دماسنج بازار

خودرو در مسیر نزول

11:54 - 1400/01/25
معاملات در این گروه در حالی با نزول قیمت تقریبا شدید اکثر نمادها در نخستین روز کاری بهمن دنبال می‌شود که عدم حمایت سهام‌داران حقوقی در سهام ایران خودرو قابل شناسایی است.
خودرو در مسیر نزول

 این موضوع موجبات افت قیمت این سهم را رقم زده است؛ چرا که فشار فروش بالای سهام‌داران حقیقی در «خودرو» دیده می‌شود. امری که به موضع کسب سود این سهام‌داران (پس از رشد‌های اولیه) با توجه به موقعیت قیمتی سهم اشاره دارد (مقاومت قیمتی در سطح 290 تومانی). این موضوع در خبرهای روزهای گذشته «دنیای بورس» نیز بررسی شده بود. حال با توجه به انتشار گزارش فعالیت‌های 9 ماهه این شرکت که با تعدیل مثبت 56 درصدی همراه بود، احتمالا ادامه نوسانات را در این نماد در روزهای آتی مشاهده خواهیم کرد (روندی که در صورت نبود حمایت حقوقی‌ها، پس از اصلاح قیمتی سهم در روزهای آتی، می‌توان به صعود «خودرو» امیدوار بود). این سناریو را می‌توان یکی از سناریوهای احتمالی تغییر قیمت «خودرو» در روزهای آتی دانست.

در لحظه نگارش خبر:

سهام ایران خودرو به دنبال فشار فروش بالای ایجاد شده، افتی در مرز 4 درصدی را دنبال می‌کند. این موضوع در «خساپا» که فروش 100 درصدی حقیقی‌ها (و عدم حمایت حقوقی‌ها) را در خود می‌بیند (فروش 18 میلیونی این سهام‌داران در این نماد)، با افت 4 درصدی قیمت سهم قابل رصد است. همچنین «خزامیا» نیز با فشار فروش بالای ایجاد شده از سوی حقیقی‌های خود به بازه 85 تومانی رسیده تا افت نزدیک به 4 درصدی در این نماد نیز رویت شود. «خکاوه» نیز معاملات نسبتا کم‌حجم اما منفی را به رویت رسانده است (افت بیش از 3 درصدی قیمت این سهم). فشار فروش در «خپارس» نیز قابل رصد بوده که کمتر بودن نسبی این فشار فروش با افت کمتر از 2 درصدی قیمت سهم قابل شناسایی است.

در انتها باید گفت «خساپا» تا این لحظه از معاملات بازار که کاهش نزدیک به 50 واحدی شاخص کل بورس را مشاهده می‌کنیم، تاثیر منفی نزدیک به 30 واحدی را بر آن تحمیل کرده تا به کاهنده‌ترین نماد بورسی (تا میانه‌های بازار) تبدیل شود.