توییت بازان بورسی | متهم ردیف اول افت شاخص کیست

15:18 - 1400/01/21
متهم ردیف اول افت شاخص بورس کیست.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: کاهش نرخ ارز، احتمال ورود تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه در دی ماه، پیش بینی بورس تا پایان سال و... از جمله موضوعاتی بودند که روز گذشته کاربران شبکه اجتماعی توییتر درباره آن صحبت می‌کردند. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به پربحث‌ترین مطالب مطرح‌شده در حوزه بورس که روز گذشته توسط کاربران توییتر فارسی درباره آن صحبت شده است.

روند منفی بورس و چرایی آن

دو روز پایانی هفته گذشته بورس کار خود را با روند منفی پایان داد. سهامداران در تعطیلات آخر هفته درباره اما و اگرهای بازار در هفته دوم دی ماه صحبت می‌کردند تا فضای مبهم پیش رویشان را کمی قابل تحمل کنند و بدانند قرار است چه بر سر سرمایه هایشان در بورس بیاید.

اما بورس در اولین روز هفته یعنی دیروز باز هم منفی بود. همزمانی ریزش سهام با صحبت‌های رئیس دولت درباره بورس سوژه همیشگی فعالان بورسی توییتر است.

بر این اساس خیلی از افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی جدای از تمام وعده‌های حسن روحانی درباره بورس محکم و دعوت او به سرمایه‌گذاری در این حوزه، از اظهارنظرهای هفته گذشته او صحبت می‌کردند. آنها خطاب به رئیس دولت می‌نوشتند که مگر نگفتید «بورس امسال نقش ارزشمندی برای شادابی اقتصادی داشته است؟

پس چرا اوضاع بورس نابسامان است؟ البته در این میان بودند افرادی که مدافع دولت دوازدهم بودند و در نوشته هایشان به این موضوع اشاره می‌کردند که روحانی هرچند صحبت از حمایت از حوزه بورس کرده است اما بارها بیان کرده است که طبیعت بورس این است که «فراز و نشیب دارد و به نقطه ثبات می‌رسد»

اما بازهم مثل همیشه شوخی و جدی افرادی با کنایه و با زبان طنز درباره این موضوع می‌نوشتند که هربار رئیس دولت درباره بورس صحبت می‌کند، اوضاع این حوزه آشفته می‌شود و شاخص افت کرده و بازار قرمز پوش شده است.

آنها از این موضوع می‌نوشتند که شاید در گذشته به شوخی این مساله را مطرح می‌کردند و می‌گفتند برای سکوت مسوولان درباره بورس کمپینی راه‌اندازی کنند؛ اما حالا که به روند افت شاخص بورس نگاه می‌کنند، می‌بینند درست از همان روزی که رئیس دولت بار دیگر و بعد از مدت‌ها درباره بورس صحبت کرده است، افت شاخص رخ داده است. پس حالا باید به‌طور جدی‌تر به راه‌اندازی کمپینی فکر کنند که مسوولان را به فراموشی بورس دعوت کند!

کاهش دامنه نوسان شایعه است

«در پاسخ به برخی شایعات درخصوص تصمیم به کاهش دامنه نوسان برخی نمادها به یک درصد در شورای عالی بورس باید گفت که نه تنها هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، بلکه هیچ پیشنهادی هم داده نشده است.» این توییت محسن علیزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار بود.

او همچنین قبل از این توییت در شبکه‌اجتماعی توییتر در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که از او پرسیده بود آیا در جلسه اخیر شورای عالی بورس مصوبه کاهش دامنه نوسان به یک درصد، داشته‌اند پاسخ خیر داده بود. اما علیزاده بعد از این پاسخ خودش در توییتی در این رابطه نوشت.

توییتی که آن‌طور که باید و شاید مورد توجه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر قرار نگرفت و کمتر از صد نفر تا لحظه تنظیم این گزارش آن را پسندیدند. برخی از افراد هم در قسمت نظرات برای این نماینده مجلس از دخالت در بازارهای مالی از سمت دولت و مجلس گلایه کردند.

عده‌ای هم در نوشته‌هایشان برای این نماینده مجلس این‌طور ادعا می‌کردند که اول سال دولت و سازمان برای قالب کردن سهام خود بازار را بالا کشیدند و در اوج قیمت خالی کردند. بعد هم چند ماه صف فروش درست کردند. الان هم نفس سهم بنیادی و سود ساز را که قیمت جهانی کالایش چند برابر شده با نوسان‌گیری الگوریتمی بریده‌اند. 

چند نفری از کاربران هم برای این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوشته بودند که دولت و مجلس با همکاری یکدیگر بازار سرمایه را تبدیل کرده‌اند به ماشین تولید مالیات و کارمزد با استفاده از معاملات پر حجم الگوریتمی. برخی هم درباره چرایی قیمت‌گذاری دستوری فولاد می‌نوشتند.

واکنش‌ها به زیان سهامداران از پالایش یکم

صندوق پالایشی یکم دیروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد. این روند با نمادهای پالایشی حاضر در سبد همراه بود. قیمت پایانی نماد با ۵ درصد کاهش به ۸۴,۰۷۰ ریال رسیده است که همچناان بالاتر از ارزش ذاتی است.

به نوشته یکی از کاربران توییتر فارسی، تقریبا ۱۰۰درصد از خرید و فروش‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شد و کنترل کامل نماد در اختیار آنها بود. با در نظر گرفتن قیمت پایانی ارزش صندوق‌های ۳۰۰ واحدی ۲۵،۲۲۱،۰۰۰ ریال و ارزش صندوق‌های ۵۰۰ واحدی ۴۲،۰۳۵،۰۰۰ ریال برآورد می‌شود که حکایت از زیان ۲۰ درصدی خریداران از شهریور تا کنون دارد.

در مجموع ۲۰ میلیون سهم با ارزش ۱,۶۹۰ میلیارد ریال معامله شد. از آنجا که در هفته‌های گذشته این موضوع در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها مطرح شد که سهامداران به خرید سهم‌های کوچک تمایل پیدا کرده‌اند، نکته‌ای که در این بخش کاربران درباره آن می‌نوشتند این بود که عدم تمایل سهامداران خرد به سهام بزرگ بازار در هفته‌های گذشته نتیجه رفتار دولت نسبت به بورس است.

رفتاری که از یک طرف در اظهارنظرها و برای تبلیغ، در آن صحبت از نشاط، استحکام و حمایت می‌شود؛ اما در عمل نه تنها دست به هیچ اقدامی نمی‌زند، بلکه با بورس به جنگ دیگر جناح‌های سیاسی می‌رود بدون اینکه به نتیجه کارش که از بین رفتن سرمایه مردم و ایجاد بی اعتمادی مردم به دولت است فکر کند.

همچنین در واکنش به این شرایط برخی از کاربران با انتقادهای صریحی نظرات خود را نسبت به روند در پیش گرفته شده از سمت دولت در حوزه بورس می‌نوشتند. یکی از نظراتی که مورد توجه کاربران قرار گرفت، نوشته یکی از کاربران بود که در صفحه خود نوشته بود وقتی دولت و سایر ارکان شبه دولتی، از بورس فقط انتظار تامین مالی یک طرفه دارند، وضع بازار باید همین شکل هم باشد!