اولین معامله آپشن فروش سهام ۳ شرکت بزرگ انجام می‌شود

رونق معاملات آپشن با بازارگردان‌ها

11:48 - 1400/01/25
بعد از راه اندازی معامله آپشن خرید یا call option طی هفته‌های اخیر، روز گذشته اولین معامله قراردادهای اختیار معامله فروش یا همان آپشن برای سهام ۳ شرکت بزرگ فولادمبارکه، ملی مس و ایران خودرو در بورس صورت گرفت. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این بخش از معاملات آپشن، حلقه مفقوده آن در بازار سهام ایران تکمیل شده و معامله‌گران می‌توانند در شرایط بهتری از این ابزار استفاده کنند. put option یا اختیار فروش نوعی از قراردادهای آپشن است که سرمایه‌گذاران فقط می‌توانند نسبت به اخذ موقعیت خرید در نمادهای ایجادشده اقدام کنند و اخذ موقعیت فروش تنها به منظور بستن موقعیت‌های خرید قبلی اخذ‌شده، امکان‌پذیر خواهد بود.
رونق معاملات آپشن با بازارگردان‌ها

در همین زمینه مسلم پیمانی، مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار به «دنیای بورس» گفت: معاملات اختیار فروش در آخرین ساعات بازار فعالیت خود را آغاز کرد، به همین سبب فقط سفارش‌ها ثبت شد و در ادامه به دلیل اختلاف مقدار خرید و فروش معامله‌ای صورت نگرفت. وی در ادامه و در خصوص استقبال نه چندان زیاد معامله‌گران از این ابزار بیان کرد: از روزها قبل مذاکرات در این زمینه آغاز شده. با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این است که بازارگردان‌ها در این معاملات فعالیت زیادی داشته باشند. به این معنی که افرادی باشند که سفارش‌های خرید و فروش را در نمادهای مختلف به ثبت برسانند. این موضوع باعث می‌شود نگرانی‌هایی که از حیث نقدشوندگی این قراردادها وجود دارد تا حدزیادی برطرف شود.

وی درپایان بیان کرد: استقبال از این ابزار به مرور زمان ایجاد می‌شود، طی دوره اول انتظار گردش بالای نقدینگی در این اوراق وجود نداشت، اما با راه‌اندازی اختیار فروش و بازار گردانی که صورت می‌گیرد و همین‌طور با حذف  محدودیت سمت فروشنده‌ها که سهام‌داران عمده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، انتظار می‌رود معاملات این ابزار جدید در بازار رونق یابد.