توافق آلومینای جاجرم و ان اف سی چین

11:25 - 1400/01/25
مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم از توافق با شرکت «ان‌اف‌سی» چین برای تامین تجهیزات «طرح شمش آلومینیوم جاجرم» خبر داد و گفت: «پروژه شمش آلومینا» در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تورج زارع  گفت: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده در هفته گذشته با شرکت «‌NFC » چین، قرار شد تمام تجهیزات ۳۸میلیون یورویی را برای پروژه تامین کنند و در حال حاضر ۶میلیون یورو از ۳۸ میلیون یورو در بندر در انتظار ترخیص است که تا دو ماه دیگر وارد پروژه می‌شود. مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: در این تفاهم‌نامه سازمان ایمیدرو به شرکت چینی تضمین داده که اگر شرکت آلومینا نتوانست به تعهدات مالی خود مبنی بر باز پرداخت عمل کند خود سازمان این پول را بپردازد. مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم افزود: با تضمین پرداخت این 38 میلیون یورو، شرکت «ان اف سی» چین، ساخت آخرین قطعات موردنیاز کارخانه را آغاز کرد و با انتقال آن به کشور در بهار 96، پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.
 به گفته زارع، شرکت «NFC» چین حدود 40 درصد تجهیزات باقی مانده این طرح را که تهیه آن در داخل کشور ممکن نبود پس از تامین و حمل به کارخانه، نصب و راه‌اندازی خواهد کرد. وی ادامه داد: این طرح هم اکنون 65درصد پیشرفت دارد و بخش زیادی از آن برای اولین بار با استفاده از دانش فنی بومی ساخته می‌شود. به گفته زارع، یکی از بزرگترین مزایای این طرح آن است که در کنار کارخانه آلومینای جاجرم به‌عنوان تنها تولید‌کننده مواد اولیه آلومینیوم، شمش ساخته می‌شود. وی گفت: طی دو سال به این نتیجه رسیدیم که باید در حوزه اکتشاف معدن کار بیشتری انجام شود، چراکه ذخایر ما برای مدت طولانی کافی نیست و کیفیت خوبی هم ندارد.

وی با بیان اینکه برای یزد و کرمان نیز بسته‌ای برای اجرای مناقصه اکتشافی آماده کرده‌ایم، گفت: نتیجه فعالیت دو پیمانکار، اکنون ماهانه 2500 متر حفاری اکتشافی تکمیلی است، این در حالی است که قبلا، در طول سال، 2 هزار و500 متر حفاری انجام می‌شد. وی ابزار امیدواری کرد، نتایج مثبتی که از اکتشافات در طول سال‌های اخیر حاصل شده افق‌های روشنی را در سال‌های آینده نشان دهد.