ریسک دلار آمریکا برای بازارهای جهانی بیشتر می‌شود؟

پیام فدرال رزرو به بازارهای جهانی

11:35 - 1400/01/25
جزئیات نشست ماه دسامبر فدرال رزرو در شرایطی برگزار شد که بررسی آن نشان می‌دهد اعضای فدرال رزرو تمایل بیشتری برای افزایش نرخ بهره در سال جاری دارند. موضوعی که می‌تواند با تقویت شاخص دلار، موجب افت بازارهای سهام و قیمت کالاها از جمله نفت، فلزات و طلا شود. با این حال، تا کنون واکنش محسوسی به این نتیجه دیده نشده و به نظر می‌رسد یا بازار این مساله پیش‌خور کرده یا زمان بیشتری برای هضم نتیجه نیاز دارد.
پیام فدرال رزرو به بازارهای جهانی

به هر حال، رویکرد افزایش سریع‌تر نرخ بهره باعث شد رشد بازارهای سهام و قیمت طلا متوقف شود، اما نشانه‌ای از ریزش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود. 

فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه دسامبر برای دومین بار در 10 سال اخیر، نرخ بهره را افزایش داد و به رقم 0/5 تا 0/75 درصد رساند. امروز جزئیات این نشست منتشر شد که مهم‌ترین نکته آن ریسک مربوط به سیاست‌های رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دونالد ترامپ است.

اعضای فدرال رزرو نسبت به آینده سیاست‌های مالی ترامپ تردید دارند و معتقدند تشدید سیاست‌های مالی انبساطی (مثل کاهش نرخ مالیات به عنوان وعده اصلی ترامپ) ممکن است نیاز به انقباضی شدن سیاست پولی (افزایش نرخ بهره) را بیش از پیش کند.

همچنین، بانک مرکزی آمریکا چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در سال 2017 را از دو بار به سه دفعه افزایش داده است. اعضای این بانک همچنین رشد اقتصادی آمریکا را در سال جاری میلادی 2/1 درصد برآورد کرده‌اند. هرچند تاکید شده است که ریسک پیش‌بینی‌ها درباره رشد اقتصادی با توجه به تغییر سیاست‌های مالی افزایش یافته است.

نکته دیگر خوش‌بینی فدرال رزرو به افزایش نرخ تورم با توجه به رشد قیمت حامل‌های انرژی است. به هر حال، جزئیات نشست پیشین آنها تاکید می‌کند که هنوز نرخ بهره دلار با روند نسبتا آرامی افزایش خواهد یافت.