نگاهی به بازار داغ فولاد در سال 2016

11:28 - 1400/01/25

سال 2016 برای تولیدکنندگان و معامله گران بازار فولاد سال به یادماندنی بود چرا که پس از عملکرد نا امیدکننده قیمت‌ها در سال گذشته شاهد بازگشت رونق به معاملات و رشد بیش از 60 درصدی قیمت محصولات مختلف فولادی بودیم.

تلاش‌های گسترده دولت چین برای کاهش ظرفیت مازاد تولید فولاد این کشور در سال جاری سمت عرضه را به شدت تحت تاثیر قرار داد. کمیسیون اصلاح و توسعه چین در راستای ملاحظات زیست محیطی و همچنین برنامه کلان اقتصادی برای حذف ظرفیت‌های مازاد ایجاد شده در صنایع پایه این کشور محدودیت های قابل ملاحظه‌ای را پیش روی فولاد سازان قرار داد. جدیت دولت چین در این اقدام به حدی بوده  که علاوه بر بازرسی های دوره ای از مناطق عمده تولید فولاد، به علت عدم تمکین فولاد سازان در استان هبی از برنامه‌های تولیدی برخی مقامات استانی با مجازات‌های قضایی روبرو شده‌اند.

در عین حال رشد بخش مسکن چین تقاضا برای محصولات فولادی را طی سال جاری به خصوص تا پیش از آغاز فصل سرد با افزایش ملموسی مواجه ساخت. افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت چین در بخش زیرساخت‌ها برای تحرک بخشی به اقتصاد این کشور نیز مزید بر علت شد تا مصرف محصولاد فولادی بیش از پیش بالا رود. در عین حال بهبود نسبی اوضاع اقتصادی در ایالات متحده و برخی اقتصادهای بزرگ اروپایی نیز در رونق بازار فولاد بی‌تاثیر نبود.

در این میان معاملات آتی فولاد نیز به تبع بهبود شرایط عرضه و تقاضای جهانی این محصول رونق قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. ورود سرمایه‌گذاران حقیقی چینی به معاملات آتی شانگهای و فعالیت‌های سفته بازانه این دسته از سرمایه‌گذاران به حدی بود که در مقاطعی به خصوص در ماه‌های پایانی سال بازار به سمت حبابی شدن قیمت‌ها پیش رفت و همین امر نیز مقامات بازارها را به وضع محدودیت‌های برای معامله این محصولات وادار کرد. بازارهای نقدی نیز با سیگنال معاملات آتی در بسیاری از موارد همگام شدند حتی با وجود پایین بودن تقاضا در بازار نقدی در برخی روزها، قیمت‌ها سیری صعودی را در پیش گرفتند. اما در اواخر سال شاهد اصلاح قیمت در معاملات بسیاری از محصولات فولادی بودیم چرا که با سرد شدن هوا تقاضا ی محصولات فولادی پایین امد  و در عین حال شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران نیز معاملات آتی را تحت فشار قرار داد.

در این میان با افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ چین در ماه دسامبر، دولت محدودیت‌های وسیعی برای صنایع این کشور وضع کرد که این امر سطح فعالیت‌های صنعتی را تحت تاثیر منفی قرار داد و به تبع این امر تقاضا برای محصولات فولادی کاهش ملموسی را تجربه کرد و قیمت این محصولات در سراشیبی سقوط قرار داد.

در سالی که گذشت قیمت نورد گرم فولادی در پر حجم‌ترین قرارداد آتی بازار شانگهای رشدی در حدود 60 درصد را تجربه کرد و به 475 دلار رسید. میلگرد فولادی نیز 50 درصد گران شد. آخرین معامله این محصول در قیمت 412 دلار بوده است.

در این میان افزایش قیمت در بازار نقدی ملموس‌تر از معاملات آتی بود. نورد گرم فولادی در شرق چین افزایش قیمتی 67 درصدی را طی سال 2016 تجربه کرد و به سطح 535 دلار در پایان دسامبر رسید. قیمت صادراتی این محصول تحت قراردادهای سی اف آر چین نیز با افزایشی 82 درصدی در سطح 510 دلار قرار گرفت.

همچنینی میلگرد فولادی صارداتی نیز تحت قرارداد سی اف آر چین به 445 دلار رسید که این رقم منعکس‌کننده رشدی 70 درصدی نسبت به پایان سال 2015 میلادی است. در این میان بیلت نقدی تانگشان جهش قیمتی به میزان 67 درصد را تجربه کرد و در پایان سال به قیمت 391 دلار در هر تن معامله شد.