رکورد قیمت شمش فولاد | سیگنال به بازار مقاطع

15:16 - 1400/01/21
بورس کالا به بازار مقاطع سیگنال مثبت داد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: رکورد تاریخی قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در اولین هفته زمستان شکسته شد؛ این موضوع سیگنالی قوی برای جهش مجدد بهای محصولات فولادی کشور بود اما قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران در روز چهارشنبه سوم دی به ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید، در حالی‌که رکورد قیمتی مقاطع فولادی در بازار آزاد تهران مربوط به ۲۱ مهر امسال و برابر ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است.
البته بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از بازار آزاد تهران از نبود تقاضای مصرفی برای میلگرد در کانال ۱۲ هزار تومان حکایت دارد که به تکمیل پارادوکس‌های قیمتی منتهی خواهد شد.

رکود زمستانی معاملات شمش فولاد شکسته شد

رقابت برای خرید شمش فولاد از رینگ معاملاتی بورس کالا در اولین هفته زمستان باعث شد تا رکورد جدید قیمتی شمش فولاد در این بازار شکسته شود و میانگین بهای معامله شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا در روز سه‌شنبه دوم دی به ۱۱ هزار و ۱۲۰ تومان برسد. افزایش بهای جهانی شمش فولاد و پیش‌بینی استمرار روند رو به رشد قیمت جهانی، دلیل اصلی هجوم متقاضیان به بورس کالا برای خرید شمش فولادی بود که باعث رقابتی هیجانی در این بازار و افزایش حدود ۱۴۰۰ تومانی بهای معامله هر کیلوگرم شمش نسبت به قیمت پایه شد. 

در شیوه نامه جدید فولاد وزارت صمت نرخ پایه شمش فولاد براساس ۸۰ درصد قیمت شمش CIS تعیین می‌شود، از آنجا که ظرف هفته‌های اخیر بهای بیلت فولادی CIS رشدی کم سابقه داشته و به اوج قیمتی خود ظرف بیش از یک سال اخیر رسیده، این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار داخلی شمش در کشور نیز شده است. روند رو به رشد قیمت بیلت CIS همچنان ادامه‌دارد؛ در حالی‌ که هر تن بیلت صادراتی CIS در روز ۱۴ دسامبر با قیمت ۵۴۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد، این نرخ در روز ۲۱ دسامبر به ۵۷۷ دلار به ازای هر تن رسید.

بنابراین خریداران حاضر در رینگ معاملاتی بورس کالای ایران می‌دانند که اگر حاضر به رقابت برای خرید شمش از رینگ معاملاتی بورس کالا نباشند، هفته بعد با رشد بهای پایه مواجه شده و درنهایت مجبور به خرید محصول با قیمتی بالاتر هستند.

در کنار این موضوع افزایش بهای فولاد در دنیا فرصتی مناسب برای صادرات محصولات فولادی تولید داخل نیز به‌شمار می‌رود و درواقع بخشی از رقابت‌های روانه شده به رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا با انگیزه تولید و صادرات محصول به وجود آمده است.

 سیگنال مثبت بورس کالا به بازار مقاطع

رشد بهای شمش فولاد معامله شده در بورس کالا سیگنالی افزایشی برای بازار آزاد مقاطع فولادی به همراه داشت و باعث شد تا قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در روز دوم دی با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شود. این در حالی بود که در آذر ماه، هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد در کانال ۱۰ و ۱۱ هزار تومان داد و ستد می‌شد. 

با توجه به قیمت میانگین ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی شمش فولاد از رینگ معاملاتی بورس کالا و با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار برابر ۱۲ هزار و ۱۳۰ تومان خواهد بود.

با توجه به هزینه حمل شمش به درب کارخانه‌های نوردی و هزینه تبدیل و حداقل سود نوردکار، قیمت تمام شده هر کیلوگرم میلگرد به بیش از ۱۳ هزار تومان خواهد رسید. بنابراین روند داد و ستد شمش در بازار بورس کالا، در اولین هفته زمستان، سیگنال افزایش قیمت مقاطع را به بازار داخل داد. 

بهای پایه عرضه میلگرد در آخرین هفته از پاییز یعنی چهارشنبه ۲۶ آذر ماه برابر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود، اگرچه در این معاملات نیز بازار شاهد برتری تقاضا نسبت به عرضه بود اما اغلب خریداران حاضر به رقابت قیمتی برای خرید میلگرد فولادی از بورس کالا نشدند و همین موضوع نیز باعث شد تا در نهایت میلگرد با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برسد.

رینگ معاملاتی بورس کالا در روز چهارشنبه سوم دی ماه میزبان عرضه انواع مقاطع طویل فولادی بود. قیمت پایه عرضه برای میلگرد در این رینگ برابر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود.

اگرچه بهای پایه عرضه میلگرد در رینگ معاملاتی بورس کالا در اولین هفته دی ماه یعنی چهارشنبه سوم دی چندان افزایشی نسبت به نرخ پایه عرضه هفته قبل نداشت، اما با توجه به رقابت انجام شده قیمت معامله این محصول به ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان  رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای هر کیلوگرم میلگرد خریداری شده از این بازار برای تاجر برابر ۱۲هزار و ۷۰۰ تومان تمام خواهد شد که با توجه به هزینه حمل و سود فروشنده نهایی، این قیمت برای خریدار به حداقل ۱۳هزار تومان می‌رسد.

البته در حال حاضر خریداری از بخش مصرف برای میلگرد با این نرخ در بازار آزاد وجود ندارد و خریدهای فعلی تنها با پیش‌بینی استمرار روند افزایشی قیمت انجام می‌شود. همچنین بررسی‌ها از بازار آزاد مقاطع حاکی از آن است که قرارگیری در فصل رکود سنتی در بازار مصرف با توجه به انباشته بودن انبارها از محصول، سدی در مقابل عبور بهای میلگرد از ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به شمار می‌رود.