بررسی بازار زغال‌کک‌شو در سالی که گذشت

11:26 - 1400/01/25

با وجود اصلاح نسبی قیمت در ماه پایانی سال 2016، زغال کک شو یکی از بهترین عملکردها را میان کالاهای خام صنعتی تجربه کرد و قیمت این محصول در دوازده ماه گذشته تقریبا سه برابر شد.

بازار زغال سنگ و به ویژه زغال کک شو تحت تاثیر عوامل مختلی از هر دو سوی عرضه و تقاضا در سال جاری قرار گرفت. علیرغم پیش‌بینی‌ها از تضعیف بیش از پیش اقتصاد چین، تقاضا برای محصولات صنعتی از سوی این کشور در سالی که گذشت بالا رفت. دولت چین به منظور تقویت رشد اقتصادی خود اقدام به اجرای برخی برنامه‌های تحریک اقتصادی از جمله افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها کرد. در عین حال رشد شدید قیمت مسکن در شهرهای بزرگ چین، سازندگان را بیش از پیش به افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز سوق داد امری که مصرف کالاهایی همچون فولاد را بالا برد و همین امر نیز تقاضا برای زغال کک شو را افزایش داد.

اما آنچه بیشتر در روند سرسام آور رشد قیمت زغال کک شو تاثیر داشت، تحولات سمت عرضه این محصول بود. کمیسیون اصلاح و توسعه چین در برنامه‌ای به منظور کاهش ظرفیت مازاد تولید کالاهای خام صنعتی و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی، محدودیت‌های گسترده‌ای را در زمینه تعداد روزهای کاری معادن زغال سنگ این کشور وضع کرد. این امر سمت عرضه را به شدت تحت تاثیر قرار داد و بر جهش قیمت زغال کک شو دامن زد. با افزایش روز به روز قیمت زغال کک شو، سفته بازی در معاملات آتی این محصول در بازارهای چین شدت مضاعفی گرفت و همین امر نیز بر رشد قیمت در بازار آتی و نقدی دامن زد. در عین حال در اواخر سال شاهد تصویب تحریم‌های جدید شورای امنیت بر علیه کره شمالی بودیم که در قالب این تحریم‌ها میزان صادرات محصولات معدنی از جمله زغال سنگ این کشور با با محدودیت‌های بسیار شدیدی رو برو شد و همین امر نیز عرضه به بازار چین را متاثر ساخت.

 تحت این شرایط پر حجم‌ترین قرارداد آتی زغال کک شو سخت در بازار کالایی دلیان طی سال جاری میلادی رشد قیمتی نزدیک به صد درصد را پشت سر گذاشت.

همچنین بنا بر گزارش متال بولتن، شاخص قیمت زغال کک شو سخت تحت قرارداد جینگتانگ چین از 78/9 دلار در هر تن در ابتدای ژانویه امسال به 231/39 دلار در 22 دسامبر رسید که این رقم منعکس‌کننده رشد قیمتی 193 درصدی است.