دماسنج بازار

رنگ قرمز در کانه‌های فلزی

11:54 - 1400/01/25

در این گروه افت قیمت تمامی نمادها را مشاهده می‌کنیم که افت قیمت روی در هقته گذشته و کاهش نرخ دلار دلیل اصلی این اتفاق به حساب می‌آید. هر چند نزدیکی قیمت برخی نمادها به سقف تکنیکی نیز به این رویداد افزوده تا فشار فروش در نمادهای این گروه افزایش یابد.

از این جمله می‌توان به افت 5 درصدی «کبافق» در معاملات روز جاری اشاره کرد. این نماد که از ابتدای آبان تا اخرین روزهای دی‌ماه، مسیر صعودی را طی کرد و رشد بیبش از 150 درصدی را به ثبت رساند، در روزهای اخیر وارد روند اصلاحی شده است. به طوری که بجز معاملات روز اخیر، افت 5 درصدی قیمت سهم در دو روز کاری گذشته نیز قابل رصد بود. همچنین در نماد «کاما» به دنبال فشار فروش ایجاد شده از سوی سهام‌داران حقیقی، افت 5 درصدی قیمت سهم قابل رویت است.

همانظور که اشاره شد تمامی نمادهای این گروه با کاهش قیمت به معاملات روزانه خود ادامه می‌دهند. اما در نماد «کروی» که در لحظه نگارش این خبر افت نزدیک به 4 درصدی قابل رویت است، نوسانات قیمت را نیز در داد و ستدهای امروز مشاهده می‌کنیم. یکی از سهام‌دار عمده این سهم یعنی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر که در روزهای گذشته به حمایت از این سهم پرداخته بود (این سهام‌دار در روز کاری قبل با خرید 2 میلیونی خود، موجبات رشد قیمت سهم را رقم زد)، در روز جاری و تا این لحظه هیچ گونه اقدامی را از خود بروز نداده است. به نظر می‌رسد همین موضوع سهام‌داران حقیقی را در موضع انتظاری نگه داشته است (حجم نسبتا کم در معاملات روز جاری و داد و ستد تنها یک میلیونی در این نماد که تماما از سوی حقیقی‌ها انجام شد، گویای این واقعه است). این رویداد را شاید بتوان به عنوان نشانه‌ای از رفتار نوسانی سهم دانست.