توییت بازان بورسی | فعلا اولویت هایتان را بشناسید

15:14 - 1400/01/21
توییت بازان چه میگویند: فعلا اولویت‌تان در بودجه اقتصاد و بازار سرمایه باشد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: افت شاخص بورس، افزایش تقاضای خرید نمادهای کوچک‌تر در بورس، صحبت‌های حسن روحانی درباره رفراندوم، جریمه نزدیک به ۶۰ هزار خودرو به خاطر تخلفات شب یلدا، صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه هنوز زود است درباره بازگشت نفت ایران به بازار صحبت کنیم، نشست وزیران کشورهای عضو برجام و تاکید آنها بر لزوم حفظ و اجرای توافق هسته‌ای، افزایش قیمت بیت‌کوین و عبور قیمت آن از ۲۴ هزار دلار و افت فروش خودرو در اروپا از جمله خبرهایی بود که روزگذشته مورد توجه افراد فعال در شبکه‌اجتماعی توییتر قرار گرفته بود.

در ادامه مروری داشته‌ایم بر سوژه‌های پربحث در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی:

بحث داغ و همه‌گیر لایحه بودجه ۱۴۰۰

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همچنان در شبکه‌اجتماعی توییتر مورد بحث است. روز گذشته مصطفی طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «بزرگ‌ترین جهش بودجه ۱۴۰۰ در واگذاری شرکت‌های دولتی (۷۲۰درصد) است. با توجه‌ به‌ وضعیت فعلی بازار سرمایه، تحقق ۹۵ هزار میلیارد تومان غیر‌ممکن خواهد بود.»

او همچنین در توییت دیگری نوشته بود: «در اصلاح بودجه ۱۴۰۰ با حذف ارز ترجیحی و تخصیص بخشی از منابع آن به نظام حمایتی دهک‌های نیازمند، ضمن کاهش رانت و فساد، حمایت هدفمند و تامین بخشی از کسری بودجه انجام‌ خواهد شد.» حالا هرچه به روزهای بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس نزدیک می‌شویم، توییت‌های انتقادی و تحلیلی نماینده‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیشتر می‌شود. در این میان برخی از کاربران توییترفارسی با استفاده از هشتگ رد کلیات، نظراتشان را در رابطه با رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌نویسند. نظراتی که اکثرا بازنشر نوشته‌ها و نظرات نماینده‌های مجلس منتقد لایحه ارائه شده از سمت دولت به مجلس است.

حالا هر روز که می‌گذرد، موضوع جدیدی درباره بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ از سمت دولت مطرح می‌شود. تا به امروز درباره موضوعات اقتصادی و مرتبط با بازارهای سرمایه صحبت می‌شد و بحث‌های جدیدی هم در انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال شکل‌گیری است. یکی از این بحث‌ها را احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت.

او در توییتی با انتشار عکسی از صفحه ۴۵۳ بودجه تقدیمی دولت به مجلس، نوشت که درخواست بودجه برای مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به‌ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش ۲۰۳۰ آمده است. نادری در نوشته خود این سند را «ننگین» خواند و نوشت: این سند «گویی تبدیل به ناموس دولت شده است و حاضر به کوتاه آمدن نیست. از وزیر آموزش و پرورش شکایت خواهیم کرد.»

با وجود موافقان و مخالفان این بحث، افرادی هم بودند که از نماینده‌های مجلس می‌خواستند در این اوضاع اقتصادی و وضعیت بورس و دیگر بازارهای سرمایه، به این موارد بیشتر توجه داشته باشند و اولویتشان را در بحث بودجه ۱۴۰۰ وضعیت اقتصادی کشور قرار دهند و بعد سراغ دیگر موضوعات بروند. اما در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام این موضوع یعنی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کمتر به چشم می‌آید. از آنجا که هنوز استفاده از هشتگ در این شبکه اجتماعی خیلی در بین کاربران فارسی‌زبان فراگیر نشده است، مطالب آنها درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ به چشم نمی‌آید یا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

خوب و بد ارز ۴۲۰۰ تومانی

ارز ۴۲۰۰ تبدیل به یکی از هشتگ‌های شبکه‌اجتماعی توییتر شده است. هشتگی که کاربران با استفاده از آن نظرات و انتقادهایشان درباره اظهارنظر مسوولان درخصوص این ارز را می‌نویسند. روز گذشته استفاده از این هشتگ بعد از مدت‌ها دوباره در بین کاربران این شبکه اجتماعی دیده شد. علت آن هم این بود که علی نیک زادثمرین، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی بیان کرده بود: «هرچند ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته برای تامین کالاهای اساسی پرداخت شد اما به نام مردم و به کام دیگران تمام شد.»

در میان نوشته‌های کاربران درباره ارز۴۲۰۰ تومانی، برخی از افراد هم به این بخش از صحبت‌های این نماینده مجلس توجه کرده بودند که بیان کرده بود براساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۹۸ حدود ۸ میلیارد و ۴۲۱ میلیون دلار ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شد اما در محل‌های پیش بینی شده، مصرف نشد. از توییت‌هایی هم که روز گذشته مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت، نوشته رضا باقری‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور بود.

او در صفحه شخصی خود در این شبکه اجتماعی، نوشت: «۲۶۷ هزار نفر دیروز برای سجام ثبت‌نام کردند. نکته جالب پرچم‌داری سه استان فارس، خوزستان و کرمان برای سجامی شدن و اخذ الکترونیکی سود سهام است.تا پایان سال ۳۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت سجامی می‌شوند.» با انتشار این توییت از سمت باقری‌اصل بار دیگر بحث سهام عدالت به‌طور محدود در بین افراد فعال در این شبکه‌اجتماعی مطرح شد.

هشتگ واکسن بخرید

در کنار موضوعات بورس و دیگر بازارهای سرمایه که سهامداران و فعالان این حوزه درباره آن اظهارنظر می‌کردند، روز گذشته یکی از موضوعاتی که توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، نگرانی‌‌ها در رابطه با شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در جنوب انگلستان بود. این نگرانی‌ها باعث شده که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقدامی فوری، کلیه پروازهای ورودی از بریتانیا را لغو و ممنوع اعلام کنند.

با وجود اینکه ایران نیز اعلام کرده است که به مدت دو هفته تمام پروازهایش به نقاط مختلف بریتانیا را به حالت تعلیق درآورده است اما روز گذشته دبیر انجمن شرکت هواپیمایی، اعلام کرد که پروازهای انگلیس به مقصد تهران همچنان برقرار است و وزارت راه‌و‌شهرسازی به‌طور رسمی ممنوعیتی را برای این پروازها اعلام نکرده است. این اتفاق‌ها باعث شده بود که نوشته‌های فعالان حوزه اقتصادی هم به این سمت و سو کشیده شود و از دولت و دیگر نهادهای نظارتی در کشور بخواهند که فکری به حال این پروازها کنند و نگذارند اوضاع سلامت مردم از این چیزی که هست، بدتر شود. یکی از افرادی که به این مساله واکنش نشان داد، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بود.

او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اکثر کشورها ورود پرواز از مبدأ انگلستان را ممنوع کرده‌اند. آقای دولت مراقب ورود گونه جدید ویروس باشید.» محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی خود در شبکه‌اجتماعی توییتر نوشت: «مسوولان محترم این بار تا دیرنشده لطفا مرزهای هوایی به مقصد انگلیس و بالعکس راببندید.

خبرانتشار ویروس جدید کرونا با قدرت چند برابری درآن کشور ویرانگر است.» حالا که صحبت از ویروس کرونا است، باید درباره یکی دیگر از نوشته‌ها و دغدغه‌های کاربران توییترفارسی در روزهای گذشته هم بنویسیم. موضوعی که تبدیل به هشتگ پراستفاده‌ای شد و حتی سر از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم درآورد و البته چهره‌‌ها و فعالان اقتصادی هم درباره آن نوشتند؛ درخواست خرید واکسن کرونا از دولت، نوشته فراگیری بود که در یکی، دو روز گذشته به وفور در شبکه‌اجتماعی توییتر دیده می‌شد و کاربران استفاده از هشتگ واکسن بخرید، در رابطه با درخواست خرید واکسن از سمت دولت و توجه به سلامت مردم می‌نوشتند.