ابهامات به قوت خود باقیست

در انتظار بازگشایی "خساپا"؟

11:24 - 1400/01/25
یکی از مهمترین نکات در صورت‌های مالی شرکت سایپا به سرفصل پیش‌بینی سود سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها مرتبط است. جایی که سایپا پیش‌بینی سود 199 میلیارد تومانی از محل سودآوری شرکت نیوان ابتکار کرده‌است. لازم به ذکر است که مالکیت کامل شرکت نیوان ابتکار در اختیار سایپا است.
در انتظار بازگشایی "خساپا"؟

نیوان ابتکار 7.9 درصد از پارس خودرو، 10 درصد از زامیاد، 1.1 درصد از سایپا، 2.15 درصد از سایپا دیزل، 5.4 درصد از رایان سایپا و 10 درصد از محور خودرو را در پورتفوی خودرویی بورسی خود دارد که 95 درصد از ارزش پورتفوی بورسی شرکت را تشکیل می‌دهد. در پورتفوی غیربورسی نیوان ابتکار نیز 51 درصد مالکیت سایپا کاشان، 51 درصد سازه‌گستر و 100 درصد خودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس به چشم می‌خورد. بخش مهم دیگری از سرفصل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به فروش سهام شرکت سایپا دیزل مربوط است (224 میلیارد تومان).

مجموع سودآوری نیوان ابتکار و فروش سایپا دیزل؛ 423 میلیارد تومان از سود غیرعملیاتی شرکت را در پیش‌بینی‌ها تشکیل می‌دهد. (107 ریال به ازای هر سهم) نگاهی به سود نهایی 102 ریالی پیش‌بینی شده سایپا در پایان سال 95 نشان از تمرکز ویژه شرکت بر این بخش برای رسیدن به هدف سالیانه دارد. گرچه در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت سایپا نشانی از محل کسب سود 199 میلیارد تومانی نیوان ابتکار به چشم نمی‌خورد اما به نظر می‌رسد نیوان ابتکار و به تبع آن سایپا حساب ویژه‌ای از فروش سهم 51 درصدی سایپا کاشان به سیتروئن باز کرده‌اند. خبرهای واصله تاکنون حاکی از انتقال پول و ثبت درآمد از این محل برای سایپا نیست. از طرفی هنوز برای بلوک "خکاوه" مشتری‌ای وجود ندارد و کسب درآمد از این محل نیز در هاله‌ای از ابهام است.

همانطور که اشاره شد، ابهامات یاد شده در گزارش شرکت سایپا بخش مهمی از درآمدهای شرکت را به خود اختصاص داده است و با این تفاسیر بازگشایی نماد سایپا باز هم با مشکل مواجه خواهد بود.