افت قیمت «کمنگنز»

11:45 - 1400/01/25
در حالی که در روزهای جاری اقبال نسبی را در نمادهای گروه کانه‌های فلزی مشاهده می‌کنیم، افت محسوس قیمت نماد «کمنگنز» نیز قابل رصد است.
افت قیمت «کمنگنز»

دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان به انتظار برای تعدیل منفی این نماد در گزارش آتی آن نسبت داد. برررسی صورت‌های مالی این شرکت حاکی از  شرایط نه چندان مناسب عملکرد شرکت است. در این راستا در گزارش‌های 6 ماهه فعالیت این شرکت، میزان فروش پیش‌بینی شده در حالی در مرز 18 میلیارد تومانی در انتهای سال دیده می‌شود که در نیمه نخست سال، تنها 32 درصد از این میزان محقق شده است. این موضوع به دنبال رشد هزینه‌های شرکت (هزیه‌های مالی 60 درصد، هزینه‌های عملیاتی 125 درصد و هزینه‌های عمومی 45 درصد در مقایسه با سال گذشته، رشد داشتند)، به پوشش تنها 6 درصدی در میزان سود خالص شرکت در این مدت منجر شده است.

همچنین با اشاره به سهام‌داران عمده این شرکت یعنی شرکت‌های تکادو و ذوب‌آهن (به ترتیب 39 و 11 درصد)، باید افزود که تقریبا تمام فروش این شرکت در نیمه نخست به شرکت ذوب‌آهن برمی‌گردد و حدودا 75 درصد سنگ منگنز «ذوب» را این شرکت تامین می‌کند. حال با توجه به چشم‌انداز صادراتی نه چندان مطلوب «کمنگنز» (با توجه به عیار نسبتا پایین در مقایسه با محصولات بازار جهانی)، فروش داخلی را باید تنها روزنه امیدواری شرکت در تحقق پیش‌بینی دانست. توجه به اینکه قرارداد فی‌مابین این دو شرکت در پایان آبان به انتها رسیده و اقدام جدی در راستای تمدید آن صورت نگرفته است، ابهامات زیادی را در تحقق میزان سودآوری شرکت ایجاد کرده است.

اشاره می‌شود با فروش کلی 7 میلیارد و 400 میلیونی در انتهای آذر، پوشش فروش شرکت با گذشت 9 ماه در مرز 42 درصدی مشاهده می‌شود.