الگوی جهانی کارگردانی سهام 

11:49 - 1400/01/25
بورس تهران با شیوه تطبیقی در حالی ریشه‌های ناکارآمدی بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کرد که بر مبنای نتایح مشاهده‌ شده به‌دلیل مجموعه‌ای از مشکلات، نهاد بازارگردانی در صندوق‌های قابل معامله بورس تهران عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

يکي از روش‌هاي متداول‌ افزايش نقدشوندگي و کاهش نوسان‌پذیری قیمت سهام در بازارهاي مالی، استفاده از سازوکارهاي بازارگرداني است. بازارگرداني در تعريف عمومي به فعاليتي اطلاق مي‌شود که بر اساس آن مظنه‌هاي پيشنهادي خريد و فروش بازارگردان با هدف بهبود نقدشوندگي ابزارهاي مالي در دو سوي عرضه‌ و تقاضا قرار مي‌گیرد. با وجود اهمیت حضور بازارگردان‌ها در بازارهای سهام دنیا، به نظر می‌رسد این نهادها در بورس تهران چندان موفق عمل نکرده‌اند. نتایج مطالعات یکی از پژوهش‌های واحد تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد صنعت بازارگردانی بازار سرمایه ایران به‌دلیل مجموعه‌ای از مشکلات نتوانسته است در بورس تهران عملکرد مناسبی داشته باشد.

این پژوهش که با همکاری احسان عسکری فیروزجایی، حسین پیرایش شیرازی‌نژاد و مریم بینا باجی تهیه شده است، با مروری بر عملکرد نهاد بازارگردانی در صندوق‌های قابل معامله نشان می‌دهد بازارگردان‌ها در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

متن کامل گزارش دنیای اقتصاد را در اینجا بخوانید.

متن کامل پژوهش اخیر بورس اوراق بهادار را در اینجا بخوانید.