دیده‌بان بورس ‌شنبه (16 بهمن)

12:07 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (16 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

روز حساس برای دلار: فضای ناآرام سیاسی میان رئیس جمهور جدید آمریکا و ایران و اعمال برخی تحریم‌های موشکی علیه ایران، بسیاری از فعالان اقتصادی را در حالت سردرگمی قرار داده است. باید منتظر ماند که نرخ دلار در معاملات امروز چگونه نوسانات خود را ادامه خواهد داد؛ امری که می‌تواند سیگنالی مهم از انتظار فعالان بازارهای کشورمان باشد.

نگرانی از صنایع برجامی: در بورس تهران نیز، نگرانی‌های ناشی از بقای برجام می‌تواند فشار فروش بر صنایع مربوطه و به طور خاص خودرویی‌ها را افزایش دهد. گروهی که بیش از سایر صنایع، پس از برجام با اقبال و رشد قیمت مواجه شد.

دوگانگی حقوقی‌ها: با ادامه ریزش قیمت‌ها در هفته گذشته گرچه شاهد حمایت برخی سهامداران حقوقی بودیم، اما نیاز به نقدینگی در گروه دیگری از این سهامداران مانع از اثرگذاری مطلوب این حمایت‌ها شد. به نظر می‌رسد در این روزها همچنان شاهد تقابل این دیدگاه‌ها باشیم.

واکنش‌ها به «برکت»: شرکت گروه دارویی برکت، فردا عرضه اولیه می‌شود؛ موضوعی که ممکن است به علت اقبال احتمالی معامله‌گران از این عرضه اولیه، شرکت‌های وابسته را نیز با خود همراه کند. «برکت» حدود 55 درصد سهام سرمایه‌گذاری البرز را در اختیار دارد. «والبر» خود در شرکت‌های دارویی متعددی از جمله گروه دارویی سبحان، پخش البرز، تولیددارو، مواد اولیه دارویی البرز بالک، داروسازی سبحان انکولوژی، سبحان دارو، دارویی رازک و داروسازی فارابی سهامدار است. در نتیجه شرکت‌های وابسته به این خانواده ممکن است با اقبال سهامداران پیش از عرضه اولیه همراه شوند.

بازگشایی «خاور»: شرکت ایران خودرو دیزل با ارائه اطلاعات شفاف‌سازی آماده بازگشایی می‌شود. سازمان بورس همچنان نسبت به برخی بندهای صورت مالی این شرکت ابهاماتی را مطرح می‌کند، اما بر اساس توضیحات شرکت این مسائل را بر عهده سهامداران برای پذیرش ریسک‌های احتمالی گذاشته است.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. اجماع بر سر افت شاخص

نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نشان می‌دهد عمده فعالان بازار نسبت به ریزش قیمت سهام در معاملات این هفته تاکید دارند. ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا در شرایطی ادامه یافته که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در دستور کار این دولت است. این امر سبب شده تا 44 کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی مزبور با ابراز نگرانی از این امر، روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کنند. همچنین احتمال بازگشایی دیگر نمادهای بانکی و افت قیمت جهانی کالاها، از دیگر دلایل تشدید روند نزولی بورس تهران محسوب می‌شود.

2. سیگنال‌های آمریکا و چین به بازارهای جهانی

بازارهای جهانی که تحت تاثیر افت شاخص دلار، رشد مناسبی را در هفته گذشته تجربه می‌کردند، در معاملات جمعه تغییر مسیر دادند. علت اصلی این امر را می‌توان استارت سیاست‌های انقباضی (افزایش نرخ بهره) در چین عنوان کرد. در واقع، آغاز معاملات سال جدید چین احتمال تداوم رشد تقاضا در بازارهای کالایی از سوی این کشور را تضعیف کرد و عامل فشار بر قیمت کالاها شد. از سوی دیگر، آمار اشتغال آمریکا در زمینه اشتغال‌زایی بهتر از انتظارات بود و تا حدودی به رشد شاخص دلار و فشار بیشتر بر کالاها کمک کرد. با این حال، رشد محدود دستمزدها و افزایش نرخ بیکاری ایالات متحده موجب محدودیت افزایش شاخص دلار در معاملات جمعه شد.

3. ساز مخالف نفت و طلا در بازارهای کالایی

در حالی عمده فلزات تحت تاثیر چین و دلار آمریکا روند نزولی را تجربه کردند، اما نفت توانست رشد نسبی را در پایان هفته تجربه کند. مهم‌ترین دلیل این امر، برنامه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است. این امر می‌تواند با ایجاد تزلزل در برجام و کاهش صادرات نفت کشورمان موجب رشد قیمت نفت به دنبال کاهش عرضه شود. همچنین، سیاست‌های تنش‌زای ترامپ موجب افزایش ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران و رشد قیمت طلا شد. در واقع، یک عامل غیراقتصادی در بازار نفت و طلا سبب شد تا قیمت‌ها بر خلاف عمده کالاها افزایشی شوند.

4. مثلث «وانصار»، «اخابر» و توسعه اعتماد مبین

شرکت توسعه اعتماد مبین که بلوک 50 درصدی مخابرات را به صورت اقساط در سال 88 خریداری کرده بود، با مشکلاتی در پرداخت قسط‌های اخیر مواجه شده بود. در این میان، بانک انصار هزار میلیارد تومان از این اقساط را پرداخت کرده و ما به ازای آن به صورت غیر مستقیم صاحب 8 درصد سهام مخابرات شده است. این امر می‌تواند در مجموع به بهبود حدود 10 الی 15 درصدی سود شرکت در سال جاری کمک کند.

5. اهرم جهانی تعدیل مثبت «کیمیا»

شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان، بر اساس عملکرد 9 ماهه پیش‌بینی سود خود را 67 درصد تعدیل مثبت داده و با ارائه شفاف‌سازی، دلیل اصلی این امر را در رشد هم‌زمان نرخ روی جهانی و نرخ دلار در بازار آزاد تهران می‌توان دید. هم‌اکنون نیز، قیمت 2500 دلاری برای هر تن روی در بودجه شرکت دیده شده است که با توجه به قیمت‌های فعلی روی در بازار جهانی، پتانسیل جدیدی برای تعدیل مثبتی دیگر در این نماد ایجاد می‌کند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

عرضه «بهپاک» در معاملات یکشنبه

موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار

هشدار لیزینگی‌ها به مصوبه بانک مرکزی

جهش سودآوری در «خاذین»

تعدیل منفی سنگین «خفنر»

تعدیل مثبت 63 درصدی «قچار»