دماسنج بازار

وزن‌کشی در «وتجارت»

12:06 - 1400/01/25
با توقف تقریبی 200 روزه این نماد، سرانجام بانک تجارت به تابلوی اصلی بورس بازگشت. پس از بازگشایی این نماد در قیمت 67 تومانی و کاهش بیش از 33 درصدی قیمت آن، افت 30 واحدی شاخص گروه بانکی (بیش از 4.5 درصد) و کاهش بالاتر از 360 پله‌ای بر شاخص کل بورس را به دنبال این رویداد مشاهده کردیم.
وزن‌کشی در «وتجارت»

در حالی که به دنبال ارائه صورت‌های مالی این بانک، انتظارات برای بازگشایی این نماد از ابتدای هفته جاری به اوج خود رسیده بود، فرآیند بازگشایی این نماد در روز جاری اتفاق افتاده است.

این موضوع در حالیست که به نظر می‌رسید علت این انتظار به ریزش بالای شاخص (به دنبال بازگشت «وتجارت») مربوط بوده است و ناظر بازار را بر آن داشته تا این بازگشایی به ریزش هر چه بیش‌تر شاخص منجر نشود. با رسیدن به انتهای هفته و نبود رشد قابل ملاحظه شاخص، نهایتا این رویداد عملی شده است. گفتنیست «دنیای بورس» پیش‌تر سناریوی بازگشایی این نماد را که احتمال افت نزدیک به 500 واحدی شاخص کل را می‌تواند در پی داشته باشد، بررسی کرده بود.

در ادامه به این فرآیند می‌پردازیم:

 پیام ناظر بازار

نماد معاملاتي شركت بانك تجارت، «وتجارت»، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي و ارائه اطلاعيه شفاف سازي در خصوص آخرين وضعيت شركت، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي آماده انجام معامله است.

فرآیند کشف قیمت

در این فرآیند ابتدا قیمت‌هایی در محدوده 97 تومانی را در سمت خرید و قیمت‌هایی در محدوده 100 تومانی را در سمت فروش مشاهده کردیم. با گذشت زمان اندکی از این فرآیند، تعادل قیمت (که واضحا ناپایدار است) را در مرز 100 تومانی مشاهده کردیم.

اما با گذشت بیش‌تر از این فرآیند، افت شدید قیمت را در دوسوی خرید و فروش ملاحظه می‌کنیم. با رسیدن قیمت تعادلی در محدوده 65 تومانی، «وتجارت» نزدیک‌ترین فاصله را به بازگشایی دارد. همچنین اضافه می‌شود در سمت خرید، افزایش محسوس حجم خرید را مشاهده می‌کنیم (صف خرید بیش از 55 میلیونی و صف فروش 32 میلیونی تا ساعت 12).

با عبور از ساعت 12 و رسیدن به لحظات پایانی معاملات بازار، رشد قیمت تعادلی را تا محدوده 665 ریال مشاهده می‌کنیم.

نهایتا این نماد با قیمت 67 تومانی به معاملات بورس بازگشته و افت بیش از 33 درصدی را در بازگشت به بازار تجربه کرده است. همچنین نکته قابل توجه در این رویه، خرید تمام‌قد سهام‌داران حقیقی در این نماد است (کل خرید انجام شده در لحظه بازگشایی).