رونق معاملات نفت در پی افت ذخایر آمریکا

11:34 - 1400/01/25

پس از افت ملموس قیمت نفت خام در شب گذشته، بازار این محصول با توجه به سیگنال مثبت صادر شده از سوی عربستان سعودی  و همچنین فروکش کردن روند رو به رشد دلار امروز توانسته ثبات نسبی را تجربه کند.

روز گذشته عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای از افزایش قیمت رسمی صادراتی نفت خام خود خبر داد. این نرخ رسمی یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت‌های آتی محصولاتی همچون نفت خام برنت و وست تگزارس به حساب می‌آید. با این وجود در شب گذشته شاهد سقوط قابل ملاحظه قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم که این امر بیشتر تحت تاثیر رشد ارزش دلار ایالات متحده بود. با انتشار گزارش بهتر از حد انتظار شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا در ماه دسامبر، شاخص دلار توانست به بالاترین سطوح خود در 14 سال اخیر برسد که این امر بازارهای کالایی از جمله نفت خام را به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار داد. با فروکش کردن این روند اما بار دیگر بازارهای کالایی در مسیر صعود قرار گرفته‌اند.

از دیگر دلایل رشد قیمت نفت خام می توان به قوت گرفتن احتمال کاهش سطح ذخایر نفت خام آمریکا اشاره کرد. در حالی که قرار است گزارش رسمی میزان ذخایر نفت ایالات متحده فردا منشر شود، موسسه رویترز در گزارشی اعلام کرد بر طبق نظرسنجی صورت گرفته پیش بینی می شود که سطح ذخایر مذکور در هفته گذشته افتی 1/7 میلیون بشکه ای را تجربه کرده باشد.

تا این لحظه معاملات روز جاری هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 0/43درصدی به 55/9 دلار رسیده است.

همچنین نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه فوریه به میزان 0/47درصد رشد کرده و در سطح 52/8 دلار معامله می‌شود.