اخبار داغ بورسی از شرکت ها

15:18 - 1400/01/21
مهمترین اخبار بورسی درباره شرکت ها منتشر شد.

به گزارش«دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: نگاهی گذرا به گزارش‌های افشا‌کننده‌ اطلاعات شرکت‌های بورسی نشان از تنوع بالای موضوعات این خبرها دارد؛ طیف متنوعی که از برگزاری مزایده‌ها و امضای تفاهم‌نامه تا نتایج دعاوی و دریافت سود نقدی را شامل می‌شود. لازم است گفته شود که تمام اخبار این حوزه در روز گذشته در گروه ب اطلاعات بااهمیت قرار دارند.
شاید بتوان گفت مهم‌ترین شرکت از میان هفت شرکتی که طی روز گذشته اخبار آنها روی سایت کدال قرار گرفت، توسعه عمران امید است که سه اطلاعیه در ارتباط با برگزاری مزایده و همین‌طور شرکت در مزایده داشت.

طبق اخبار منتشرشده این شرکت دو مزایده برگزار می‌کند که اولی مربوط به واگذاری «تعداد محدودی از واحدهای مسکونی -تجاری و اداری تکمیل شده و در حال اجرا» این شرکت می‌شود. گفته شده که شرایط فروش این واحدها به‌صورت «نقد و اقساط بدون بهره» و از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه حجم ریالی فروش پیش‌بینی شده در آگهی به میزان حداقل ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که گفته شده عملکرد آن در گزارش‌های آتی منعکس می‌شود. درباره مزایده دوم هم در اطلاعیه‌ای جداگانه گفته شده است: «شرکت توسعه و عمران امید تعداد محدودی از واحدهای مسکونی -تجاری و اداری تکمیل شده و در حال اجرای خود را با شرایط ویژه (نقد و اقساط بدون بهره) از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می‌کند.

حجم ریالی فروش پیش‌بینی شده در آگهی به میزان حداقل ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارش‌های آتی منعکس می‌شود.» از آنجا که در اطلاعیه دوم از عنوان اصلاحیه استفاده نشده است، به نظر می‌رسد که هرکدام از این مزایده‌ها مربوط به یکسری واحدهای جداگانه باشد. 

اما با این حال در اطلاعیه سومی هم که این شرکت با عنوان شرکت در مزایده منتشر کرده دقیقا همین موضوع فروش ۸۰ میلیارد تومان واحد مسکونی از طریق مزایده تکرار شده است. تنها کارکرد این آگهی این است که در ارتباط با دو آگهی ابتدایی شبهه ایجاد می‌کند که آیا واحدهای ۶۰ میلیارد تومانی مشمول موارد مطرح شده در مزایده ۸۰ میلیاردی هستند یا خیر؟

شفاف‌سازی وپترو

یکی دیگر از شرکت‌هایی که روز گذشته افشای اطلاعات داشت، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) بود که موضوع آن به خسارت تاخیر تادیه دادرسی شرکت مربوط می‌شد. البته قبلا این اطلاعیه در کدال منتشر شده بود ولی این بار شرکت تصمیم گرفته که با انتشار این اصلاحیه یکی از ارقام ذکر شده در اطلاعیه قبلی را تغییر دهد.

در اطلاعیه قبلی درباره رقم تاخیر این تادیه گفته شده بود: طبق «اعلام نظر هیات کارشناسی سه نفره حداقل به مبغ ۳.۳۳۵ میلیارد ریال و حداکثر ۴.۶۹۲ میلیارد ریال و رقم ذخیره مربوط به بدهی فوق‌الذکر در دفاتر این شرکت به مبلغ یک میلیارد ریال است.» اما در اصلاحیه جدید رقم ذخیره از یک میلیارد ریال به ۵/ ۱ میلیارد تومان تغییر کرده است. این شرکت عنوان کرده که مراتب اعتراض خود را به نظریات کارشناسی مزبور اعلام خواهد کرد.

انعقاد قرار داد باما

شرکت باما با نماد (کاما) مورد دیگری است که افشای اطلاعات درباره انعقاد تفاهم‌نامه منتشر کرده است. طبق اطلاعیه این شرکت طرف این تفاهم‌نامه سازمان بنادر ودریانوردی و موضوع آن مطالعات و بررسی اولیه احداث کارخانه و ارائه پیشنهاد در این رابطه است. با این حال در این اطلاعیه تاکید شده است: «با توجه به تفاهم‌نامه بودن، تاکید می‌شود که در مقطع فعلی فاقد الزام برای طرفین بوده و هیچ‌گونه اثر سود و زیانی ندارد.»

از میان اطلاعات بااهمیت روز گذشته، اطلاعیه‌ای هم با موضوع دعوای حقوقی وجود داشت. این اطلاعیه یا بهتر بگوییم اصلاحیه (اصلاح یکی از اطلاعیه‌های سابق) مربوط به گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (سرمایه‌گذاری آتیه دماوند) بود که در آن درباره دلایل اصلاح گفته شده: «بنا به درخواست کارشناس محترم این شرکت مبنی بر افشائیات بیشتر درخصوص موضوع افشا و اعلام آثار مالی مربوطه» صورت گرفته است.

موضوع اطلاعیه قبلی از این قرار بود که شرکت کاغذسازی کارون به‌عنوان خریدار بخشی از اموال آتیه دماوند درخصوص اموال واگذارشده اعتراض کرده بود که در نهایت عنوان شده بود: «پیرو افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال در ۲۶ تیر ۹۸ مبنی بر وصول مطالبات از خریدار شرکت کاغذسازی کارون، به موجب توافق نامه و صلح دعوی مورخ ۲۳ اردیبهشت ۹۹ و همچنین دادنامه شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، اعلام می‌دارد همزمان با انتقال قطعی سند مالکیت به نام خریدار، مطالبات این شرکت به مبلغ ۸۱۵ میلیارد ریال وصول گردید.»  در ادامه این موضوع روز گذشته شرکت آتیه دماوند اصلاحیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد.

«همان‌طور که در اطلاعیه ۲۶ تیر در سامانه کدال افشا شد و در بند ۲-۵ گزارش حسابرسی صورت‌های مالی تلفیقی گروه و شرکت اصلی برای دوره میانی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ تشریح شده است، با عنایت به طرح دعوی آقای محمدجواد مقدم علیه شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند درخصوص واگذاری اموال منقول و غیر منقول به ایشان و صدور حکم دادگاه بدوی علیه شرکت مبنی بر پرداخت مبلغ ۲.۶۳۴.۰۱۸ میلیون ریال به نفع آقای مقدم، شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نسبت به رأی صادره اعتراض کرد و پرونده در شعبه ۱۸ دادگاه تجدید نظر مطرح و در جریان رسیدگی قرار گرفت و در نهایت با عنایت به مذاکرات انجام شده، نسبت به حصول توافق‌نامه و صلح دعوی با آقای محمدجواد مقدم در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۹ اقدام شد.