نگاهی به صنعت ذوب روی در سال 2017

11:30 - 1400/01/25

متال بولتن: سال 2017 برای واحدهای ذوب روی در چین سال سختی خواهد بود چرا که کمبود قابل ملاحظه کنسانتره روی در کنار کاهش نرخ رشد تقاضا برای روی تصفیه شده، این واحدهای تولیدی را همزمان تحت فشار قرار خواهد داد.

در سال جدید ظرفیت ذوب روی در چین افزایش خواهد یافت که این امر مسلما رقابت در میان واحدهای تولیدی را بیش از پیش تشدید می‌کند. این روند مسلما می‌تواند نرخ‌های حق العمل کاری ذوب کنسانتره (TC) را بیش از پیش کاهش دهد و تولیدکنندگان را با مشکلاتی شدید‌تر از اواخر سال 2016 مواجه سازد.

چند ماه پیش نرخ حق العمل کاری ذوب روی در چین به بیش از شش هزار یوان در هر تن رسیده بود اما با کاهش ملموس کنسانتره روی در بازار، این واحدها مجبور به پایین آوردن نرخ‌های خود به منظور جلب مشتری شدند. در حال حاضر این نرخ در شمال چین به چهار هزار تا 4300 یوان رسیده و در استان‌های جنوبی نیز نرخ‌ها حدود 450 یوان کمتر از این رقم است.

واحدهای ذوب روی در چین بر خلاف تولیدکنندگان مس بیشتر نیاز خود به کنسانتره را از بازار داخلی تامین می‌کنند. واردات کنسانتره چین در سال 2015 در سطح 1/6 میلیون تن و سطح تولید روی این کشور به میزان 6/2 میلیون تن بوده است. با توجه به نسبت‌های موجود در مورد کنسانتره مورد نیاز برای تولید هر تن روی در سال‌های گذشته می‌توان گفت که تولید روی چین 75 تا 80 درصد وابسته به کنسانتره تولید داخل این کشور است.

در سال جدید با ورود واحدهای جدید تولید روی از سوی شرکت‌هایی همچون سیچوان هویلی، ژینجیانگ ساشه،  ژیانگیون فیلونگ و سیچوان سیهوان، ظرفیت تولید روی تصفیه شده در چین در حدود سیصد هزار تن در سال افزایش خواهد یافت. در این میان انتظار می‌رود که عرضه کنسانتره روی در سال جاری افزایشی تنها به میزان دویست تا 250 هزار تن را تجربه کند.

با در نظر گرفتن این ارقام به وضوح مشخص است که میزان عرضه داخلی کنسانتره روی در سال 2017 پاسخگوی نیاز واحدهای تولید روی نیست و در عین حال انتظار نمی‌رود واردات کنسانتره نیز به علت محدودیت جهانی عرضه این محصول و پایین بودن نرخ حق العمل کاری برای کنسانتره وارداتی افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.