روند زیگزاگی قیمت نفت

12:01 - 1400/01/25

خوش‌بینی به کاهش تولیدات نفت توسط کشورهای مشارکت‌کننده در توافق اوپک-غیراوپک از قیمت نفت حمایت می‌کند و قیمت نفت را از اوایل دسامبر بالای 50 دلار حفظ کرده است. این در حالی است که رشد پرشتاب قیمت طلای سیاه دائما با مانع جدی مواجه می‌شود.

به عبارت دقیق‌تر، افزایش تولیدات از سوی برخی دیگر از کشورها سقف محکمی در برابر رشد قیمت نفت ایجاد کرده است. در این میان می‌توان به افزایش 15 موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته ماقبل اشاره کرد که دوازدهمین هفته افزایش تعداد دکل‌ها در 13 هفته اخیر است. این موضوع نشان از احتمال افزایش تولیدات نفت ایالات متحده در آینده دارد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز معتقد است مجموع تولیدات روزانه آمریکا در سال جاری 320 هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر، صادرات ایران در ماه فوریه افزایش می‌یابد و هم‌زمان تولیدات لیبی به بیشترین سطح در سال اخیر رسیده است. همه این موارد مانع از رشد قیمت نفت می‌شود و نوعی سقف قیمتی برای طلای سیاه ایجاد کرده است.

بنابراین، گرچه بازار همچنان انتظار رشد قیمت‌ها را بر اساس اطلاعات بازار آتی دارد، اما رشد تولیدات مانعی جدی در برابر افزایش قیمت این کالا شده است. در این میان، نوسانات دائمی شاخص دلار را نیز نباید نادیده گرفت، جایی که ابهام در سیاست‌گذاری ترامپ باعث رفت و برگشت این شاخص حول سطح 100 دلاری می‌شود.