ساخت ۱۲ پالایشگاه جدید نفت

12:06 - 1400/01/25
 ۱۲ پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در ایران مراحل مختلف ساخت تا راه‌اندازی را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که تازه‌ترین وضعیت سه پروژه پالایشگاهی تاپیکو نیز تشریح شد؛ بر این اساس به زودی بهره‌برداری از پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» آغاز می‌شود و دو پروژه دیگر «آناهیتای کرمانشاه» و «سیراف» نیز در دستور کار قرار دارد.

مهر: آرمان مقدم؛ مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون ۹ پالایشگاه با ظرفیت یک میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه نفت در سطح کشور در مدار تولید و بهره‌برداری قرار دارند، گفت: به زودی بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز آغاز خواهد شد. 

به گفته وی در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، احداث پالایشگاه‌ جدید نفت سنگین ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در بندر جاسک در دستور کار قرار گرفته است. مقدم با اشاره به برنامه ساخت پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای آناهیتای کرمانشاه در غرب کشور، تاکید کرد: احداث مجتمع پالایشگاهی سیراف با ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه و آغاز عملیات اجرایی طرح تثبیت، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید پالایشگاه نفت آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز (با استفاده از فاینانس چین) از دیگر برنامه‌های پالایشگاه‌سازی ایران به شمار می‌رود.