دیده‌بان بورس سه‌شنبه (12 بهمن)

12:04 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (12 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

کمین فروشندگان در صنعت خودرو: در حالی نمادهای گروه خودرویی در فضایی مثبت معاملات دیروز خود را به پایان رساندند که نگاهی به عملکرد سهامداران درصدی نشان از نیاز بالای آنها به نقدینگی دارد. امری که می‌تواند فشار عرضه در این گروه را به اوج رسانده و مانعی جدی در برابر رشد هیجانی آنها در معاملات این روزها باشد.

امید غذایی‌ها به تازه‌واردها: گروه غذایی در حالی روند صعودی را از اواخر دی ماه تجربه می‌کند که به نظر می‌رسد تجربه‌های موفق عرضه‌های اولیه‌ای مثل «تلیسه»، «غگلستا» و «غدیس» امیدواری عمومی در این گروه ایجاد کرده است. هرچند روز گذشته صف خرید نماد «غدیس» عرضه شد، اما همچنان «غگلپا»، دیگر تازه‌وارد گروه روند صعودی طی می‌کند. نمادی که اگر فروش سهامدار درصدی در آن کنترل‌شده باشد، می‌تواند همچنان کانون توجه معامله‌گران این گروه باشد و به رشد قیمت‌ها کمک کند.

اثر احتمالی بازگشایی وتجارت: هنوز ناظر بازار شرایط را برای بازگشایی نماد بانک تجارت مناسب ندیده است. به نظر می‌رسد بازگشایی این نماد با توجه به تجربه بانک ملت می‌تواند ریزش سنگینی را به همراه داشته باشد و نگرانی بازار را افزایش دهد. بنابراین، بهبود وضعیت بانک ملت می‌تواند در جسارت بازگشایی نماد «وتجارت» اثرگذار باشد.

برخی رویدادهای مهم جهانی: امروز در شرایطی همچنان تعطیلی بازارهای چین حجم معاملات در بازارهای جهانی را پایین نگه خواهد داشت که برخی آمارهای اقتصادی از جمله  PMI چین، تورم اروپا، شاخص اطمینان آمریکا، سخنرانی روسای بانک مرکزی ژاپن و اروپا می‌تواند بر قیمت کالاها اثرگذار باشد. رشد قابل توجه قیمت فلزات سرب و روی می‌تواند امروز معامله‌گران سهام را نیز در نمادهای وابسته فعال‌تر کند.

 

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. چرخش خودرویی شاخص بورس

نماگر بورس تهران که چهار روز متوالی مسیر نزولی را طی کرده بود، در معاملات دیروز با رشد 254 واحدی همراه شد. مهم‌ترین محرک این رشد را می‌توان در صف خرید نمادهای خودرویی جستجو کرد. جایی که بار دیگر امید به قراردادهای این صنعت با خارجی‌ها و آمارهای تولید خودرویی‌ها موجی از خریداران را روانه بازار کرد. این اقبال در شرایطی است که چاشنی هیجان در معاملات خودرویی‌ها کاملا محسوس است و هنوز نمی‌توان به رشد پایدار آنها امید زیادی داشت.

2. دو واقعیت از صنعت کاشی

با وجود تصویب افزایش 20 درصدی نرخ فروش کاشی، گزارش میدانی «دنیای بورس» نشان می‌دهد کارخانه‌ها به دلیل تعهدات قبلی هنوز افزایش نرخ مزبور را اعمال نکرده‌اند. اما به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، به محض اتمام تعهدها افزایش نرخ‌ها صورت می‌گیرد. محمد روشنفکر همچنین تاکید می‌کند بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و سنگ‌فرش شهرها با حمایت دولت می‌تواند بازار کاشی داخلی را از رکود خارج کند.

3. خیز دولتی تقاضای سیمان

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در گفت‌و‌گویی با «دنیای بورس» اظهار می‌کند پس از وعده خرید 2 میلیون تن سیمان توسط دولت، سایر نهادهای دولتی نیز برای تکمیل پروژه‌های خود تقاضا داده‌اند. بتنی کردن ابنیه دولتی از دیگر مواردی است که وزارت مسکن و شهرداری تلاش دارند با استفاده از تولیدات داخلی رونقی در صنعت سیمان کشور ایجاد کنند.

4. سه شرط خودرویی‌ها برای سرمایه‌گذار خارجی

«دنیای بورس» در گفت‌وگویی با عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو به وضعیت مذاکرات با طرف‌های خارجی پرداخته است. محمدرضا نجفی منش می‌گوید استفاده از ظرفیت 40 درصدی ساخت داخل، انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز و صادرات 30 درصدی محصولات سه اصلی است که باید سرمایه‌گذاران خارجی رعایت کنند. وی همچنین تاکید می‌کند خودروسازان فرانسوی مثل رنو و پژو قراردادهایشان را قطعی کرده و مذاکرات برای پروژه‌های جدید نیز در حال انجام است. همچنین، سه خودروساز ایتالیایی فیات، اویکو و لانچیا مذاکرات تازه‌ای را آغاز کرده، هرچند قرارداد آنها هنوز قطعی نیست.

5. غبارزدایی از سود عملیاتی «غپاک»

بررسی «دنیای بورس» از گزارش توجیهی افزایش سرمایه 45 درصدی شرکت لبنیات پاک نشان می‌دهد، تلاش اصلی شرکت برای کاهش هزینه‌های مالی است. جایی که مشاهده می‌شود طی 5 سال اخیر، سود خالص شرکت با وجود سود عملیاتی عموما تحت فشار هزینه‌های مالی بالا منفی مانده است. بنابراین، افزایش سرمایه مزبور می‌تواند با کاهش 43 میلیارد تومانی هزینه‌های مالی موجب افزایش تدریجی سود خالص شرکت شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

افت مداوم نرخ‌ها در بازار ارز

پیش‌بینی عدم افزایش تقاضا برای نفت

خبری خوش از خوراک پتروشیمی‌های گازی

جهش صادراتی متانول در سبد پتروشیمی‌ها

سرنوشت سهام ایدرو در جوینت‌ونچر رنو

تسویه بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها

وعده دولت برای حل معضل «تپکو»

تعدیل سود با کاهش هزینه‌های «دعبید»