پیش‌بینی افت قیمت پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در حاشیه خلیج‌فارس

11:31 - 1400/01/25

ICIS:  افزایش عرضه پلی اتیلن تحت تاثیر ورود واحدهای جدید تولیدی به بازار در کنار عدم تغییر معنادار تقاضا برای این محصول در منطقه خاورمیانه، قیمت پلی اتیلن تولیدی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های خلیج فارس را در نیمه ابتدایی سال 2017 تحت فشار قرار خواهد داد.

انتظار می رود که تقاضا برای محصولات پلاستیکی از سوی بخش‌های همچون بسته بندی، کالاهای مصرفی و ساختمان در حاشیه خلیج فارس به علت عملکرد ضعیف فاکتورهای کلان اقتصادی کشورهای عربی این منطقه متزلزل باشد و در نتیجه نمی‌توان امید داشت که میزان تقاضا برای پلی اتیلن در سال جاری تغییر معناداری را نسبت به سال 2016 تجربه کند.

در عین حال به نظر می‌رسد که پروژه‌های تولید پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی مجتمع پتروشیمی سادارا عربستان در فصل ابتدایی سال جاری محصول خود را روانه بازار کنند. پروژه‌های مذکور به ترتیب ظرفیتی برابر با 350 و 750 هزار تن در سال را دارند.

در عین حال شرکت‌ بزرگ هندی اوپال کراکر در سه ماهه ابتدایی سال قرار است 360 هزار تن پلی اتیلن سنگین و 340 هزار تن پلی اتیلن سبک از دو واحد تازه تاسیس خود را روانه بازارها کند. در اواخر فصل اول سال نیز برخی دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی هند سایت‌های تولید پلی اتیلن خود را وارد مدار تولید خواهند کرد. ورود این سطح تولید به بازار داخلی هند مسلما واردات این محصول از کشورهای حاشیه خلیج فارس را بیش از پیش کاهش داده و منجر به ایجاد مازاد عرضه در بازار این محصول خواهد شد.

با در نظر گرفتن این شرایط انتظار می‌رود که با افزایش ملموس عرضه پلی اتیلن در بازارهای نقدی حاشیه خلیج و در غیاب تقاضای مناسب، شاهد افت قیمت حداقل در شش ماه ابتدایی سال باشیم.

در این میان بازار پلی پروپیلن نیز شرایط بهتری را تجربه نخواهد کرد. صنعت پتروشیمی چین نیز در سال 2017 یک قدم دیگر به خودکفایی در تامین پلی پروپیلن مورد نیاز این کشور با افتتاح تعداد دیگری از واحدها با روش تولید "زغال سنگ به اولفین" و "متانول به اولفین" حرکت می کند که همین امر نیز سطح واردات پلی پروپیلن چین از کشورهای حاشیه خلیج فارس را پایین خواهد آورد. این روند در کنار ضعیف بودن تقاضا برای محصولات پلیمری در منطقه شرق مدیترانه می تواند منجر به افت تقاضا برای پلی پروپیلن و افت قیمت این محصول شود.