دیده‌بان بورس دو‌شنبه (11 بهمن)

12:03 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (11 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

بازگشایی «وتجارت» یا بهانه بازاری؟ بانک تجارت که صورت‌های مالی مورد نیاز برای بازگشایی را ارائه کرده و دیگر دلیلی برای توقف ندارد. با این حال، ناظر بازار با توجه به وضعیت منفی بورس تهران از این اقدام صرف نظر کرده است. انتظار می‌رود با توجه به متعادل شدن وضعیت بازار سهام در روز گذشته، امروز نماد «وتجارت» نیز به معاملات برگردد.

ریزش معاملات «وبملت»: پس از آنکه نماد بانک ملت در سه‌شنبه هفته گذشته بازگشایی شد شاهد افت متوالی قیمت این سهم در ادامه بودیم. با این حال، نکته‌ای که در بازار دیروز جلب توجه می‌کرد کاهش شدید حجم معاملات این بانک بود. در کنار حمایت‌های سهامداران حقوقی به نظر می‌رسد نگرانی از وضعیت بانک ملت منجر به کاهش معاملات در این نماد شده است. هرچند ممکن است با بازگشایی نماد «وتجارت» فشار فروش‌ها در بانک تجارت نیز بیشتر شود، اما در قیمت‌های کنونی احتمال حمایت چشم‌گیر سهامداران حقوقی نیز افزایش خواهد یافت.

مانع عرضه در برابر رشد قیمت‌ها: پیش‌تر اشاره شده بود که نزدیک شدن به سطوح حمایتی می‌تواند منجر به برگشت قیمت‌ها در گروه خودرویی شود. دیروز نیز نمادهای این گروه سبزپوش شدند. اما فشار فروش همچنان بالا است که اجازه ثبت یک روند صعودی ممتد را نمی‌دهد.

نااطمینانی از قیمت‌های جهانی: بازارهای جهانی در حالی آخرین روزهای ماه ژانویه را پشت سر می‌گذارند که تعطیلی سال نوی چین، حجم معاملات را به شدت کاهش داده است. این امر می‌تواند موجب تشدید نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی شود که روندی غیرقابل اتکا خواهد بود. در تقویم جهانی نیز به جز آمار خانه‌های در حال فروش آمریکا و بیانیه و چشم‌انداز بانک مرکزی ژاپن، رویداد مهم دیگری در معاملات امروز ندارد که ممکن است فضای معاملات را برای سفته‌بازان فراهم‌تر کند.

 

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. پیش‌بینی بانک جهانی از آینده کالاها

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، وضعیت کالاها در سال 2017 را پیش‌بینی کرده است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، بازار فلزات میانگین بهتری را نسبت به سال 2016 تجربه خواهند کرد، هرچند این به معنای باقی ماندن قیمت‌ها در سطوح بالای فعلی نیست. در بازار کودهای شیمیایی، اوره که سال گذشته با رشد مواجه شده بود، امسال با مازاد عرضه روبه‌رو است که بر قیمت آن فشار می‌آورد. در سمت دیگر، بانک جهانی انتظار رشد 15 درصدی قیمت گاز طبیعی در سال جاری را دارد. بازار نفت اما روند متعادل‌تری خواهد داشت و میانگین 55 دلاری برای این کالا برآورد شده است.

2. ادامه بازگشایی‌ها در بازار سهام

بازار سهام در حالی همچنان بیش از 70 نماد متوقف در خود می‌بیند که روز گذشته نمادهای متعددی بازگشایی شدند. این امر می‌تواند با آزاد کردن نقدینگی محبوس در این نمادها به تقویت فضای معاملاتی بورس تهران کمک کند. امری که انتظار می‌رود در ادامه نیز تسریع شود تا وضعیت متعادل‌تری بر بازار سهام حاکم شود.

3. «آپ» آماده رشد سودآوری

سهام شرکت آسان پرداخت پرشین که روز گذشته با افزایش تقاضا همراه شد، بار دیگر به کانال 1500 تومانی بازگشت. بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد این نماد شانس بالایی برای تعدیل مثبت سودآوری دارد. بر اساس سناریوهای مطرح‌شده این شرکت می‌تواند بیش از 200 تومان به ازای هر سهم برای سال مالی جاری سود بسازد. در حالی که در آخرین پیش‌بینی شرکت سود 176 تومانی برآورد شده است.

4. وضعیت قرمز سود مشاع در بانک تجارت

بررسی‌های «دنیای بورس» از صورت‌های مالی بانک تجارت نشان می‌دهد که این بانک درآمدهای مشاع (حاصل از اختلاف سود تسهیلات و سپرده) را با حاشیه سود منفی 2 درصدی ادامه می‌دهد. این بانک که به ازای هر سهم 94 ریال زیان را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده، به درآمدهای غیرمشاع ناشی از سود حاصل از فروش دارایی‌ها (1400 میلیارد تومان) و وجه التزام روی بدهی‌های دولت (4500 میلیارد تومان) در سه ماه پایانی سال جاری چشم امید دوخته است.

5. نقاط ضعف صورت‌های مالی «وبملت»

بانک ملت در حالی همچنان با فشار فروش پس از بازگشایی مواجه است که بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد هنوز نقاط مبهمی در صورت‌های مالی این شرکت وجود دارد. با این وجود، رشد سریع‌تر سود حاصل از تسهیلات نسبت به سود پرداختی به بدهی‌ها در کنار درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و عرضه سهام می‌تواند تحقق سود 102 ریالی بانک ملت برای سال مالی جاری را ممکن کند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

زیان 130 تومانی در کمین سهام «خکاوه»

مصوبه خرید 2 میلیون تن سیمان توسط دولت

بازدهی «غدیس» 100 درصدی می‌شود؟

تلاش «شپدیس» برای جبران عقب‌ماندگی در پوشش سود

تداوم صف خرید در «کماسه»

تاثیر خرید پتروشیمی دماوند بر «فارس»