نقشه نیمروز 2 دی 99

تحلیل بورس امروز | رفتار بورس بازان در روز آخر

15:14 - 1400/01/21
استراتژی بیشتر بورس بازان در این روزها با توجه به روند بازار سهام تصمیمگیری در چه موردی است.در روز پایانی هفته چه اتفاقی میافتد.
تحلیل بورس امروز | رفتار بورس بازان در روز آخر

دنیای بورس | رشد حدود 8500 واحدی شاخص‌کل در شرایطی رقم خورد که در دقایق ابتدایی بازار دماسنج بازار چند هزار واحد افت داشت ولی در ادامه روند تقاضا افزایش یافت و با بهبود معاملات در گروه بانکی و خودرویی، جو روانی بازار مثبت شد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسید و روند کاهشی آن متوقف شد. در جریان معاملات امروز دو نماد «خساپا» و «خودرو» که امروز به صف خرید رسیدند، بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند و پشت سر این دو نماد، نمادهای گروه بانکی قرار داشتند.

در سوی دیگر «شپنا» بار دیگر به رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات خرد رسید و ارزش معاملات دو صندوق ETF دولت در مجموع به 550 میلیارد تومان رسید. حدود 800 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به بازار تزریق شد اما نمی توان همانند چهار ماه نخست سال روی این ورود نقدینگی حساب باز کرد چرا که با جو نوسان گیری در هفته های اخیر، بعید نیست چند درصد بالاتر، همین میزان یا حتی نقدینگی بیشتری از بازار خارج شود.

در واقع برخی از سهامداران به این باور رسیده اند که به جای داشتن دیدگاه میان مدت و بلندمدت، بهترین راهکار نوسان گیری و نقدبودن در روزهای منفی بورس است. در معاملات امروز نماد «کپارس» در کانون توجه سهامداران حقیقی بود و بیشترین نقدینگی از سوی این سهامداران به شرکت کاشی پارس تزیق شد، جایی که بیش از 99 درصد خریدها توسط سهامداران حقیقی انجام شد. در سوی دیگر حقوقی‌ها از نمادهای «فولاد»، «شستا» و «فملی» استقبال بیشتری داشتند.

در دوهفته اخیر نوک انتقادات سهامداران به سمت بازارگردان‌هاست و هر منفی شدن شاخص‌کل به عرضه‌های سنگین آن‌ها نسبت داده می شود. این در شرایطی است که نوسان گیری بازارگردان‌ها بارها توسط مسئولان سازمان بورس تکذیب شده است. این در شرایطی است که نظارت‌های سازمان تشدید شده است و حتی با «رنج‌»های منفی سهامداران  نیز برخورد می شود.

با این حال از گوشه و کنار خبر می رسد که دستورالعمل بازارگردانی در حال بازنگری و تغییر است که به زودی سازمان بورس آن را اعلام می‌کند. شاید بهترین کار آن باشد که پس از بازنگری و تغییرات احتمالی، سازو کار بازارگردان‌ها به روشنی برای عموم فعالان بازار بازگو شود تا سهامداران انتظار نداشته باشند بازارگردان‌ها باید در برابر هر صف فروشی یک تنه مقاومت کنند.