است که پتروشیمی پردیس از وصل بودن گاز خبر داده و به گفته مقامات پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر با مدیریت مصرف، در این منطقه هنوز قطعی گاز رخ نداده است.

4. رد نگرانی از ترامپ در صنعت حمل و نقل

برخی نمادهای حمل و نقلی که هرچند مدتی است شاهد روند نزولی بودند، روز گذشته با افزایش فشار فروش مواجه شدند. رویکرد اخیر ترامپ نسبت به کشورمان و وضع برخی تحریم‌های جدید موجب نگرانی سهامداران نسبت به وضعیت گروه حمل و نقل شده بود. صنعتی که پس از برجام توانسته ارتباطات زیادی پیدا کند و از لغو تحریم‌ها منتفع شود. در این خصوص، مدیر عامل کشتیرانی ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای بورس» با اشاره به مراودات ما با کشورهای آسیای شرقی و اروپا، این نگرانی‌ها را بی‌مورد ارزیابی کرد.

5. توضیح مدیر عامل درباره خروج از زیان «چفیبر»

سهام شرکت فیبر ایران از اواسط دی تا کنون حدود 20 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. هرچند این شرکت در عملکرد سال جاری در زیان به سر می‌برد، این رشد قیمتی به دلیل برخی شایعات درباره فروش زمین و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و همچنین انتظار بهبود وضعیت عملیاتی شرکت رقم خورده است. بر این اساس، «دنیای بورس» در گفت و گویی با مدیر عامل این شرکت، اقدامات ویژه فیبر ایران برای خروج از زیان را بررسی کرده است.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

امتیازهای ویژه برای خریدار بلوک هپکو

همه چیز در معارفه «بهپاک»

خیز زمستانی «غشان» برای پوشش بودجه

انتظار تعدیل منفی در «فسرب»

وعده یورو5 در «شبریز»

دلایل ریزش قیمت مس