دماسنج بازار

11:26 - 1400/01/25
با رسیدن به میانه‌های بازار امروز،  رشد قیمت اکثر نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات را مشاهده می‌کنیم؛ شاید هیجانات بازار در خصوص شایعات بازگشایی «خساپا» را دلیل اصلی این اتفاق دانست. با این موضوع با افزایش تقاضا در این گروه، رشد بیش از 40 واحدی شاخص کل بورس را مشاهده می‌کنیم. اما همچنان رکود در بازار حاکم است؛ این موضوع را می‌توان از حجم پایین داد و ستدها در بازار دریافت. گفتنیست آیفکس نیز افزایش 0/8 درصدی را تجربه می‌کند.
دماسنج بازار

پیش بازار (8:45)
در پیش بازار امروز اقبال نسبی در گروه فلزات اساسی دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که در نماد «فلوله»، صف خرید بیش از 6 میلیونی را مشاهده می‌کنیم. این نماد که در پایان هفته گذشته با رشد نزدیک به 5 درصدی به کار خود پایان داده بود، به نظر می‌رسد با افزایش تقاضا بازار امروز را آغاز کند. نمادهای «فولاژ» و همچنین «فباهنر» در این گروه (که بیش از 4 درصد رشد و در مرز حداکثری را در آخرین روز کاری به نام خود ثبت کرده بود)، ریزش صف خرید اولیه را به خود می‌بینند.

 در گروه خودرو و ساخت قطعات حق تقدم پارس خودرو با صف فروش کمی (در مرز یک میلیون) به استقبال بازار رفته است. این نماد که پس از چند روز کاهش قیمت، توانست در روز چهارشنبه با افزایش تقاضا به رنج مثبت برسد، به نظر می‌آید امروز بازار متعادلی را در پیش دارد. «خپارس» نیز فشار فروش را بیشتر حس می‌کند (سفارش فروش 900 هزار تایی در برابر سفارش خرید 400 هزار تایی). اما در این گروه نماد «خکمک» با صف خرید بیش از 4 میلیونی در حال آغاز معاملات خود است.

«شاراک» که دو روز گذشته را با صف خرید دنبال کرده بود تعادل نسبی را در پیش بازار به خود دیده است.

شروع بازار، سبز پوشی خودرویی‌ها (9:30)

با شروع معاملات، در گروه خودرو و ساخت قطعات تمامی نمادها با افزایش تقاضا همراه بوده و سبز پوشی یکدست نمادها در معاملات مشهود است. در این گروه نمادهای «خگستر» و «خکمک» با صف خریدهای به ترتیب 1.6 و 2.6 میلیونی (در قیمت‌های 3927 و 1198 ریالی) معاملات خود را دنبال می‌کنند. نماد «خچرخش» نیز با رشد حداکثری به 178 تومان رسیده و در تلاش برای رسیدن به صف خرید است. اما در این گروه سهام ایران خودرو با بیش از 11 میلیون تبادل سهم، با افزایش تقاضا رو به رو بوده؛ به گونه‌ای که رشد بیش از 3 درصدی را تا این لحظه از بازار به خود دیده است و با تاثیر مثبتی در مرز 40 واحد، بیشترین نقش را در رشد بیش از 60 واحدی شاخص کل داشته است. همچنین نماد پارس خودرو و حق تقدم آن با افزایش تقاضای خرید به رشد نسبتا بالایی توفیق یاقته‌اند (به ترتیب بیش از 2 و 4 درصد بازدهی تا این لحظه).

فلزات اساسی در رنج مثبت (9:45)

در گروه فلزات اساسی نیز تقریبا تمامی نمادهای بازار در رنج مثبت معاملات خود را آغاز کرده‌اند. در این گروه نماد «فلوله» با بیش از 4.5 درصد رشد قیمتی در حال نزدیک شدن به موقعیت صف خرید بوده و بیش‌ترین بازدهی این گروه را از آن خود کرده است. همچنین سهام شرکت مس شهید باهنر با بیش از 7 میلیون خرید و فروش سهام، در بازه‌های مثبت در حال خرید و فروش است. سایر نمادهای این گروه متعادل دنبال می‌شوند.

شیمیایی‌ها عمدتا منفی (9:55)

در گروه محصولات شیمیایی اکثر نمادها در بازه‌های منفی و نسبتا متعادل بازار شنبه را آغاز کرده‌اند. نماد «فارس» در این گروه تا این لحظه از شروع بازار با 310 هزار سهم تبادل سهم در حالی به محدوده‌های منفی رسیده است که معامله 300 هزارتایی آن در رنج مثبت، تاثیر 15 واحدی را بر شاخص داشته و به دومین نماد موثر در صعود شاخص تبدیل شده است. همچنین نمادهای «شاراک» و «زاگرس» که در روزهای گذشته با رشد قیمیت، روند صعودی را طی می‌کردند، معاملات روز جاری خود را با نزول قیمت دنبال می‌کندد. به نظر می‌رسد موضع اصلاحی این دو نماد را در روز جاری مشاهده کنیم. اما پتروشیمی پردیس با افزایش تقاضا به رشد بیش از 3.5 درصدی رسیده و بیشترین صعود را در گروه به نام خود کرده است (توضیحات این نماد را اینجا بخوانید).

در گروه انبوه سازی، «ثنوسا» با انجام معاملات نزدیک به 2 میلیارد تومانی خود، نزدیک به 10 میلیون سهم را با تغییر مالکیت دنبال کرده است. این موضوع منجر شده تا این سهم که با فشار فروش نسبی در محدوده منفی بیش از یک درصدی قیمتی در حال خرید و فروش است، به نقدترین نماد گروه تبدیل شود. سایر نمادهای این گروه متعادل دنبال می‌شوند.

نزول معدنی‌ها (10:15)

کانه‌های فلری بازار امروز را متعادل و عمدتا در محدوه‌های منفی دنبال می‌کنند. در این گروه «کروی» در ادامه روند نزولی و اصلاحی خود به سر می‌برد به نحوی که با فشار فروش نسبتا بالایی در این نماد کاهش 2 درصدی قیمت سهم را مشاهده می‌کنیم (به نظر می‌آید در مقایسه با روزهای گذشته از این فشار کاسته شده است). همچنین نمادهای «کگل»، «کچاد» و «ومعادن» در محدوه‌های منفی و کم حجم معاملات خود را پی‌گیری می‌کنند. این در حالیست که «کدما» در این گروه با فشار فروش بالایی همراه بوده و با افت قیمت نزدیک به 5 درصدی به کمینه قیمت روزانه خود نزول کرده است (و بیشترین افت قیمت در این گروه را به نام خود کرده است). در این گروه «کاما» بیشترین رشد را با بیش از 1.5 درصد افزایش قیمت پس از «کبافق» (که رشد 3.5 درصدی را تا اینجای بازار به خود دیده است) تجربه می‌کند.

از صف فروش تا رنج مثبت (10:30)

«ثنوسا» که با صف فروش در قیمت 1662 ریال معاملات روز جاری را آغاز کرده بود، در حالی رفته رفته با صعود خود به رنج مثبت رسده است که فروش نزدیک به 4 میلیونی حقوقی‌ها را در این نماد مشاهده می‌کنیم. به دنبال افزایش تقاضا در «ثنوسا»، در حال حاضر با بیش از 12 میلیون خرید و فروش سهام در این نماد، رشد بیش از یک درصدی قابل رویت است. به دنبال این رویداد سایر نمادها نیز با اقبال رو به رو بوده، به نحوی که سهام سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با رشد بیش از 4 درصدی، خود را برای رسیدن به صف خرید آماده می‌کند. نمادهای این گروه عمدتا با افزایش قیمت در حال داد و ستد هستند. از این جمله می‌توان به «وآذر»، «ثپردیس» ، «ثاباد» و «ثرود» اشاره کرد.

میان بازار (11:10)

ناظر بازار می‌گوید

نماد معاملاتي شركت توليد مواد اوليه دارويي البرز بالك، «دبالك»، جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 13/10/1395، در پايان معاملات امروز متوقف مي گردد.

عرضه عمده سهام «کماسه»

پيرو اطلاعيه شماره 16833/181 مورخ 1395/09/24 مديريت عمليات بازار، امروز تعداد 37 میلیون و 200 هزار سهم معادل 22.96 درصد از سهام شركت تامين ماسه ريخته گري از طرف شركت بانك اقتصاد نوين به وكالت از آقاي علي اصغر عطاريان به صورت يكجا ونقد به قيمت پايه هر سهم 220 تومان در نماد كماسه4 عرضه خواهد شد.

در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت سيمان شرق جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي، متوقف می‌گردد.

تک نمادهای بازار

«وساپا»: در این نماد که حمایت نسبی حقوقی‌ها در روز‌های گذشته دیده می‌شد، خرید و فروش بیش از 38 میلیون سهم را در بازار امروز مشاهده می‌کنیم. این نماد که در روزهای گذشته به دنبال فشار فروش با کاهش قیمت به کف قیمتی چند ماه اخیر خود رسیده بود، با حمایت نسبی، به مرز 103 تومانی رسیده است تا رشد اندکی را در این سهم مشاهده کنیم.

«فاذر» با بیش از 12 میلیون داد و ستد سهم که در رنج منفی به انجام رسیده است، با فشار فروش نسبی، به افت بیش از یک درصدی تنزل پیدا کرده است.

صف‌های خرید (11:43)

«خکمک» با صف خرید نزدیک به 3 میلیونی در قیمت 1198 ریالی و با رشد 5 درصدی در معاملات امروز دنبال می‌شود.

«وآذر» و «کتوکا» با صف خرید بیش از 250 هزار تایی در قیمت 3106 و 5957 ریال به معاملات خود ادامه می‌دهند (حجم معاملات در این نمادها کم بوده است).

«کماسه» با داد و ستد نزدیک به 18 میلیون سهم در حالی با صعود حداکثری مواجه بوده است که فروش 4 میلیونی سهام‌داران حقوقی را نیز به خود دیده است. این نماد با افزایش تقاضا به صف خرید نزدیک به 2 میلیونی رسیده است. تحلیل این نماد را اینجا ببینید.

«وملی» نیز با بیش از 7 میلیون سهم خرید و فروش به دنبال افزایش تقاضا به بیشینه قیمت روزانه خود رسیده است (11 هزار و 667 ریال). اما این موضوع در حالیست که صف خرید آن از دست رفته دیده می‌شود.

همچنین نمادهای «فجام»، «شسپا»، «ثاباد»، «غمهرا»، «شپمچا»، «کبافق»، «ارفع» و «دفرا» با افزایش تقاضا به رشد حداکثری روزانه خود دست یافتند. این درحالیست که در این نمادها صف خرید سبک و معاملات نسبتا کم حجمی را مشاهده کردیم.

ساعت پایانی بازار (11:55)

در گروه خودرو و ساخت قطعات پس از رشد ناگهانی اولیه، اکثر نمادها پس از افت قیمتی، با تعادل نسبی در حال معامله بوده و هیجان اولیه آنها فروکش کرده است. «خودرو» در این گروه با خرید و فروش14 میلیون سهم به پایان بازار نزدیک می‌شود. «خپارس» نیز با معامله بیش از 13 میلیون سهم در رنج مثبت در حال پی‌گیر معاملات خود است. در این گروه «خلنت» که از ابتدای معاملات بیشترین افت را در این گروه داشته، با افت 5 درصدی به انتهای بازار رسیده است (و صف فروش اندکی نیز در این سهم دیده می‌شود).

محصولات شیمیایی (12:10)

این گروه نیز همانند اکثر گروه‌ها، با رسیدن به انتهای بازار، افت قیمت بسیاری از نمادهای خود را شاهد بود. پتروشیمی جم و نیز گسترش نفت و گاز پارسیان با معاملات به ترتیب یک و 2 میلیونی خود که در محدوده منفی انجام شده است، به کاهنده‌ترین نمادهای بورسی امروز بدل شده‌اند. گفتنیست خبر حذف نرخ خوراک در این صنایع به نوعی با انتظار فعالین بازار همراه بوده (و اصطلاحا پیشخور شده است) و تاثیر چندانی بر شرکت‌های وابسته نداشته است. این خبر را اینجا بخوانید.

نزول بازار ادامه‌دار شد (12:35)

در معاملات امروز، گروه فلزات اساسی که صعود نسبی را در شروع بازار به ثبت رسانده بودند، همانند بسیاری از گروه‌ها رفته رفته با افت قیمت رو به رو شدند. در این گروه نمادهای لیدری مانند «فباهنر»، «ذوب» و «فولاد» که ارزش معاملات نسبتا بالایی را در گروه به خود اختصاص دادند، پس از رشد اولیه، موضع نزولی را به خود گرفتند. اما «فلوله» پس از اینکه چند بار صف خرید خود را از دست رفته دید و با نوساناتی نسبتا جزیی همراه شد، سرانجام با رشد 5 درصدی به کار خود پایان داد (گرچه صف فروشی بیش از 70 هزار تایی در پایان معاملات این سهم رویت می‌شود). همچنین پالایشی‌ها نیز روند نسبتا مشابهی را پشت سر گذاشته و پس از رسیدن به پیک روزانه شاخص این گروه در میانه‌های بازار، افت شدید آن را تا انتهای بازار نظاره کردیم. عمده نمادهای این گروه با رنگ قرمز به کار خود خاتمه بخشیدند (همانند «شتران» با 3 درصد، «شبریز» با بیش از 2.5 درصد، «شاوان» با 2 درصد نزول قیمتی). گرچه رشد حداکثری در دو نماد «شسپا» و «شرانل» نیز دیده می‌شود.

شاخص در وضعیت پایانی

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل بورس با کاهش بیش از 200 پله‌ای به مرز 79 هزار و 476 واحد رسید. معاملات نسبتا پر حجم «کگل» که در لحظات پایانی بازار و در محدوده‌های منفی رقم خورد، پس از «جم» که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، پر رنگ‌ترین نقش را در این نزول ایفا کردند. فرابورسی‌های بازار اما با عملکرد خود که رشد ٠/٤ درصدی آیفکس را به همراه داشته است، شرایط بهتری را در مقایسه با بورسی‌ها به ثبت رساندند.

ناظر بازار می‌گوید

بازگشایی نمادها

نماد معاملاتي شركت هاي موتوژن، «بموتو»، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي، سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر، «وتوس»، با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پایان شهریور، شيشه و گاز، «کگاز»، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي و تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند (ارائه اطلاعات شفاف سازي)، قند لرستان، «قلرست»، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به تیر 96(ارائه اطلاعات شفاف سازي) و فيبر ايران، «چفیبر»، پس از تشكيل جلسه هيات مديره مبني بر تصويب افزايش سرمايه-تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي آماده انجام معامله خواهد بود.

توقف نماد

نماد معاملاتي شركت ريل پرداز سير «حريل1»، با توجه به دريافت اطلاعات عملکرد واقعي 9 ماهه و تعديل با اهميت پيش بيني عملکرد سال مالي 1395، متوقف گرديد.