توییت بازان بورسی | صحبت‌های بورسی روحانی چه طور بود؟

15:16 - 1400/01/21
واکنش‌ها به صحبت‌های بورسی رئیس دولت ادامه دارد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: شاخص کل بورس با رشدی ۴/ ۲ درصد هفته اول دی را به اتمام رساند اما کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر بر خلاف همیشه خیلی درباره این موضوع در صفحه‌‌های خود مطلبی ننوشتند، چرا که توجه آنها یا به لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود یا به صحبت‌های رئیس دولت که درباره بورس صحبت کرده بود واکنش نشان می‌دادند.

حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم روز گذشته در بخش‌هایی از صحبت‌های خود در جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه‌ای که همراه با رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بودجه برگزار شده، اظهار کرد که در زمینه بودجه جلسه‌ای با ریاست محترم مجلس، رئیس کمیسیون تلفیق و اعضای هیأت همراه رئیس مجلس با معاون اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از وزرا داشتیم و بحمدالله با مباحثی که مطرح شد نظرات به هم نزدیک شد.

او گفت که در این جلسه در بسیاری از موارد، نظرات مشترکی داشتیم و در برخی موارد که مورد بحث و سوال بود به جمع‌بندی خوبی رسیدیم که امیدواریم با حضور سازمان برنامه در کمیسیون تلفیق، بودجه را در زمان مناسب با تصویب نمایندگان محترم دریافت کنیم و برای سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. اما این صحبت‌ها و اشاره به این موضوع از سوی رئیس دولت مبنی بر اینکه نظرات مشترکی درباره بودجه ۱۴۰۰ به دست آمده باعث نشد که کاربران و دیگر چهره‌های حاضر در شبکه اجتماعی توییتر دست از انتقاد در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ بکشند.

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از چهره‌هایی بود که در صفحه شخصی خود در توییتر با استفاده از هشتگ رد کلیات بودجه نوشت: «در این سال‌ها خبری از آنچنان رونق اقتصادی که جناب روحانی وعده داده بود، نشد.

اما ظاهرا در بودجه ۱۴۰۰ قرار است آنچنان ضربه اقتصادی به کشور وارد شود که آثار مخرب آن بر معیشت مردم تا سال‌ها باقی بماند.» خوب است بدانید که هشتگ بودجه و رد کلیات بودجه از جمله هشتگ‌هایی است که این روزها توسط آن دسته از کاربران شبکه اجتماعی توییتر که می‌خواهند مطلبی درباره بودجه بنویسند استفاده می‌شود.

همچنین برخی از کاربران هم در قسمت نظرات نوشته‌های نماینده‌های مجلس که درباره بودجه و کلیات آن می‌نویسند، این توصیه را به آنها می‌کنند که آن‌قدر تند نروند تا اگر فردا روزی همین بودجه با محتویاتش تصویب شد، بتوانند از خودشان دفاع کنند. با این حال روز گذشته برخی از نماینده‌های مجلس بی‌توجه به صحبت‌های حسن روحانی و آنچه که در جلسه‌ای با محوریت بودجه ۱۴۰۰ گذشته بود به نوشتن توییت‌های انتقادی خود ادامه می‌دادند.

مصطفی طاهری، یکی دیگر از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی بود که روز گذشته در توییتر خود نوشت: «در بودجه ۱۴۰۰ درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی ۹۵ هزار میلیارد تومان و مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام ۱۴ هزار میلیارد تومان دیده شده است. اگر شرایط فعلی ملاک عمل باشد، بخش زیادی از این درآمد محقق نخواهد شد.»

با وجود این توییت‌های انتقادی در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ اما همه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر نظر مثبتی به این مباحث مطرح شده از سمت نماینده‌های مجلس ندارند. آنها البته موافق سیاست‌های اعمال شده در بودجه ۱۴۰۰ هم نیستند، اما با توجه به برگزاری جلسه‌ای با محوریت بودجه ۱۴۰۰ بین روحانی و قالیباف این موضوع را مطرح می‌کنند که بهتر است حالا که بین دو رئیس قوه نقطه اشتراکی در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ و جزئیات آن به وجود آمده است به آتش تنور اختلاف دمیده نشود تا با همکاری این دو قوه سنگ‌های پیش پای ملت و اقتصاد کشور از سر راه برداشته شود.

اما در بین سخنان حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات‌دولت، یکی از صحبت‌های او که موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، بورس بود. روحانی بیان کرده بود که «ان‌شاءالله بتوانیم با چابک‌سازی دولت و واگذاری سهام و توسعه بازار سرمایه گام مهمی برداریم. بورس امسال نقش ارزشمندی برای شادابی اقتصادی داشت. البته طبیعت آن هم همین است که فراز و نشیب دارد و به نقطه ثبات می‌رسد ولی در مجموع وقتی با گذشته مقایسه می‌کنیم حرکت خوبی داشته و بازار مهمی برای جامعه ما است.»

برخی از کاربران به حسن روحانی خرده گرفته بودند که او چطور می‌تواند بی‌توجه به آنچه بر سر مردمی که بدون هیچ اطلاع و دانشی و تنها با تکیه بر اعتماد و تبلیغات دولت در این بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بار دیگر از بورس صحبت کند. عده‌ای دیگر هم که تعدادشان بالا بود با انتقادهای تند و تیزی به رئیس دولت این مساله را مطرح می‌کردند که فراز و نشیب‌های بورس شاید برای افراد دارای رانت و دست‌های پشت پرده دست‌اندازهای معمولی بوده است، اما برای مردم عادی و سهامداران خرد نقش دره را داشته است.

دره‌ای که به اعتقاد این دسته از افراد برخی‌ها تمام دار و ندار خود را به واسطه افتادن در آن از دست داده‌اند. نکته جالب توجه در شبکه‌اجتماعی توییتر این است که هیچ کدام از بخش‌های صحبت‌های مسوولان از چشم کاربران دور نمی‌ماند و آنها درباره جزئی‌ترین اظهارنظرهای مسوولان هم دقت به خرج می‌دهند. حتی برخی از افراد در نوشته‌هایشان با بازنشر صحبت‌های روحانی درباره اینکه بورس نقش ارزشمندی برای شادابی اقتصاد کشور داشته است، درباره این موضوع می‌نوشتند که شاید دولت با فروش صندوق پالایش یکم و دارا یکم به مردم شاد شده است اما مردمی که سرمایه‌‌های خود را صرف خرید این صندوق‌ها کرده‌اند، غمگین‌ترین مردم هستند و نشاط و شادابی هیچ معنایی برایشان ندارد.

برخی دیگر هم با اشاره به صندوق‌ پالایش یکم، درباره این مساله می‌نوشتند که باید سهامدار صندوق پالایش یکم باشید تا بتوانید عمق صحبت‌های آقای رئیس را درک کنید. اما در میان انتقادها که بعضا انتقادهای تند و تیزی هم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت در بورس بود، برخی از فعالان بازار خطاب به رئیس دولت در رابطه با این موضوع می‌نوشتند که دعواهای لفظی بین نهادها و قوای مختلف کشور از یکسو و صحبت‌های رئیس دولت درباره بورس و اوضاع منطقه‌ای باعث شده است که اوضاع و احوال بورس و آینده آن غیرقابل پیش‌بینی باشد.

حرف آنها آن‌طور که از نوشته‌هایشان در شبکه‌اجتماعی توییتر بر می‌آمد این بود که بورس بر خلاف گذشته، فضایی غیرقابل پیش‌بینی پیدا کرده است و افرادی که تا پیش از این ماه‌ها کارشان تحلیل و پیش‌بینی بوده است، حالا با توجه به مجموع عوامل اقتصادی و سیاسی داخلی و بین‌المللی با فضایی مه‌ گرفته روبه‌رو شده‌اند. این دسته از افراد به سهامداران خرد توصیه می‌کردند که در چنین شرایطی بهتر است که دست به عصا در بازار حرکت کنند و کمتر خود را در فضای ریسک قرار بدهند.

اما در نهایت فضای غالب روز گذشته در شبکه اجتماعی توییتر و بعد از صحبت‌های حسن روحانی فضایی انتقادی اما خوش‌بینانه بود. عده‌ای از کاربران با کنایه و انتقاد نسبت به صحبت‌های رئیس دولت موضع می‌گرفتند و عده‌ای دیگر بی‌توجه به انتقادها و تمسخر‌ها، در رابطه با این مساله می‌نوشتند که با توجه به تاکید مجدد رئیس دولت بر بورس بار دیگر شاهد بهبود اوضاع این بازار سرمایه خواهیم بود و زمستان سبزرنگی پیش روی سهامداران در بورس خواهد بود.