دیده‌بان بورس دوشنبه (4 بهمن)

11:56 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (4 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

خوش‌بینی بزرگان به نفت: دیروز نشست مشترک میان کشورهای اوپکی و غیراوپکی در حالی برگزار شد که مقامات رسمی نسبت به کاهش تولیدات ابراز امیدواری کرده و تحقق کاهش 1/8 میلیون بشکه‌ای تولیدات را در ماه فوریه وعده دادند. این امر می‌تواند در معاملات امروز از قیمت نفت حمایت کند. امری که در معاملات جمعه نیز رشد 2 درصدی نفت را رقم زد.

آغاز هفته بازارهای جهانی: سایر بازارهای کالایی نیز نخستین روز معاملاتی خود پس از ریاست جمهوری ترامپ را آغاز می‌کنند که نوسانات قیمت‌ها باید به دقت مورد رصد قرار گیرد. امروز، سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز بر شاخص دلار و احتمالا قیمت کالاها اثرگذار خواهد بود.

بی‌توجهی بازار به عرضه‌ها در «غدیس»؟ در حالی صف خرید در «غدیس» همچنان ادامه دارد که طی روزهای اخیر، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با 43 درصد سهم این شرکت، حدود دو میلیون سهم «غدیس» را فروخته است. امری که ممکن است از تب و تاب تقاضا در سهام تازه‌وارد پاکدیس بکاهد. لازم به توجه است که این سهم از زمان عرضه تا پایان معاملات دیروز رشد 51 درصدی را به ثبت رسانده است.

عرضه سهامداران درصدی در «مرقام»: سهام ایران ارقام در حالی چهار روز متوالی با صف خرید به کار خود ادامه می‌دهد که روز گذشته دو سهامدار درصدی این شرکت عرضه‌های 500 هزار سهمی را به نمایش گذاشتند که ممکن است اثر منفی بر تقاضای این سهم داشته باشد. «مرقام» پس از نزول پرشتاب و رسیدن به سطح 400 تومان، بار دیگر به کانون توجه بازار بازگشت. این سهم روز گذشته در قیمت 509 تومان با صف خرید مواجه بود.

افت «خودرو» بی‌توجه به حمایت‌ها: در حالی‌که سهامداران درصدی همچنان خریدهای قابل توجهی در سهام ایران‌خودرو انجام می‌دهند، اما نماد این شرکت همچنان قرمزپوش است. این حمایت‌ها از میانه هفته گذشته و با احتمال تعدیل مثبت سهم شروع شد. با این حال، تعدیل مثبت چشم‌گیر این سهم در پایان هفته گذشته و همچنین حمایت‌های حقوقی نتوانست از شدت عرضه‌ها در نزدیکی سقف 300 تومان بکاهد. با این وجود، ادامه نزول «خودرو» می‌تواند حمایت‌های بیشتر سهام‌داران حقوقی و چرخش مقطعی قیمت را به دنبال داشته باشد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. ادامه رشد نرخ خوراک گازی

روز گذشته نرخ‌های آذر ماه خوراک گاز پتروشیمی‌ها 3454 ریال اعلام شد که رشدی تقریبا 6 درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. بررسی‌های «دنیای بورس» از روند قیمت‌های جهانی گاز نشان می‌دهد احتمالا در ادامه سال نیز این روند افزایشی باشد. به طوری که محاسبات نرخ حدود 360 تومانی را در اواخر هفته گذشته برآورد می‌کند که می‌تواند هزینه‌های تولید پتروشیمی‌های مصرف‌کننده گاز را افزایش دهد. مفروضات سودآوری این پتروشیمی‌ها را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

2. انتظار اغراق‌آمیز از اثر ترامپ بر بازار فلزات

متال بولتن در آخرین گزارش خود، روند فلزات را بر اساس سیاست‌های جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا پیش‌بینی کرده است. خلاصه این گزارش تاکید می‌کند برخلاف هیجان بازار، ترامپ اثر سهمگینی بر روند عرضه و تقاضای کالاها نخواهد داشت. به عنوان مثال، سهم اندک آمریکا از بازار صادرات فولاد چین، باعث می‌شود حتی تعرفه‌های سنگین بر فولاد چینی، اثری جدی بر افت قیمت‌ها نداشته باشد. همچنین در بازار فلزات نیز اثر سیاست‌های ترامپ در نوسازی زیرساخت‌ها (انتظار افزایش تقاضا) بیش‌برآورد (overestimate) شده است. مثلا با توجه به سهم 8 درصدی آمریکا از مصرف جهانی مس حتی در صورت عملی شدن وعده‌های ترامپ، نمی‌تواند اثری جدی بر این بازار داشته باشد. در این خصوص، بانک مشهور بارکلیز نیز اثر افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا را بر تقاضای برخی کالاها ارزیابی کرده است.

3. مقاومت دلار در کف 3800 تومانی

روز گذشته نرخ‌ها در بازار ارز مسیر کاهشی خود را ادامه می‌دادند و حتی دلار آمریکا به کانال 3700 تومانی نیز وارد شد. اما در ادامه شناسایی کف از سوی معامله‌گران باعث رشد مجدد قیمت‌ها و بازگشت به کانال 3800 تومانی شد. در اقدامی عجیب در بازار نیز، برخی صرافی بانک‌ها اقدام به فروش دلار 5000 تایی با نرخ‌هایی پایین‌تر از نرخ بازار کرده‌اند. موضوعی که موجب صف کشیدن مردم در صرافی‌ها شده و فشار کاهشی بر قیمت‌ها را افزایش داده است. با این حال، تقاضا در بازار همچنان بالا است و باید دید این جدال عرضه و تقاضا به کجا می‌انجامد.

4. خوش‌بینی به «حریل» با وجود ابهامات

شرکت ریل‌پرداز سیر در پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد 9 ماهه سود خالص خود را 26 درصد افزایش داده است. بررسی «دنیای بورس» نشان می‌دهد اگر شرکت بتواند مشابه فصل پاییز در سه ماه پایانی سال نیز جابجایی کالا داشته باشد، انتظار تعدیل مثبتی دیگر در سودآوری این شرکت وجود دارد، هرچند ابهاماتی درباره هزینه واگن‌های استیجاری و نرخ حمل این شرکت وجود دارد که می‌تواند این تعدیل را محدود کند.  

5. هبه 120 تومانی به سهامداران خُرد «فایرا»

مجمع عمومی فوق‌العادی شرکت آلومینیم ایران در حالی برگزار شد که سهامداران عمده متعهد شدند به جای پرداخت سودی که به زیان تبدیل شده است، به صورت بخشش 120 تومان به ازای هر سهم به سهامداران خُرد پرداخت کنند. این در شرایطی بود که مجمع افزایش سرمایه 755 درصدی «فایرا» تنفس خورد و به تاریخ 13 بهمن موکول شد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

بانک دی املاک مازاد می‌فروشد

کاهش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه

متانول اروپا در بالاترین قیمت 32 ماه اخیر

نرخ سود بین بانکی، 18 تا 19 درصد

عرضه‌ها، سد راه صعود قندی‌ها

بهره‌برداری از سه پروژه چادرملو

راه‌اندازی پروژه BZS کالسیمین تا پایان سال

تازه‌ترین وضعیت بدهی ارزی «ارفع»