در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

تقابل نگاه‌ها در پیش‌بینی روند بورس

11:46 - 1400/01/25
نظرسنجی«دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته نشان از اختلاف نظر این دو گروه در پیش‌بینی روند هفته آتی بازار سهام دارد. بر همین اساس نیمی از کارشناسان بازار سهام با نگاهی خوشبینانه روند بازار درهفته آتی را مثبت ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که سهامداران تالار تقریبا گزینه صعودی را برای این هفته محتمل نمی‌دانند. در بخش کارشناسان، حدود 50 درصد روند صعودی، 32 درصد روند نزولی و 18 درصد روند کم‌نوسان را برای این هفته شاخص سهام پیش‌بینی کرده‌اند. در میان اهالی تالار 4 درصد روند صعودی، 46 درصد روند کم‌نوسان و 50 درصد روند نزولی را روند احتمالی شاخص بورس برآورد کرده‌اند.
تقابل نگاه‌ها در پیش‌بینی روند بورس

دیدگاه کارشناسان:

نزولی: کارشناسان در توضیح انتخاب این گزینه از پیش‌بینی بازگشایی نمادهای بانکی صحبت می‌کنند. با توجه به اینکه بانک‌های ملت و تجارت پس از ماه‌ها صورت‌های مالی خود را منتشر کرده‌اند احتمال بازگشایی آن‌ها بیش از پیش مسجل شده است. کارشناسان اظهار می‌کنند گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد بانک مرکزی سعی داشته از بخش مهمی از الزامات در نظر گرفته شده، عقب‌نشینی کند. در این شرایط درست است که بانک‌ها با روندی منفی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما این ریزش احتمالا به شدت انتظارات قبلی نیست.

کم‌نوسان: کارشناسان وجود سایه تردید در بازارهای داخلی وخارجی را علت انتخاب این گزینه می‌دانند. ورود ترامپ، رییس جمهور جدید امریکا به کاخ سفید و آغاز فعالیت رسمی آن تا پایان هفته پیش رو، موضوعی است که می‌تواند بازارهای جهانی و به تبع آن کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر موضوع روند نرخ ارز در بازار داخلی مطرح است که به گفته فعالان این بازار با ابهام همراه است. با وجود اینکه مقامات ارزی روند کاهشی را برای این ارز پیش‌بینی می‌کنند اما دلار همچنان در محدوده نزدیکه به 4000 تومان است. این موضوع می‌تواند به طور مستقیم بر روند صنایع صادرات‌محور بورسی اثر بگذارد. در نهایت به زعم این گروه از کارشناسان فضای تردید در میان سهامداران باعث ایجاد روند کم‌نوسان در هفته آتی بورس می‌شود.

صعودی: رای دهندگان به این گزینه خوشبینی به بازگشایی نمادهای بزرگ بورسی به خصوص بانکی‌ها را عاملی می‌دانند که در پایان هفته می‌تواند منجر به صعود شاخص شود. به زعم آن‌ها این بازگشایی‌ها شاید در روزهای ابتدایی افت شاخص را به همراه داشته باشد اما در ادامه ورود نقدینگی جدید از سوی سهامداران و جذابیت این بازار برای سهامداران می‌تواند روند شاخص در پایان هفته آتی را مثبت رقم بزند.

 

دیدگاه سهامداران:

نزولی: سهامداران نیز همسو با کارشناسان پیش‌بینی بازگشایی نمادهای بانکی را عامل روند نزولی می‌دانند. این دسته از سهامداران معتقدند شاخص طی هفته آتی با افت شدیدی مواجه می‌شود که می‌تواند ریزش شاخص به کانال‌های پایین‌تر را به همراه داشته باشد. همچنین سهامداران معتقدند شرایط رکودی در سطح کلان اقتصاد کشور نیز بسیاری از صنایع بورسی را با مشکل مواجه کرده موضوعی که احتمال رشد شاخص گروه‌هایی نظیر خودرویی‌ها را منتفی می‌کند.

کم‌نوسان: این دسته از سهامداران بی‌اعتمادی سهامداران به بورس و دلسردی از معامله را عامل حرکت کم‌نوسان بازار طی هفته آتی می‌دانند. آن‌ها معتقدند رشد نرخ ارز و نرخ سود بانک‌ها عاملی است که طی مدت اخیر باعث شده نقدینگی از بورس خارج شده و حجم و ارزش معاملات با افت مواجه شود. آن‌ها معتقدند بازار سهام به محرک‌های جدید برای رشد نیاز دارد و تا زمانیکه این محرک‌ها وجود نداشته باشد روند معاملات کم‌نوسان خواهد بود.