دیده‌بان بورس یکشنبه (19 دی)

11:39 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یکشنبه (19 دی)

تقویم آتی‌نگر

صورت مالی بانک‌ها: پس از ماه‌ها انتظار به نظر می‌رسد نخستین صورت‌های مالی بانک‌های متوقف به زودی روی سامانه کدال قرار می‌گیرد. مساله‌ای که زمینه‌ساز بازگشایی بانک‌ها در روزهای آتی خواهد شد. آزاد شدن بخش مهمی از نقدینگی بازار گرچه از یک سو به معاملات سهام کمک می‌کند، اما فشار منفی بازگشایی نمادهای بانکی ریزش شاخص سهام را محتمل می‌نمایاند.

گروه خودرو در کف روانی: در معاملات دیروز، بازگشایی نمادهای «خساپا» و «خکاوه» منجر به ریزش مجدد شاخص این صنعت و ثبت رکورد جدیدی در محدوده منفی سال جاری شد. اکنون با نزدیک شدن قیمت سهام لیدر این گروه، نظیر «خودرو»، «خساپا»، «خکاوه» و «خپارس» به مرزهای روانی باید دید بازار در مقابل عبور از این کف‌ها مقاومت نشان می‌دهد یا با شکست آنها مسیر کاهشی سهام خودرویی تشدید می‌شود.

عرضه «غدیس» با الگوی جدید: شرکت پاکدیس امروز در فرابورس 28 میلیون سهم (معادل 10 درصد) از کل سهام خود را عرضه می‌کند که نخستین عرضه به روش ثبت دفتری (book building) خواهد بود. محدوده ثبت قیمت 210 تا 231 تومان است که با توجه به ارزش‌گذاری هم‌گروهی‌های این نماد، سقف این محدوده گزینه محتمل‌تری برای کشف قیمت است.

فرصت خرید سهام؟ به نظر می‌رسد با ادامه افت قیمت‌ها، فروشندگان تمایل کمتری به فروش داشته باشند و تعدیل قیمت سهام، برخی نمادها را برای خرید جذاب کند که فرصتی نسبتا جذاب برای سهامداران ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. تعدد اخبار در گروه بانکی

روز گذشته، مهم‌ترین رویداد حول بازار سهم مربوط به بازگشایی نمادهای گروه بانکی بود. جایی که با وجود برخی ابهامات در مورد زمان بازگشایی‌ها مدیرعامل بانک ملت از آمادگی برای ارائه اطلاعات به بورس خبر داد. پیگیری‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد در میان دیگر بانک‌های مهم، تجارت نیز هفته آینده آماده بازگشایی می‌شود، اما مشکلات بانک صادرات همچنان بیش از آن است که بتوان نسبت به بازگشایی زودهنگام نماد «وبصادر» امیدوار بود.

2. دو سناریوی افزایش قیمت لبنی‌ها

در حالی طی روزهای اخیر، بحث افزایش نرخ لبنی‌ها به کرات شنیده می‌شود که دو سناریو را می‌توان بر وضعیت قیمت سهام این گروه متصور شد. در سناریوی نخست، کاهش فروش با توجه به پرکشش بودن تقاضای این محصولات رقم خواهد خورد. در سناریوی دوم نیز، گمانه کنترل قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پیش رو خواهد بود که حاشیه سود لبنی‌ها را کاهش می‌دهد.

3. موج مثبت فلزات اساسی

پس از بهبود چشم‌گیر صادرات فولاد، نمادهای وابسته روز گذشته را نیز با اقبال مواجه شدند. همچنین، بازگشایی نماد «کروی» و حرکت به سمت صف خرید نشان می‌دهد هنوز بازار نیم‌نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی و امید به تحولات مثبت آنها دارد.

4. توقف زغال‌سنگی‌ها در دوره اصلاح جهانی

سال 2016 را می‌توان دوران طلایی زغال‌سنگ کک‌شو دانست، جایی که با صعود 205 درصد این محصول، خوش‌بینی به سهام وابسته نظیر «کشرق»، «کطبس» و «کپرور» افزایش یافت. این سهام در حالی با صعود پرشتابی مواجه شدند که دقیقا در اوج قیمت‌های جهانی، نماد آنها متوقف شد. بنابراین و با توجه به اصلاح 21 درصدی قیمت زغال‌سنگ در ماه پایانی 2016، بازگشایی این نمادها نگرانی‌هایی را برای سهامداران این گروه ایجاد کند (لزوم توجه به بازگشایی زغال‌سنگی‌ها).

5. نمایشگاه بورس در بهار 96

رئیس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، از برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در 26 فروردین سال 96 خبر داد. دهمین دوره از این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در این مراسم حضور خواهند داشت و می‌تواند میثاقی برای گردهمایی فعالان بازار سرمایه کنار یکدیگر باشد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

جلسه ویژه جهانگیری با بانک مرکزی

در معارفه «مبین‌وان» چه گذشت؟

تحرکات مثبت سنگ آهن ایران

«ددام» همچنان در انتظار کشف قیمت

فراز و نشیب در بازار ارز

نوسان حباب سکه حول 90 هزار تومان

هزینه 10 درصدی هر دلار در تحریم