«دنیای بورس» بررسی می‌کند

یازده پیش‌بینی فایننشال تایمز برای 2017

11:31 - 1400/01/25
فایننشال تایمز با به پایان رسیدن سال میلادی، جدیدترین پیش‌بینی‌های خود را از جهان 2017 به شرح زیر منتشر کرده است. مسائل مختلفی از آینده برجام گرفته تا سرنوشت بدهی‌های ونزوئلا و قیمت نفت توسط این نشریه پیش‌بینی شده‌اند.
یازده پیش‌بینی فایننشال تایمز برای 2017

1. آیا برجام لغو می‌شود؟

خیر. حتی اگر طبق وعده‌های انتخاباتی ترامپ، آمریکا بخواهد به این توافق عمل نکند، سایر کشورهای طرف توافق و سازمان ملل متحد پایداری آن را تضمین می‌کنند. البته ممکن است ترامپ فشار بر ایران را از طرق دیگر افزایش دهد و ایران را به حدی برساند که تعهد خود به برجام را نقض کند، اما این امر هزینه زیادی برای سایر کشورها، یعنی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواهد داشت و این خود به معنای حفظ برجام است.

این مساله می‌تواند یکی از نگرانی‌های فعلی سهامداران را تا حدودی کاهش دهد.

2. آیا قیمت نفت بالای 50 دلار سال 2017 را به پایان می‌رساند؟

بله. سطح بالای تولیدات اوپک و مقاومت کشورهای خارج از اوپک در برابر کاهش تولیدات در سال 2016 بر قیمت نفت فشار آورد. اما با توافق انجام‌شده بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، شرایط برای رشد قیمت نفت فراهم کرده است. همچنین، قیمت‌های فعلی برای افزایش چشم‌گیر سرمایه‌گذاری پایین است و نگرانی زیادی از افزایش ناگهانی عرضه وجود ندارد. به هر حال، بازگشت سریع نفت شیل به مدار تولید و عدم تعهد کشورهای طرف توافق اوپک به کاهش تولیدات از جمله ریسک‌های بازار نفت است.

رشد قیمت نفت نه تنها درآمدهای ارزی کشورمان را افزایش می‌دهد و بودجه دولت را به عنوان بزرگ‌ترین متقاضی اقتصاد بهبود می‌بخشد، بلکه با اثر مثبت بر سایر کالاها، شرکت‌های صادراتی بورس را نیز منتفع می‌کند.

3. آیا ارزش پول چین (یوآن) بیش از 10 درصد افت می‌کند؟

خیر. در سال 2016 ارزش یوآن بیش از 6 درصد نسبت به دلار افت کرد. اما با توجه به وضعیت پایدار اقتصاد چین در سال 2017، احتمال کاهش ارزش یوآن چندان بالا نیست.

کاهش ارزش یوآن باعث افت تقاضای وارداتی این کشور و فشار بر قیمت کالاها خواهد شد.

4. آیا نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر از 1/5 درصد می‌شود؟

خیر. گرچه سیاست‌های تحریک مالی ترامپ، نوید رشد 3 تا 4 درصدی را برای اقتصاد آمریکا می‌دهد، اما همراهی کنگره با اجرای شدید این سیاست‌ها دور از انتظار است. بنابراین، فدرال رزرو حداکثر 3 بار در سال آینده نرخ بهره را افزایش می‌دهد که به معنای رسیدن بهره دلار به 1/5 درصد است.

افزایش نرخ بهره با تقویت ارزش دلار باعث فشار بر قیمت جهانی کالاها می‌شود و برای بورس تهران مناسب نیست.

5. آیا برگزیت در سه ماه نخست 2017 اجرایی می‌شود؟

بله. با توجه به فشار شدیدی که روی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا وجود دارد، ماده 50 قانون که همان خروج از اتحادیه اروپا است در فصل نخست 2017 اجرایی می‌شود.

این موضوع می‌تواند با افزایش ریسک‌های سیاسی-اقتصادی اثراتی منفی بر وضعیت اقتصاد جهانی داشته باشد و قیمت جهانی کالاها را نیز با فشار مواجه کند. البته این ریسک برای فلزات گران‌بها نظیر طلا اثر مثبت دارد.

6. آیا لو پن در انتخابات فرانسه انتخاب می‌شوند؟

خیر. لو پن نماینده افراطی حزب راست فرانسه که به شدت پوپولیست است شانس زیادی برای پیروزی ندارد.

وی خواهان خروج از اتحادیه اروپا است و نگرانی زیادی را برای اقتصاددانان به علت احتمال شیوع پوپولیسم ایجاد کرده است. انتخاب وی می‌تواند ریسک‌گریزی را افزایش داده و به قیمت کالاهای امن مثل طلا کمک کند.

7. آیا آنجلا مرکل مجددا در آلمان نخست وزیر می‌شود؟

بله. مرکل می‌تواند مجددا در مجلس آلمان رای بیاورد، اما با تعداد کرسی کمتر. در واقع احتمال تشکیل دولت ائتلافی بالا است و مرکل می‌تواند در این ائتلاف موفق شود.

حزب مخالف مرکل نیز رفتارهای پوپولیستی دارند که در صورت رای آوردن ریسک‌های مزبور را به همراه دارند.

8. آیا ونزوئلا دچار ورشکستگی (عدم پرداخت بدهی) می‌شود؟

خیر. نیاز شدید دولت ونزوئلا به دلارهای نفتی باعث می‌شود آنها تمام تلاش خود برای پرداخت بدهی‌ها را انجام دهند. زیرا در غیر این صورت، کشورهای طلبکار، واردات نفت خود از این کشور را متوقف می‌کنند. همچنین، رشد اخیر قیمت نفت می‌تواند قدرت این کشور برای پرداخت بدهی‌ها را افزایش دهد.

این موضوع تاکید می‌کند ونزوئلا تلاش بیشتری برای کنترل عرضه نفت انجام دهد و سعی کند سایر کشورهای صادرکننده نفت را با خود همراه سازد. مساله‌ای که احتمال رشد قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

9. آیا ترامپ و پوتین بر سر سوریه به توافق می‌رسند؟

بله. ترامپ اهرم فشاری بر روسیه درباره مساله سوریه ندارد و ناچار است برای جلوگیری از تحرکات تروریستی در 100 روز نخست ریاست جمهوری خود با پوتین توافق کند.

10. آیا ترامپ دیوار مرزی مکزیک را می‌سازد؟

بله. اما نه به آن شکلی که وعده داده بود. ساخت دیوار 2000 مایلی کار ساده‌ای نیست و برای این منظور، ترامپ در صحبت‌های اخیر خود از کشیدن فنس به جای دیوار سخن گفته بود. بنابراین، احتمالا دیواری به صورت نمادین در مرز آمریکا و مکزیک کشیده شود.  

11. آیا داعش به طور کامل در جهان از بین می‌رود؟

خیر. خلافت داعش در عراق و سوریه از بین می‌روند، اما در بخش‌های ناامن منطقه در خدمت جریان‌های افراطی به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهند.