انبساط نیمه دوم خوراک گازی

11:50 - 1400/01/25
در حالی که قیمت گاز طبیعی در هاب‌های بین المللی به عنوان بخش تاثیرگذاری در تعیین قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه گاز سراسری به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها به حساب می‌آید، شاهد افزایش نسبتا ملموس قیمت‌ این محصول در برخی از مناطق طی برهه کنونی هستیم. براساس بررسی‌های انجام‌شده نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی در شر ایط کنونی حدود 360تومان است.
انبساط نیمه دوم خوراک گازی

در حالی که قیمت گاز طبیعی در هاب‌های بین المللی به عنوان بخش تاثیرگذاری در تعیین قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه گاز سراسری به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها به حساب می‌آید، شاهد افزایش نسبتا ملموس قیمت‌ این محصول در برخی از مناطق طی برهه کنونی هستیم.

بر اساس فرمول ابلاغی از سوی وزیر نفت به واحدهای پتروشیمی، قیمت خوراک گازی واحدهای پتروشیمی برابر با پنجاه درصد از مجموع معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و داراتی این محصول و قیمت گاز طبیعی تعیین شده در بازار یعنی همان هاب‌های بین المللی است.

بر طبق گزارش پلاتس با افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در برهه کنونی، روند رشد قیمت این محصول را شاهد هستیم به طوری که قیمت در طول یک هفته اخیر در برخی از مناطق با افزایش ملموسی مواجه شده است.

قیمت نقدی گاز طبیعی هنری هاب از اواخر هفته گذشته با رشدی 8 درصد به 12 سنت در هر متر مکعب رسیده و قیمت نقدی آلبرتای کانادا نیز در سطح 8 سنت بوده است.

قیمت‌ها در اروپا نیز کماکان بالاتر از مناطق دیگر است. قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی تی‌تی‌اف هلند در حال حاضر در سطح 24 سنت دلار گزارش می‌شود. قیمت هاب ان‌بی‌پی انگلستان نیز در سطح 24 سنت بوده است.

گفتنی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته پیش‌بینی قیمت خود از قیمت گاز طبیعی هنری هاب را برای فصل ابتدایی سال جاری در سطح 13/5 سنت در هر متر مکعب اعلام کرد که رقم مذکور نسبت به پیش‌بینی ماه دسامبر این نهاد یک سنت بالاتر است.

در این گزارش میانگین قیمت گاز طبیعی برای کل سال 2017 نیز در سطح 13/12 سنت در هر متر مکعب ارزیابی شده و این در حالی است که میانگین قیمت در سال گذشته میلادی در سطح 9/2 سنت بود.