تحرکات مثبت سنگ آهن ایران

11:37 - 1400/01/25
قیمت سنگ آهن ایران در نخسیتن هفته جاری میلادی با رشد بیش از یک دلار به سطح قیمتی 72 دلار و 65 سنت رسید.

قیمت سنگ آهن ایران (عیار 60 درصد) در پایان نخستین هفته اول میلادی سال 2017 با یک دلار و 25 سنت افزایش به سطح قیمتی 72 دلار و 65 سنت رسید، این در حالی است که میزان افزایش قیمت سنگ آهن ایران نسبت به آخرین هفته کاری سال 2016 میلادی،  افزایش 1.75 درصدی را تجربه کرد.

بر مبنای گزارش اخیر بلومبرگ، رشد قیمت‌ها در هفته ابتدایی سال جاری میلادی مرهون تدابیر محرک مالی چین بود که به استمرار تولید فولاد کمک کرد و موجب شد تقاضا برای سنگ آهن حتی با وجود افزایش عرضه معدنی، بالا بماند. البته برخی گزارش‌ها نیز حکایت از این دارد که نشانه‌های عرضه فراوان سنگ‌ آهن افزایش پیدا کرده است.

همچنین شرکت «آر.بی.سی کپیتال مارکت» (RBC Capital Markets) که صحیح‌ترین پیش‌بینی را برای قیمت سنگ آهن در سه ماهه پایانی سال گذشته داشت، انتظار دارد قیمت سنگ آهن پس از افزایش در سال ۲۰۱۶، امسال دچار عقب‌نشینی شود. تحلیلگران این مجموعه بر این باورند قیمت سنگ آهن در سطح کنونی پایدار نیست و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ عقب‌نشینی کند.

یادآوری می‌شود، قیمت سنگ آهن ایران در آخرین هفته کاری سال میلادی کاهش 2.07 درصدی را تجربه کرد تا درآخرین هفته سال 2016 میلادی به پایین ترین سطح خود در یک ماه اخیر برسد. سنگ آهن در حالی به 71 دلار و 40 سنت به ازای هر تن رسید که همزمان با تعطیلات ژانویه ، دلیل اصلی روند کاهشی قیمت‌ها را باید در کاهش تقاضای چین جستجو کرد.