دماسنج بازار

کانه‌های فلزی در مسیر صعودی

11:57 - 1400/01/25

پس از کاهش قیمت نمادهای این گروه در روزهای گذشته، افزایش تقاضا را در نمادهای این گروه در شروع معاملات روز جاری شاهد هستیم. دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت فلزات پایه نظیر سرب و روی در بازارهای جهانی است که این موضوع نیز خود به دلیل افت شاخض دلار و نیز موضع نزولی این کالاها در بازارهای جهانی (در هفته کاری گذشته در این بازارها) حاصل شده است. موضوعی که صعود این نمادها را در روز جاری سبب شده است (در خبرهای قبلی نیز به این موضوع به عنوان اهرم اصلی محرک گروه اشاره شده بود).

از این دسته می‌توان به رشد 5 درصدی «کاما» و «کبافق» در لحظه نگارش این خبر اشاره کرد. «کبافق» که افت نزدیک به 20 درصدی قیمت خود را در روزهای گذشته(4 روز کاری قبل) پشت سر گذاشته بود، در معاملات امروز با عبور از 1510 تومان به صف خرید 1.5 میلیونی نزدیک شده است. این موضوع در «کاما» هم که نزولی را در چند روز گذشته به ثبت رساند (هر چند این افت بسیار کم‌تر از نماد قبلی است و کمتر از 8 درصد بود)، با رشد 5 درصدی قیمت سهم دنبال می‌شود.

همچنین در این گروه «کمنگنر» و «کروی» در مرز رشد 2 درصدی به داد و ستدهای روزانه خود ادامه می‌دهند. سه نماد دیگر این گروه (طبعا به جز نماهای متوقف) متعادل دنبال می‌شوند.

این رشد قیمت را می‌توان در نماهای مرتبط از گروه فلزات اساسی نیز مشاهده کرد.