شاخص سهام در دی ماه 9/ 0 درصد کاهش یافت

شروع کم رمق بورس در زمستان

11:53 - 1400/01/25
روز چهارشنبه پرونده بورس تهران در دی‌ماه سال جاری در شرایطی بسته شد که این بازار پس از ثبت رشد 8/ 4 درصدی در پاییز، شاهد رکود چشم‌گیری در معاملات خود بود. نماگر بازار سهام که آخرین روز پاییز در سطح 80 هزار و 123 واحدی قرار داشت، در آخرین روز دی ماه در سطح 79 هزار و 382 واحدی قرار گرفت. بر همین اساس و با ثبت زیان 9/ 0 درصدی شاخص کل در جریان معاملات این ماه، بازار سکه با بازدهی 9/ 3درصدی یک بار دیگر در صدر جدول بازدهی بازارهای موازی (سپرده‌های بانکی، بازار ارز و بورس تهران) قرار گرفت. در همین حال، کاهش ارزش معاملات خرد به 100 میلیارد تومان، نشانه‌‌های جدی را از افت قابل ملاحظه نقدینگی در بازار سهام را به نمایش گذاشت.
 شروع کم رمق بورس در زمستان

- طی معاملات ماه گذشته شاهد افزایش تحرکات حقوقی‌ها در سمت خرید بودیم. به‌طور مثال گنجینه آرمان شهر به‌عنوان یکی از نهادهای حقوقی مهم در هفته‌های اخیر تعداد سهام قابل توجهی را به پرتفوی خود اضافه کرد.

- پیش‌بینی آنچه بورس تهران در دو ماه پایانی سال با آن مواجه است، نیازمند بررسی عوامل اثر‌گذار متفاوتی است. در ماه‌های گذشته قیمت‌ها در بازار‌های جهانی رشد‌های مناسبی را تجربه کرد. رشدهایی که انعکاس آنها در صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز به خوبی مشهود بود. نرخ ارز نیز دیگر متغیر اثرگذار مثبت بر وضعیت بورس تهران بود. از این رو باید دید این بازارها در دو ماه پایانی سال چه شرایطی را تجربه خواهند کرد.

-از طرف دیگر امروز رئیس‌جمهور جدید آمریکا به‌طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. آغاز به کار ترامپ از سوی بسیاری از کارشناسان به جعبه سیاهی تشبیه شده که اتخاذ تصمیمات وی می‌تواند روند قیمت‌ها در بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

-موضوع مهم دیگر در طول معاملات دی ماه انتشار گزارش‌های 9‌ماهه شرکت‌ها بود. در مورد این گزارش‌ها چند نکته قابل توجه بود. این گزارش‌ها در مورد بسیاری از گروه‌ها بسیار امیدوار‌کننده بود به‌طوری که بارقه‌های امید برای سهامداران بسیاری از گروه‌های بورسی را به وجود آورد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.