دیده بان بورس 6 دی 99

پیش بینی بورس امروز | استراتژی بورس بازان؟

15:16 - 1400/01/21
حالا در همان 10 دقیقه ابتدایی معاملات امروز، بورس بازان همان استراتژی روزهای قبل را از سر میگیرند. پایان بازار امروز چه میشود.
پیش بینی بورس امروز | استراتژی بورس بازان؟

دنیای بورس | بعد از شروع رالی صعودی شاخص‌کل در ده روز پایانی آبان ماه، حالا بورس در دو هفته اخیر وارد یک فاز نوسانی شده است. نماگر بازار اگرچه چند روزی را در کانال 1.5 میلیون واحد سپری کرد اما در ادامه، افت 100 هزار واحدی را در عرض چند روز تجربه کرد.

در هفته گذشته نیز در نیمه ابتدایی کانال 1.4 میلیون واحد باقی ماند و روزهای صعودی آن با روزهای نزولی پاسخ داده شد. با این حال شاخص‌کل هم‌وزن مسیر صعودی خود را حفظ کرده است و در صورتی که بتواند همین مسیر را برای چند هفته دیگر ادامه دهد، حتی می تواند سقف قبلی خود را فتح کند!

اما از آن جایی که چشم اغلب سهامداران به شاخص‌کل است، روند بازار نیز اغلب بر اساس آن تحلیل و پیش بینی می شود. اگر اوایل آذر از سهامداران درباره آینده بازار سوال می کردید، افرادی بودند که از فتح قله قبلی در سال جاری سخن بگویند اما با توجه به روزهایی که شاخص‌کل حتی افت 50 هزار واحدی در طی یک روز را تجربه کرد، اکنون چشم‌انداز سهامداران تعدیل شده است و اغلب از مقاومت مهم 1.6 میلیون واحدی سخن می گویند.

برخی نیز اعتقاد دارند تا پایان سال، دماسنج بازار در همین محدوده نوسان خواهد کرد. اما واکاوی روند بازار در هفته های اخیر بیانگر تغییر در پارادایم سرمایه‌گذاری سهامداران است.

 سال 99 حداقل در نیمه ابتدایی، روزهای رویایی برای نمادهای شاخص‌ساز بود. در فصل بهار که شاخص‌کل هر روز رشد 3 تا 5 درصدی را تجربه می کرد شرکت هایی همانند فولادمبارکه توانستند فراتر از رشد شاخص‌کل برای سهامداران سود به ارمغان بیاورند. در نتیجه این موضوع بسیاری از سهامداران به نمادهای مطرح در گروه فلزات اساسی، بانکی، خودرویی، پالایشی و ... روی آوردند. اما اکنون شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که در برابر نوسان اندک یا حتی بازدهی منفی نمادهای بزرگ، نمادهای کوچک‌تر که شناوری مناسبی هم دارند، روند صعودی مطمئن‌تری در پیش گرفته و بازدهی مناسبی برای سهامداران به ارمغان آورده‌اند.

در واقع سهامداران با توجه به جو بی اعتمادی به بازیرگان حقوقی و بازارگردان‌ها و حجم بالای عرضه‌ها در نمادهای بزرگ، به دنبال یافتن نمادهای کوچک‌تری هستند که از وضعیت بنیادی مناسبی هم برخوردار باشند. با توجه به این شرایط به نظر می رسد در این روزها روند صعودی نمادهای کوچک‌تر ادامه داشته باشد. ادامه صعود شاخص‌کل نیز در گرو نمادهای بزرگ‌تر و لیدر بازار است که اکنون در فاز استراحت به سر می برند.

 بازارهای جهانی به پیشواز تعطیلات کریسمس رفته‌اند اما تابلوی بازارها حکایت از ادامه مسیر صعودی کامودیتی‌ها دارد. مس با وجود نوساناتی که در هفته گذشته داشت، همچنان در محدوده 7830 دلار قرار دارد. روی نیز در مرز 2842 دلار معامله شد که کمی پایین‌تر از سقف هفته قبل است. بهای جهانی طلا همچنان پشت سد مقاومتی 1900 دلار و در محدوده 1883 دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت که در هفته گذشته به زیر مرز 50 دلار هم رسیده بود، در پایان هفته به 51.37 دلار رسید.

اما قیمت فولاد ایران همچنان در مسیر صعودی است.  قیمت میانگین بیلت صادراتی ایران، 528.5 دلار به ازای هر تن بود که جهش 6.8 درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز با رشد 1.2 درصدی به 544 دلار به ازای هر تن رسید.  شمش فولاد ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر رسیده است. در پایان هفته گذشته نرخ فروش دلار در بازار متشکل ارزی و صرافی بانک ملی در میانه‌های کانال 25 هزار تومان باقی ماند.

مهم‌ترین اتفاق در روزهای پایانی هفته گذشته، توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا پس از برگزیت بود. این توافق باعث شد تا پوند به بالاترین سطح دو سال اخیر خود در برابر دلار برسد. اگرچه در هفته گذشته ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس نگرانی‌ها بابت ادامه شرایط فعلی را تشدید کرده بود اما دو شرکت مطرحی که واکسن کرونا را تولید کرده‌اند از این گفته‌اند که از نظر علمی و با توجه به تغییرات محدود ایجاد شده در ویروس، به احتمال قوی اثربخشی واکسن‌ها مخدوش نمی‌شود.