وزیرنفت اعلام کرد

41 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور در 95

11:50 - 1400/01/25
وزیر نفت از تحقق درآمدهای نفتی بودجه سال‌جاری کشور خبر داد. به گفته وی، درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی تا پایان سال به ٤١ میلیارد دلار خواهد رسید، اما این به آن معنا نیست که ٤١ میلیارد دلار وصولی داریم زیرا وصولی‌ها با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در سالگرد یک‌سالگی برجام قرار داریم و افزایش درآمدهای نفتی کشور و تحقق بودجه در سال 95 به یقین تحت‌تاثیر رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت کشور است.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال در ٩ ماهه گذشته 7/ 24 میلیارد دلار وصولی داشته‌ایم، گفت: در چند ماه باقی‌مانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش‌بینی شده دولت را به‌طور مطمئن تامین می‌کند. زنگنه در حالی میزان وصولی حاصل از فروش نفت را 7/ 24 میلیارد دلار اعلام کرد که چند روز پیش امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت میزان درآمدهای نفتی کشور در 9 ماه ابتدای سال را 29 میلیارد دلار اعلام کرد. در واقع همانطور که وزیر نفت نیز تاکید کرده است به دلیل تاخیر چندماهه در وصول پول حاصل از فروش نفت، از 29میلیارد دلار 7/ 24 میلیارد دلار آن وصول شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در این دولت ١١ فاز جدید پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسیده یا می‌رسد، گفت: قرار است فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. وزیر نفت افزود: در بخش افزایش تولید نفت به‌خصوص در میدان‌های مشترک کار خوبی انجام شده و کار در آزادگان در غرب کارون در حال انجام است و تا آخر امسال ظرفیت تولید ما از این میدان افزوده می‌شود. زنگنه از انعقاد قرارداد در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در کامیون‌ها و تاکسی‌ها هم خبر داد و گفت: بر این اساس دولت در ابتدا پولی پرداخت نمی‌کند، بلکه بعد از بهینه‌سازی مصرف سوخت و از محل صرفه‌جویی انرژی مبلغ آن را می‌پردازد.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.