نقشه نیمروز 3 دی 99

تحلیل بورس امروز | سیگنال به هفته بعد

15:14 - 1400/01/21
سیگنال‌های مثبت امروز در بازار سهام، احتمال دارد تقاضاها در هفته بعد دوباره رونق گیرد و شرایط امیدوارکننده‌ای به خود بگیرد.
تحلیل بورس امروز | سیگنال به هفته بعد

دنیای بورس | روند معاملات آخرین روز کاری هفته نیز همانند باقی روزها بود، به نحوی که نمادهای کوچک‌تر، بیشتر در کانون توجه بوده و عرضه‌ها در نمادها و صنایع بزرگ‌تر سنگین بود. با توجه به اینکه دو روز تعطیل پیش روی بازار بود، چاشنی محافظه کاری نیز به معاملات اضافه شده بود و بعد از گذشت یک ساعت ابتدایی، بازار روند آرام‌تری را تا پایان زمان معاملات در پیش گرفت. در معاملات امروز نمادهای مطرح و شاخص‌سازی نظیر «شستا»، «فولاد»، «فملی»، «شپنا»، «خودرو» و «خساپا» در محدوده منفی معامله می‌شدند اما کلیت بازار سبزپوش بود.

در سوی دیگر اغلب نمادها در گروه‌های دارویی، سیمان، غذایی و انبوه سازی سبزپوش بودند. «شپنا» بار دیگر بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و «خساپا» نیز بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین میزان نقدینگی حقیقی‌ها به نمادهایی همانند «وآذر» و «خبهمن» تزریق شد و در مقابل حقوقی‌ها از نمادهای «فولاد» و «شستا» استقبال بیشتری داشتند.

در نهایت با رشد 0.2 درصدی و 2885 واحدی شاخص‌کل، نماگر بازار در ارتفاع یک میلیون و 447 هزار واحد به کار خود پایان داد. به این ترتیب برآیند عملکرد بورس در هفته جاری رشد 34 هزار واحدی بود و در نتیجه بازدهی بازار سرمایه در هفته جاری کمی بیش از 2 درصد بود. اما در مقابل شاخص کل هم‌وزن رشد 1.76 درصدی را به ثبت رساند و اگر بازدهی بورس را با توجه به این شاخص محاسبه کنیم، بازدهی بازار سرمایه به 7.3 درصد می رسد.

امروز رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از این گفت که امسال بورس نقش سازنده ای در اقتصاد داشت‌. حرکت خوبی داشته و سال بعد هم  نقش محوری در اقتصاد خواهد داشت. اگرچه همچنان بورس در کانون توجه است و به طور مشخص دولت نیز برای فروش اموال مازاد و کسری بودجه 1400 روی بازار سرمایه حساب ویژه‌ای باز کرده است، اما اعتمادی که سهامداران در چند ماه ابتدای سال به بازار سرمایه داشتند، کمرنگ‌تر شده است و با سیگنال های مثبت از سمت دولت، بازار سرمایه با افزایش عرضه مواجه می شود.