تغییر در بازار فولاد | سمت و سوی قیمت ها به کدام سو میرود

15:16 - 1400/01/21
تغییر بنیادین در بازار فولاد مشاهده میشود.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: تکانه‌های تغییر در بازار فولاد کشور در حال خودنمایی است و به مرور زمان این تغییرات سریع‌تر و شدیدتر خواهد شد.

چندی پیش در گزارشی با عنوان تغییر بنیادین بازار فولاد؛ دور یا نزدیک در تاریخ ۳۰ آذرماه به جرقه‌های این تغییرات اشاره کردیم ولی عنوان شد که هنوز شواهد این تغییر در حال خودنمایی نیست اما به مرور زمان در حال مشاهده شواهدی غیرقابل کتمان از این تغییرات هستیم که از یکسو داده‌های بنیادین بازار فولاد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و از سوی دیگر، نمی‌توان به داده‌های سنتی در این بازار اکتفا کرد.

اینکه تورم در کشور مسیری جدید در پیش گرفته یا نوسان بهای ارز خود به یک کلاف سر‌درگم بدل شده و البته تقاضای سفته‌بازی هم در این بازار کمرنگ شده است همگی مواردی است که به این تغییرات سرعت می‌بخشد. اینکه آیا بازار سنتی فولاد وارد فاز مدرن ‌شدن خواهد شد یا خیر یک پرسش نیست، بلکه یک ضرورت برجسته است که گریزی از آن نیست. 

از هم‌اکنون باید پتانسیل تغییر در ساز و کار این بازار را در نظر گرفت، آن‌هم بازاری که ناخودآگاه با رشد شفافیت و تجمیع و افزایش حجم معاملات در بورس کالا روبه‌رو خواهد شد.

ساده‌ترین خروجی این بحث برای معاملات خرد، راه‌اندازی احتمالی معاملات گواهی سپرده کالایی است ولی مباحث پیرامونی بسیاری دارد که هنوز زمان اظهارنظر برای آن فرا نرسیده است. هم‌اکنون وقت آن است که گام‌های تغییر را برشمرده و به شواهد استناد کنیم زیرا برای آینده‌نگری درخصوص رخدادهای پیش روی بازار به داده‌های بیشتری نیاز داریم.

رشد حجم تولید در صنعت فولاد، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های متمادی و ممتد و در نهایت رشد مستمر حجم معاملات فولاد در بورس کالا و افزایش سریع‌تر معاملات نقدی در مقایسه با عرضه‌های سلف بخشی از این شواهد تغییر است و باز هم ادامه خواهد یافت.

 اگر بتوان گام‌های تغییر را رهگیری کرد بهتر از گذشته دورنمای بازار قابل درک خواهد بود. به‌عنوان یک نمونه مشخص باید وضعیت بازارهای هدف منطقه‌ای مخصوصا عراق را زیرنظر داشت زیرا بخشی از التهاب بازار مصنوعات فولادی متاثر از تقاضای صادراتی واقعی در این کشور است که با تغییر در تقاضا و مشکلات گمرکی و حمل و نقلی اخیر این سیگنال هم جابه‌جا خواهد شد.

گویی چهره بازار فولاد به زودی تغییر می‌کند و البته ضعف تقاضای داخلی در روزهای سرد سال در کنار رشد قیمت‌های جهانی همگی را باید در محاسبات در نظر گرفت آن‌هم در شرایطی که تجربه ثابت کرده نوسان قیمت‌های داخلی در نهایت از نرخ‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد. این بار نیز همین اتفاق به احتمال بسیار زیاد رخ خواهد داد.

 رشد 41 درصدی حجم معاملات فولاد در بورس کالا

تا پایان هفته منتهی به 27 آذرماه حجم معاملات فولاد در بازار اصلی بورس کالای ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 2/ 41 درصدی داشته است که بیشترین رشد معاملاتی معاملات فیزیکی در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران به شمار می‌رود.

این در حالی بود که ارزش معاملات از رشد 179 درصدی برخوردار شده که نشانه مشخصی از افزایش قیمت‌ها در این بازار است. رشد قیمت‌های جهانی مخصوصا در روزهای گذشته و افزایش مستمر بهای آزاد و نیمایی ارز تا چند هفته گذشته را می‌توان مهم‌ترین دلیل این روند صعودی ارزش معاملات به شمار آورد.

در همین بازار حجم معاملات سلف رشد 23/ 35 درصدی و معاملات نقدی افزایش 92 درصدی داشته است که نشان می‌دهد بازار فولاد در بورس کالا در مسیر معاملات نقدی در حال گسترش است. این رشد 92 درصدی حجم معاملات نقدی فولاد در هیچ‌کدام از بازارهای مشابه در بورس کالا تجربه نشده و فولاد رتبه نخست رشد نقدی فروشی در بازار فیزیکی را به خود اختصاص داده است. 

 رشد 13 درصدی تولید فولاد ایران

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۰، ۲۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۰، ۲۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد. رقم تولید مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۲۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تن بود. همچنین، میزان تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۰، با ۱۴ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار تن رسید.

این رقم در مدت مشابه ۲۰۱۹ میلادی، ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار تن بود. ۶۴ کشور جهان از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۰، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۳۹۶ هزار تن تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۲۰۱۹ (یک میلیارد و ۶۹۱ هزار و ۸۵۱ تن)، 3/ 1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین ۶۴ کشور جهان در ماه نوامبر ۲۰۲۰، ۱۵۸ میلیون و ۲۶۱ هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (۱۴۸ میلیون و ۴۱۷ هزار تن)، حاکی از رشد 6/ 6 درصدی است.