پیش‌بینی متال‌بولتن از روند قیمت فلزات‌پایه

11:47 - 1400/01/25

متال بولتن: علاوه بر نوسانان پیش روی بازار فلزات اساسی تحت تاثیر تعطیلات سال نو در چین و همچنین آغاز به کار دولت ترامپ پس از برگزاری مراسم تحلیف وی به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، ریسکهای قابل ملاحظه دیگری نیز پیش روی بازار این محصولات قرار دارد.

آغاز به کار دولت جدید ایالات متحده شروع یک روند مبهم پیش روی بازارهای گوناگون است. علاوه بر رونمایی از سیاست‌های تحریک اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تغییر نرخ مالیات شرکتی، در بعد ژئوپولیتیکی باید دید که آیا دولت ترامپ سیاست‌های حمایت گرایی که بسیار از آن سخن گفته را به اجرا در خواهد آورد یا خیر. علاوه بر ایالات متحده، تحولات اروپا نیز در سال جاری میلادی بسیار با اهمیت خواهد بود. ادامه روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات مهم پیش روی در بسیاری از کشورها و ریسک پیروزی احزاب راست در این انتخابات، ممکن است رشد اقتصادی این قاره را آرام‌تر کرده و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و خریداران در بازار بازار فلزات پایه را کاهش دهد.

در عین حال سوالات مهمی نیز پیرامون وضعیت عرضه وتقاضای چین ذهن فعالات بازارهای کالایی را به خود معطوف ساخته است. تاثیر محرک‌های اقتصادی  اجرا شده در سال گذشته از سوی دولت چین تا چه زمانی بر بازارها اثر گذار خواهد بود و در صورت تضعیف رشد اقتصادی چین، دولت این کشور چه تمهیداتی را خواهد اندیشید؟ در عین حال برخورد چین با بخش‌های داغ اقتصاد این کشور از جمله مسکن و همچنین موضوع ظرفیت مازاد تولیدی در برخی بخش‌ها از جمله تولید فلزات و در عین حال ملاحظات زیست محیطی چگونه خواهد بود؟

علاوه بر این مسائل، عدم قطعیت‌هایی نیز در بازار هر یک از فلزات پایه پیش روی فعالان بازار قرار دارد. در بازار آلومینیوم باید دید که آیا عرضه به شدت پرکشش این محصول نسبت به قیمت  در چین می‌تواند منجر به افزایش مازاد عرضه شود یا خیر. با وجود انتظار برای افزایش تقاضا از سوی چین برای آلومینیوم، نمی‌توان از تاثیر احتمالی افزایش تولید از سوی این کشور نیز چشم پوشی کرد که این امر مسلما روند رو به رشد قیمت را محدود خواهد ساخت.

در مورد بازار مس نیز سوال اصلی اینجاست که آیا اختلالات رخ داده در سمت عرضه می‌تواند تا حدی مرتفع شود  و بدین ترتیب بازار به تعادل نزدیک تر شود؟ به نظر می‌رسد که پاسخ این سوال مثبت است و با این شرایط باید گفت که بازار مس فاز رشد سریع خود را پشت سر گذاشته است. در این میان موضوع مهم پیش روی بازار مس، آرام‌تر شدن تولید معدنی و بروز بحرانی دیگر در زمینه عرضه کنسانتره در بازار تا پایان دهه کنونی است.

سوال مهم پیش روی بازار سرب و روی نیز این است که چه زمانی ظرفیت تولید معدنی معطل مانده این دو محصول به چرخه تولید باز خواهد گشت. مسلما بازگشت این ظرفیت تولید پایانی بر دوره پر رونق این دو فلز خواهد بود. به هر حال دیر یا زود معادن تعطیل شده به چرخه تولید باز می‌گردند و سرمایه‌گذاران مجبور به اصلاح دیدگاه خود در مورد بازار سرب روی خواهند بود. به نظر می‌آید که تحت این شرایط باید منتظر روند قیمتی آرام‌تری در بازار سرب و روی از روند تجربه شده در سال 2016 باشیم.

در مجموع اما به نظر می‌رسد که عدم قطعیت‌های پیش روی سرمایه‌گذاران بازار فلزات پایه در سال جاری در مقایسه با آنچه در ابتدای سال 2014 و 2015 در بازار دیده شد، خفیف‌تر است.  بدین ترتیب باید گفت که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فلزات پایه نگاهی رو به رشد را نسبت به روند قیمتی این محصولات خواهد داشت اما این در عین حال عملکردی محافظه کارانه را لحاظ خواهند کرد.