روند قیمت محصولات پتروشیمی در ماه دسامبر

11:32 - 1400/01/25

بانک سرمایه‌گذاری سیکو بحرین در گزارشی از بازار محصولات پتروشیمی از رشد قیمت ان محصولات در ماه گذشته میلادی به تبع افزایش قیمت نفت خام و کاهش عرضه خبر داد.

بر طبق این گزارش میانگین قیمت سبدی از محصولات پرکاربرد پتروشیمی رشدی شش درصدی را در ماه دسامبر نسبت به نوامبر 2016 تجربه کرده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز افزایشی 24 درصدی را به ثبت رسانده است.

بر طبق این گزارش رشد قیمت اتیلن در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن به میزان 12/1 درصد بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز حاکی از افزایشی 3/5 درصدی است.

رشد قیمت ماهانه و سالانه پروپیلن نیز در ماه گذشته به ترتیب برابر با 6/5 و 42 درصد گزارش می‌شود. این ارقام برای پلی اتیلن سنگین نیز در سطح منفی 1/8 درصد و 8/3 درصد بوده است.

در عین حال پلی اتیلن سبک در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن کاهش قیمتی 1/3 درصدی را تجربه کرده اما در مقایسه با دسامبر سال 2015 رشدی 8/9 درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین پلی پروپیلن کاهش قیمتی 0/5 درصدی را در ماه گذشته میلادی در مقایسه با قیمت‌های ماه نوامبر تجربه کرده اما رشدی 23 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.

در این میان نرخ رشد قیمت ماهانه و سالانه متانول در ماه دسامبر به ترتیب برابر به 16/1 و 39/6 درصد گزارش می‌شود. گفتنی است که قیمت متانول در بازارهای نقدی چین طی هفته گذشته به 355 دلار رسید. همچنینی شرکت متانکس، بزرگترین تولید‌کننده متانول در جهان، قیمت این محصول را در قراردادهای ماه ژانویه در آسیا با افزایشی 80 دلاری به میزان 430دلار در هر تن اعلام کرده است.