پیش‌بینی موسسات مالی و شرکت‌های معدنی از قیمت مس

11:35 - 1400/01/25

پس از علمکرد قیمتی ناامیدکننده مس در سال‌های گذشته، این محصول سرانجام توانست در سال 2016 با جهش قیمتی مطلوبی مواجه شود. در این شرایط سوالی که ذهن بسیاری از فعالان بازار فلزات پایه را به خود مشغول کرده این است که روند قیمتی مس در سال جدید میلادی چگونه خواهد بود.

علاوه بر افزایش واردات مس از سوی چین در سال گذشته، عمده علت رشد قیمت مس به تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باز می‌گردد. پس از پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات و تحت تاثیر احتمال افزایش تقاضا برای فلزات پایه به تبع برنامه سرمایه‌گذاری گسترده دولت جدید آمریکا در زیرساخت‌های این کشور، سطح فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مس شدت گرفت و رشد قابل ملاحظه قیمت این محصول به وقوع پیوست.

تحولات بازار مس به حدی گسترده بود که موسسه گلدمن ساکس را مجبور به بالابردن قیمت این محصول در آخرین پیش‌بینی خود کرد. این موسسه به عنوان یکی از بدبین‌ترین موسسات مالی در پیش‌بینی‌های قیمتی شناخته می‌شود. در گزارش گلدمن ساکس  ضمن رد ادعای جهش قیمت مس صرفا از ناحیه سفته بازی اعلام شد که با بهبود فاکتورهای بنیادی بازار به خصوص با در نظر گفتن تاثیر افزایش تقاضا برای مس از سوی چین، می‌توان انتظار رونق معاملات را در ماه‌های پیش رو داشت.

بر این اساس گلدمن ساکس در پیش‌بینی صورت گرفته در ماه دسامبر ، قیمت مس را در بازه سه و شش ماه آینده به ترتیب در سطح 5800 و 6200 دلار اعلام کرد. ارقام مذکور در گزارش پیشین این موسسه در سطح 5 هزار و 4800 دلار بود. همچنین پیش‌بینی قیمت در 12 ماه آینده از 4800 دلار به 5600 دلار ارتقا پیدا کرد.

در این میان مولی شات، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی BMI با اشاره به چشم انداز مثبت پیش روی مس از ورود بازار این محصول به وضعیت کمبود عرضه مختصر در سال 2019 خبر داد. به عقیده وی رشد مناسب تقاضا برای مس در کنار آرام شدن روند رشد عرضه این محصول به علت کاهش تولید در چین و افت خلوص سنگ معدن مس در شیلی شرایط رو به رشدی را برای قیمت این محصول فراهم خواهد کرد. در عین حال این تحلیلگر برنامه سرمایه‌گذاری دولت ترامپ در زیرساختهای ایالات متحده  را دارای تاثیر حداقلی بر تعادل بازار فلزات دانست. به اعتقاد شات کوچک بودن اندازه بازار مصرف ایالات متحده و سهم حدودا 7/7 این کشور از تقاضای جهانی مس بر اساس آمار گروه مطالعات بین المللی مس، دلیل اصلی این تاثیر حداقلی است. گفتنی است که موسسه BMI پیش‌بینی قیمت مس را در جدیدترین گزارش خود از 4900 دلار به 5150 دلار در سال 2017 افزایش داده است.

اندرو کول، تحلیلگر ارشد متال بولتن نیز اعتقاد دارد که مس می‌تواند یکی از بهترین عملکردهای قیمتی در میان کالاها  را در سال جاری میلادی تجربه کند. به اعتقاد وی مس در بیشتر اوقات سال 2016 به علت احتمال تضعیف تقاضا از سوی چین و افزایش تولید جهانی، در قیمت‌هایی کمتر از قیمت واقعی خود معامله شد اما هم اکنون هر دو این دیدگاه‌ها رد شده و همین امر نیز پتانسیلی را در بازار مس برای رشد قیمت ایجاد کرده است.

در این میان فعالیت شرکت‌های معدنی و تجهیزاتی نیز می‌تواند تصویر نسبتا مناسبی را از روند قیمتی پیش روی مس ارائه دهد. شرکت بی‌اچ پی بیلیتون، دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده مس در جهان،  در بودجه سال 2017 خود مخارج اکتشاف مس و نفت را با 29 درصد افزایش به سطح 900 میلیون دلار رسانده است. البته باید دانست که مقامات این شرکت دیدگاه میان مدتی را مد نظر قرار داده‌اند چرا که اعتقاد دارند بازار مس به تبع افت عیار استخراجی این محصول و کاهش فرصت‌های توسعه‌ای آتی، در سال های پیش رو با کمبود عرضه مواجه خواهد شد.

در این میان شرکت مشهور تجهیزاتی کاترپیلار که به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین در جهان به حساب می‌آید در گزارشی از احتمال پیشتازی شرکت‌های تولید سنگ آهن و مس در تقاضا برای تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به علت رونق پیش روی این دو صنعت خبر داده است.

همچنینی شرکت عظیم معدنی ریو تینتو اخیرا اعلام کرده که احتمال ورود بازار مس به وضعیت کبود عرضه تا سال 2020 میلادی وجود دارد.

گفتنی است که بانک سیتی گروپ نیز در آخرین پیش‌بینی خود از بازار مس، قیمت این محصول در شش ماه آینده را بیش از 5600 دلار برآرود کرده است. در این میان بدبینانه ترین برآورد قیمت  پس از پیش بینی موسسه BMI مربوط به  شرکت ملی مس شیلی (کودلکو) با رقم با رقم 5300 دلار است.