نگاهی به تغییرات قیمت متانول

11:40 - 1400/01/25

بازار متانول در هفته‌های اخیر به علت افت تقاضا برای این محصول دچار تزلزل شده است.

بنا به گزارش پلاتس، قیمت متانول سی‌اف‌آر چین از شانزدهم دسامبر سال روندی رو به افول را در پیش گرفته در روز جمعه به 332 دلار در هر تن رسیده است. بدین ترتیب شاهد افت قیمت 22 دلاری در این مدت بوده ایم. عمده علت افت قیمت، کاهش ناگهانی تقاضا از سوی سایت‌های تولیدی متانول به اولفین به حساب می‌آید.

همچنین قیمت در بازار داخلی چین با کاهشی 220 یوانی (31 دلار) به 3030 یوان (436دلار) رسیده است. قیمت این محصول در قراردادهای ماه می ‌بازار کالایی ژنگژو نیز در پایان هفته به 381 دلار رسید که این رقم منعکس‌کننده افتی 314 یوانی (45دلار) نسبت به قیمت‌ها ثبت شده در شانزدهم دسامبر است.

یکی از دلایل تضعیف قیمت متانول دربازارهای داخلی چین، تعطیلی سایت تولیدی یانگمی هنگتونگ در هفته گذشته به صورت ناگهانی به علت بروز برخی مشکلات فنی بوده است. این سایت متانول به اولفین با ظرفیت تولید سالانه ششصد هزار تن از انواع اولفین، نزدیک به 1/8 میلیون تن تن متانول در سال مصرف می‌کند. در عین حال شرکت ژیجیانگ نیز به علت کاهش حاشیه سود، تولید خود را به 80 درصد ظرفیت اسمی کاهش داده و به نظر نمی‌رسد که تا پایان تعطیلات سال نو چین در اواخر ژانویه قصد بالا بردن تولید را داشته باشد.

در مقابل قیمت متالول در قراردادهای سی‌اف‌آر بازار هند طی این مدت سیر صعودی داشته است. معامله گران متانول هند با افزایش پیشنهاد قیمت خود در این هفته‌ها قصد داشتند محموله‌های ارسالی از سوی ایران به سمت بازارهای نقدی چین را به بازار هند جذب کنند. با کم شدن آثار بحران مالی ایجاد شده ماه‌های اخیر در هند تحت تاثیر بی‌اعتبار کردن برخی اسکناس‌ها از سوی دولت، شاهد بهبود قیمت متانول در بازارهای این کشور هستیم و این امر در کنار تضعیف بازار چین، می‌تواند محموله‌های ایران را به سوی بازار هند بکشاند. برای مثال روز جمعه در مرکز تجاری بی‌کی سلز پیشنهاد قیمت 319 دلار برای یک محموله استاندارد دو تا سه هزار تنی تحت قرارداد سی‌اف‌آر هند برای تحویل از 26 ژانویه تا 15 فوریه در شروع معاملات مطرح شد اما این قیمت در نهایت با رشدی 11 دلاری به 330 دلار رسید.

در این میان شرکت متانکس، بزرگترین تولیدکننده متانول در جهان، قیمت متانول را در قراردادهای ماهانه ژانویه با 80 دلار افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 430 دلار در هر تن رساند. قیمت در ماه دسامبر نیز 40 دلار نسبت به ماه نوامبر افزایش یافته بود.

شایان ذکر است که قیمت متانول در قراردادی سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا در سه هفته اخیر با 14 دلار کاهش به 342 دلار رسیده است. قیمت این محصول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنونی و تایوان نیز به ترتیب به 342 و 340 دلار رسیده که این ارقام نشان دهنده افت قیمتی 13 و 14 دلاری است.