صادرات ایران به 20 کشور + جزییات

15:12 - 1400/01/21
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران درباره اطلس صادرات به ۲۰ کشور گزارش داد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: کالاهای منتخب صادراتی ایران به ۲۰ کشور جهان معرفی شدند. براساس داده‌های منتشرشده مجموع صادرات ایران به ۲۰ کشور مزبور در هشت ماه نخست سال ۹۹ برابر با ۱۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است. در بین کشورهای مختلف، بیشترین رشد ارزش صادراتی ایران مربوط به کشورهای تاجیکستان، روسیه و جمهوری آذربایجان است و بیشترین کاهش ارزش صادرات در این مدت به کشورهای عربستان سعودی، گرجستان، لبنان و ترکمنستان اختصاص دارد.

در 8 ماهه 1399، 3/ 5 میلیارد دلار کالای بدون احتساب نفت خام به کشور چین صادر شده است
کالاهای منتخب صادراتی به ۲۰ کشور همسایه و مجاور  ایران معرفی شدند. بر اساس گزارش تهیه شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، با توجه به کشورهای مورد بررسی، بیشترین کاهش ارزش صادرات در این مدت مربوط به کشورهای عربستان سعودی، گرجستان، لبنان و ترکمنستان و بیشترین رشد ارزش صادرات نیز مربوط به تاجیکستان، روسیه و جمهوری آذربایجان است. بعد از چین، در میان کشورهای همسایه، کشورهای عراق، امارات و ترکیه، بیشترین سهم را ارزش صادرات کالای بدون نفت خام ایران طی مدت مذکور داشته‌اند. علاوه بر این، طی ۸ ماهه ۱۳۹۹، تقریبا ۳/ ۵ میلیارد دلار و حدود ۶۱۰ میلیون دلار کالای بدون احتساب نفت خام نیز به ترتیب به کشورهای چین و هند صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، تقریبا ۲۱ درصد و ۳۸ درصد کاهش داشته‌اند.

امارات: طی 8 ماهه 1399 حدود 665 میلیون دلار کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) از ایران به مقصد امارات متحده عربی صادر شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به این کشور به  هندوانه تازه اختصاص داشته است. ایران طی 8 ماهه 1399 حدود 4/ 40 میلیون دلار از این کالا به امارات متحده عربی صادر کرده که سهم تقریبا 5/ 6 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این کشور طی مدت مورد بررسی را تشکیل می‌دهد. میانگین هر تن هندوانه تازه صادراتی به امارات 226 دلار بوده است.  دومین و سومین کالای صادراتی ایران به امارات محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نوردشده به شکل طومار «با پهنای 600  میلی‌متر یا کمتر به ضخامت کمتر از 3 میلی‌متر» و «با پهنای 600 میلی‌متر یا بیشتربه ضخامت 3 تا 75/ 4 میلی‌متر» است. ارزش صادرات این دو محصول به ترتیب 33 میلیون دلار (4/ 5 درصد از کل) و 28  میلیون دلار (5/ 4درصد از کل) بوده است. طی هشت ماهه 1399، قریب به 80 درصد ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی، مختص به 50 کالا بوده و حدود 7/ 63  درصد آن به 30 کالا اختصاص داشته است. طی مدت مورد بررسی، عمده صادرات کالای غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی مربوط به فصل 72 تعرفه (چدن، آهن و فولاد) است.

افغانستان: کل صادرات کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 تعرفه) ایران به افغانستان طی 8 ماهه 1399، حدود 2/ 1 میلیارد دلار بوده که از این میزان بیش از 6 درصد آن (6/ 72 میلیون دلار) به «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نوردشده دارای دندانه» اختصاص داشته است. متوسط قیمت صادراتی این کالا حدود 408 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای عمده صادراتی ایران به افغانستان طی این مدت «سایر شیرینی (همچنین شکلات سفید) بدون شکلات»، «رب گوجه فرنگی» بوده که به ترتیب با صادرات حدود 39 میلیون دلار و 37 میلیون دلار، سهم‌های 3/ 3 درصد و 1/ 3 درصد از صادرات ایران به افغانستان را تشکیل داده‌اند. تنوع اقلام صادراتی ایران به افغانستان در مقایسه با کشورهای دیگر به مراتب بیشتر است؛ 50 کالای نخست صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان سهم حدود 6/ 59 درصدی و 30 کالای نخست نیز سهم حدود 8/ 47 درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان داشته است. طی مدت مورد بررسی، بیشترین سهم از صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان مربوط به کالاهای فصل 72 تعرفه (چدن، آهن و فولاد) است

لبنان:  ارزش صادرات کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 تعرفه) ایران به لبنان طی 8 ماه 1399، حدود 7 میلیون دلار بوده است. بزرگ‌ترین قلم صادراتی ایران به لبنان «مغز پسته تازه یا خشک» بوده که با ارزش صادرات حدود 8/ 1 میلیون دلاری، قریب به 26 درصد ارزش کل صادرات غیر نفتی ایران به این کشور را تشکیل داده است. دومین بوده قلم صادراتی به لبنان نیز «پسته با پوست تازه یا خشک» بوده که با ارزش صادرات 2/ 1 میلیون دلاری، بیش از 17 درصد ارزش صادرات ایران به لبنان را به خود اختصاص داده است. «سایر کفپوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان» با سهم 8/ 8 درصد از ارزش صادرات ایران به لبنان نیز سومین قلم صادراتی ایران به لبنان بوده است. اقلام صادراتی ایران به لبنان تقریبا محدود و تنوع صادراتی ایران به این کشور نسبتا پایین است؛ به‌طوری‌که سه قلم کالای عمده ذکر شده جمعا بیش از نیمی از ارزش صادرات کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 تعرفه) ایران به این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. طی مدت مورد بررسی، سهم 30 قلم کالای نخست نیز 2/ 94 درصد است.

روسیه: طی 8 ماه 1399، صادرات غیرنفتی ایران به روسیه حدود 285 میلیون دلار بوده است. اغلب اقلام صادراتی ایران به روسیه مربوط به فصل 8 تعرفه (میوه‌ها و مغزهای خوراکی؛ پوست مرکبات یا خربزه) بوده که تقریبا معادل 66 درصد از ارزش کل صادرات ایران به روسیه را تشکیل می‌دهد. سه قلم عمده صادراتی ایران به این کشور نیز به ترتیب «سیب، تازه»،  «هلو، همچنین شلیل و شفتالوی، تازه» و «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» بوده که با ارزش صادرات 40 میلیون دلار، 33 میلیون دلار و 31 میلیون دلار، سهم‌های 14 درصد، 5/ 11 درصد و 11 درصد از ارزش صادرات ایران به روسیه طی این مدت را تشکیل داده‌اند. متوسط قیمت این سه قلم کالا به ازای هر تن نیز به ترتیب 517 دلار، 697 دلار و حدود 6 هزار دلار بر تن بوده است. این سه قلم کالا جمعا حدود 36 درصد از ارزش صادرات ایران به روسیه را در بر گرفته‌اند. علاوه بر فصل 8 تعرفه، صادرات فصل 7 تعرفه (سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی) به روسیه نیز قابل توجه بوده است. سهم این فصل تعرفه از کل صادرات ایران به روسیه، حدود 11 درصد بوده است. حدود 4/ 85 درصد صادرات کالای غیرنفتی ایران به روسیه تنها به 30 قلم کالا اختصاص داشته است و 92 درصد از آن به 50 قلم کالا محدود می‌شود.

عمان:  از حدود 174 میلیون دلار صادرات کالای غیرنفتی به عمان طی 8 ماهه 1399، حدود 21 درصد آن به یک قلم کالای «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، که در جای دیگر ذکر نشده» اختصاص داشته است. ارزش صادرات ایران به عمان در این محصول 36 میلیون دلار بوده و متوسط قیمت صادراتی آن به ازای هر تن، 337 دلار ثبت شده است. دومین و سومین قلم صادراتی ایران به این کشور نیز «اوره حتی به صورت محلول در آب» و «محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج با سطح  مقطع مربع یا مستطیل که اندازه پهنای آن کمتر از دو برابر ضخامت آن  باشد با ضخامت بیش از 200 میلی متر» بوده که به ترتیب با صادرات 31 میلیون دلار و 17 میلیون دلار، سهم 18  درصدی و 10 درصدی از ارزش صادرات ایران به عمان طی این مدت را به خود اختصاص داده‌اند. در میان اقلام صادرات کالای غیرنفتی ایران به این کشور، فصل 72 (چدن، آهن و فولاد) بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که حدود 52 درصد ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران به عمان طی 8 ماهه 1399 بوده است. بیش از نیمی از ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران به عمان (بدون احتساب فصل 27) تنها به 4 کالا اختصاص داشته و سهم 30 قلم عمده صادراتی ایران به عمان حدود 6/ 82 درصد است.

قطر:  طی 8 ماهه 1399، ایران حدود 94 میلیون دلار کالای غیرنفتی به قطر صادر کرده است. حدود 12 درصد ارزش صادرات ایران به قطر به یک کالا «محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج دارای کمتر از 25 درصد کربن که در جای دیگر ذکر نشده» اختصاص داشته است. ایران طی این مدت حدود 3/ 11 میلیون دلار از این محصول با متوسط قیمت 379 دلار بر تن، به قطر صادر کرده است. دو کالای عمده صادراتی دیگر ایران به قطر «گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده»  و «هندوانه، تازه» بوده که به  ترتیب با صادرات 4/ 8 میلیون دلار و 6 میلیون دلار سهم‌های 9 درصدی و 4/ 6 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به قطر را تشکیل می‌دهد. در میان کالاهای صادراتی ایران به قطر، اقلام مربوط به فصل 7 (سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی) بیشترین سهم را از ارزش صادرات ایران به این کشور به خود اختصاص داده‌اند (حدود 36 درصد). پس از آن فصل 72 (چدن، آهن و فولاد) در رده دوم قرار دارد. در مجموع، حدود نیمی از صادرات ایران به قطر تنها محدود به 10 قلم کالا است. تعداد 30 قلم کالای عمده صادراتی ایران به قطر نیز حدود 6/ 75 درصد از کل صادرات کالای غیرنفتی به این کشور را تشکیل می‌دهد.

گرجستان:  طی 8 ماهه 1399، صادرات غیرنفتی ایران به گرجستان حدود 18 میلیون دلار بوده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به این کشور به «میبه‌ها از فولاد ممزوج که در جای دیگر ذکر نشده، فقط آهنگری شده» اختصاص داشته که با ارزش صادرات بالغ بر 3 میلیون دلاری، سهم 5/ 17 درصدی از ارزش صادرات ایران به این کشور داشته است. متوسط قیمت هر تن از این محصول نیز 600 دلار بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به گرجستان نیز از فصل 39 بوده است. «پلی‌اتیلن گرید لوله با وزن مخصوص 94 درصد یا بیشتر» و «کامپاند پلی‌اتیلن غیرپودری با وزن مخصوص» و 94 درصد با  یا بیشتر ویژه روکش سیم و کابل» به ترتیب سهم‌های 6/ 7 درصد و 7/ 6 درصد از ارزش صادرات ایران به گرجستان را تشکیل داده‌اند. به طور کلی در میان اقلام صادراتی ایران به گرجستان، فصل 39 تعرفه (مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد) و فصل 72 تعرفه (چدن، آهن و فولاد) بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بیش از نیمی از ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران به گرجستان نیز تنها به هفت‌قلم کالایی و حدود 9/ 76 درصد آن به 30 قلم کالا اختصاص داشته است.

سوریه: طی هشت ماه نخست 1399، صادرات کالای غیرنفتی ایران به سوریه 79 میلیون دلار بوده که حدود  6/ 9 درصد آن به «شیر خشک صنعتی» اختصاص داشته است. صادرات ایران به روسیه در این محصول 6/ 7 میلیون دلار بوده و متوسط قیمت صادراتی آن نیز حدود 1954 دلار بر تن ثبت شده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به سوریه نیز «لوله‌ها یا پروفیل‌های تو خالی بدون درز از فولاد ممزوج با مقطع غیر مدور» و «شیر خشک اطفال در بسته بندی‌های تحت خلأ و یک کیلوگرم و کمتر با چربی 15 درصد یا کمتر» بوده که به این ترتیب سهم هر کدام از صادرات ایران به سوریه 3/ 9 درصد و 2/ 9 درصد بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به سوریه، بیشترین ارزش صادرات به فصل 4 (شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان؛ عسل طبیعی) اختصاص داشته که با نگاهی به اقلام عمده صادراتی مشخص است که این اقلام عمدتا مربوط به شیرخشک است. بیش از نیمی از ارزش صادرات غیرنفتی ایران به سوریه محدود به 7 قلم کالایی می‌شود و سهم 30 قلم کالایی عمده نیز 2/ 86 درصد از ارزش صادرات ایران به سوریه است.

اردن: صادرات کالای غیرنفتی ایران به اردن طی 8 ماهه 1399 معادل 8/ 12 میلیون دلار بوده است. تعداد اقلام صادراتی ایران به اردن بسیار محدود بوده و در میان آنها بخش عمده‌ای به صادرات پسته مربوط بوده است. به عنوان نمونه کالای نخست صادراتی ایران به اردن طی این مدت «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» بوده که خود به تنهایی حدود 52 درصد از کل صادرات کالایی غیرنفتی ایران به اردن را تشکیل داده است. سه قلم بعدی صادراتی ایران به اردن نیز از انواع پسته بوده است. حدود 94 درصد از صادرات کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به اردن به این چهار قلم اختصاص داشته است. در میان این اقلام، انواع کفپوش‌ها نیز مشاهده می‌شود که پس از پسته‌ها بیشترین سهم از ارزش صادرات کالای غیرنفتی به اردن به این اقلام اختصاص داشته است.

ترکیه:  ترکیه یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران بوده که صادرات غیر نفتی  ایران به این کشور طی هشت ماه نخست 1399 حدود 900 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به ترکیه «اوره حتی به صورت محلول در آب» با سهم حدود 21 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه و ارزش حدود187 میلیون دلار، بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به ترکیه 175 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به ترکیه طی هشت ماه نخست 1399 «روی غیر ممزوج» و « کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده» به ترتیب با صادرات حدود 93 میلیون دلار (سهم 4/ 10 درصد از کل صادرات غیر نفتی به ترکیه) و حدود 59 میلیون دلار (سهم 5/ 6 درصد از کل صادرات غیر نفتی به ترکیه) هستند. به طور کلی، در 8 ماه نخست سال1399 بیش از 87 درصد ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به ترکیه مربوط به 50 قلم کالا و حدود 80 درصد آن مربوط به 30 کالا است. عمده صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه مربوط به فصل 31 (کودها) و 39 تعرفه (مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن) بوده است.

پاکستان:  طی 8 ماه 1399 حدود 5/ 394 میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران به مقصد پاکستان صادر شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به این کشور به «الکیل بنزن خطی» اختصاص داشته است. ایران طی 8 ماه 1399 حدود 3/ 22 میلیون دلار از این کالا به پاکستان صادر کرده که سهم تقریبا 6 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این کشور طی مدت مورد بررسی را تشکیل می‌دهد.  قیمت هر تن الکیل بنزن خطی صادراتی به پاکستان نیز 935 دلار بوده است. دومین و سومین قلم صادراتی ایران به پاکستان به ترتیب دو کالای «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» و «گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده» بوده است. ارزش صادرات این دو محصول به ترتیب 9/ 21 میلیون دلار (6/ 5 درصد از کل) و 4/ 17 میلیون دلار (4/ 4 درصد از کل) بوده است. به طور کلی، بیش از 82 درصد صادرات غیرنفتی ایران به پاکستان مختص 50 کالا بوده و حدود 69 درصد آن به 30 کالا  اختصاص داشته است. همچنین، عمده صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به پاکستان به فصل 8 تعرفه (میوه‌ها و مغزهای خوراکی؛ پوست مرکبات یا خربزه) مربوط بوده است.

جمهوری آذربایجان:  براساس آمارهای گمرک، طی 8 ماه 1399، ایران حدود 186 میلیون دلار کالای غیرنفتی  به جمهوری آذربایجان صادر کرده است. سهم قابل توجهی از صادرات ایران به جمهوری آذربایجان به مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن اختصاص داشته است. سیب زمینی، تازه یا سرد کرده  بزرگ‌ترین قلم صادراتی غیرنفتی ایران به جمهوری آذربایجان بوده است. صادرات ایران به جمهوری آذربایجان از این محصول طی 8 ماه 1399 بیش از 7 میلیون دلار بوده و سهم حدود 4 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به جمهوری آذربایجان طی این مدت را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به جمهوری آذربایجان 136 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان طی این مدت «لوله‌ها یا پروفیل‌های توخالی بدون درز از فولاد ممزوج، با مقطع غیرمدور» و «سایر جوال کیسه برای بسته‌بندی از مواد نسجی سنتیک، به دست آمده از نوار یا اشکال همانند از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن» بوده که به ترتیب با صادرات حدود 5/ 6 میلیون دلار و 6 میلیون دلاری سهم‌های 5/ 3 درصد و 2/ 3 درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی  ایران به جمهوری آذربایجان طی این مدت را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط قیمت هر کدام نیز به ترتیب حدود 13684 دلار بر تن و 2028 دلار بر تن بوده است. به طور کلی، در 8 ماهه سال 1399 بیش از 61 درصد ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به جمهوری آذربایجان مربوط به 50 قلم کالا و حدود 7/ 51 از درصد آن مربوط به 30 کالا  است.

ارمنستان:  طی 8 ماهه 1399 حدود 3/ 90 میلیون دلار کالای غیرنفتی ایران به مقصد ارمنستان صادر شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به این کشور به  «محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت نوردشده، با پهنای حداقل  600 میلی‌متر آبکاری شده یا اندودشده با روی غیر مذکور در جای دیگر» اختصاص داشته است. ایران طی 8 ماه 1399 حدود 8/ 5 میلیون دلار از این کالا به ارمنستان صادر کرده که سهم تقریبا 6 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این کشور طی مدت مورد بررسی را تشکیل می‌دهد. قیمت هر تن از این محصول صادراتی به ارمنستان نیز 631  دلار بوده است.  دومین و سومین قلم صادراتی ایران به ارمنستان به ترتیب به دو کالای «ترانسفورماتورهای دی الکتریک مایع به قدرت بیشتراز 10000  کیلوولت آمپر» و «میله‌های آهنی یا فولادی، گرم نوردشده دارای دندانه، برآمدگی گودی یا بعد از نورد تاب داده شده، یا با تغییرشکل یافتگی‌های حاصل از نورد»  اختصاص داشته است. ارزش صادرات این دو محصول به ترتیب  6/ 5 میلیون دلار (2/ 6 درصد از کل) و حدود 4 میلیون دلار (4/ 4 درصد از کل) بوده است. بیش از 69 درصد صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان مختص 50 کالا بوده و حدود 57 درصد آن به 30 کالا اختصاص داشته است. همچنین، عمده صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به ارمنستان به فصل 72 تعرفه (چدن، آهن و فولاد) مربوط بوده است.

ازبکستان:  مطابق آمارهای گمرک، طی هشت ماه نخست سال 1399، میزان صادرات غیر نفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به ازبکستان حدود 84 میلیون دلار است. در میان اقلام صادراتی ایران به ازبکستان «ماشین‌های خردکردن یاسائیدن خاک، سنگ، سنگ معدن و...»،  حدود 8/ 8 میلیون دلار بوده که با سهم 4/ 10 درصدی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به ازبکستان 2353 دلار به ازای هر تن بوده است. پس از این محصول، «پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از 94 درصد»  و «الکیل بنزن سولفونه»  با سهم 4/ 3 درصد (حدود 9/ 2 میلیون دلار) و 3/ 3 درصد (حدود 8/ 2 میلیون دلار) قرار دارند. متوسط قیمت صادراتی این دو محصول طی هشت ماه 1399 به ترتیب 950 دلار به ازای هر تن و 709 دلار به ازای هر تن است. به طور کلی، در 8 ماه سال 1399 بیش از 69 درصد ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ازبکستان مربوط به 50 قلم کالا و بیش از 54 درصد آن مربوط به 30 کالا  است. همچنین، عمده صادرات غیرنفتی  ایران به ازبکستان مربوط به فصل 39 تعرفه (مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن) بوده است.

ترکمنستان:  مطابق آمارهای گمرک، طی 8 ماه 1399، ایران حدود 5/ 75 میلیون دلار کالای غیرنفتی به ترکمنستان صادر کرده است. سهم قابل توجهی از صادرات ایران به ترکمنستان به مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن اختصاص داشته است. «لوله‌ها و پروفیل‌های جوش داده شده از آهن یا از فولاد، با قطر خارجی کمتر از   2/ 203  میلی‌متر» بزرگ‌ترین قلم صادراتی غیرنفتی ایران به ترکمنستان بوده است. صادرات ایران به ترکمنستان از این محصول طی 8 ماه 1399 بیش از 5 میلیون دلار بوده و سهم حدود 7 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به ترکمنستان طی این مدت را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به ترکمنستان 403 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به ترکمنستان طی این مدت «سایر رنگ‌ها و ورنی‌ها بر اساس سایر پلیمرهای سنتیتیک یا طبیعی تغییریافته غیر مذکور در جای  دیگر با محلول‌های مشخص شده در یادداشت 4 فصل 32 »  و «سایر سیمان سفید پرتلند به‌جز رنگ شده به طور مصنوعی» بوده  که به ترتیب با صادرات حدود 1/ 4 میلیون دلار و 2/ 3 میلیون دلاری سهم‌های 5/ 5 درصد و 3/ 4 درصد از کل ارزش صادرات ایران به ترکمنستان طی این مدت را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط قیمت هر کدام نیز به ترتیب حدود 1709 دلار بر تن و 26 دلار بر تن بوده است. به طور کلی، در 8 ماه سال 1399 حدود 70 درصد ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 ) ایران به ترکمنستان مربوط به 50 قلم کالا و حدود 6/ 58 درصد آن مربوط به 30 کالا است.

 تاجیکستان:  صادرات غیرنفتی ایران به تاجیکستان طی هشت ماهه نخست 1399 حدود 8/ 11 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به تاجیکستان «پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از 94 درصد» با سهم حدود 9 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به تاجیکستان و ارزش حدود 1/ 1 میلیون دلار، بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به تاجیکستان 1016 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به تاجیکستان طی هشت ماه نخست 1399 «سایر جوال و کیسه برای بسته‌بندی از مواد نسجی سنتیک، به‌دست آمده از نوار یا اشکال همانند از پلی‌کاتیلن یا پلی‌پروپیلن» و «ماشین‌های خردکردن یاسائیدن خاک، سنگ، سنگ معدن و غیره» به ترتیب با صادرات حدود 850 هزار دلار (سهم 2/ 7 درصد از کل صادرات غیرنفتی به تاجیکستان) و حدود 810 هزار دلار (سهم 7 درصد از کل صادرات غیرنفتی به تاجیکستان) هستند. به‌طور کلی، در 8 ماه نخست سال 1399 بیش از 90 درصد ارزش صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به تاجیکستان مربوط به 50 قلم کالا و حدود 6/ 80 درصد آن مربوط به 30 کالا است. عمده صادرات ایران به تاجیکستان مربوط به فصل 39 تعرفه (مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن) بوده است.

بحرین: مطابق آمارهای گمرک، طی هشت ماه نخست سال 1399، میزان صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به بحرین حدود 7/ 4 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی  ایران به بحرین «کف‌پوش‌های غیرمخملی‌باف، از مواد نسجی سنتتیک یامصنوعی آماده مصرف» 499 هزاردلار بوده که با سهم 5/ 10 درصدی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به بحرین 5496 دلار به ازای هر تن بوده است. پس از این محصول، صادرات «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان» و «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک»  با سهم 9/ 6 درصد (حدود 327 هزاردلار) و 5/ 6 درصد (حدود 307 هزاردلار) قرار دارند. متوسط قیمت صادراتی این دو محصول طی هشت ماهه نخست 1399 به ترتیب 50هزار و73 دلار به ازای هر تن و 6385 دلار به ازای هر تن است. به طور کلی، در 8 ماهه سال 1399 بیش از 86 درصد ارزش صادرات غیرنفتی ایران به بحرین مربوط به 50 قلم کالا و و حدود 5/ 73 درصد آن مربوط به 30 کالا  است. همچنین طی این مدت، عمده صادرات غیرنفتی ایران به بحرین مربوط به فصل 8 تعرفه (میوه‌ها و مغزهای خوراکی؛ پوست مرکبات یا خربزه) بوده است.

یمن:  صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به یمن طی هشت ماهه نخست 1399، تنها حدود 240 هزار دلار بوده است. صادرات غیرنفتی  ایران به این کشور همچنین از تنوع زیادی برخوردار نبوده و تنها محدود به 5 قلم کالا است. در میان اقلام ذکر شده «سایر داروهای دارای سایر آنتی‌بیوتیک‌ها مخصوص طیور دارای تولید مشابه داخلی»  با سهم حدود 40درصد و به ارزش حدود 91 هزاردلار، بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به یمن حدود 8554 دلار به ازای هر تن بوده است. همچنین، عمده صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به یمن مربوط به فصل 30 تعرفه (محصولات دارویی) بوده است.

چین: چین یکی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران محسوب می‌شود. براساس آمارهای گمرک، طی 8 ماهه 1399، ایران حدود 4/ 4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 تعرفه) به چین صادر کرده است. سهم قابل‌توجهی از صادرات ایران به چین به مواد پلاستیکی و مواد شیمیایی آلی اختصاص داشته است.» پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص  کمتر از 94 درصد»   بزرگ‌ترین کالای صادراتی غیرنفتی ایران به چین بوده است. صادرات ایران به چین از این محصول طی 8 ماهه 1399 بیش از 669 میلیون دلار بوده و سهم 2/ 15 درصدی از ارزش کل صادرات کالای غیرنفتی  ایران به چین طی این مدت را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به چین 837 دلار به ازای هر تن بوده است. دومین و سومین کالای صادراتی ایران به چین طی این مدت «متانول» و «پلی‌اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص  94 درصد یا بیشتر» بوده که به ترتیب باصادرات حدود 619 میلیون دلار و 444 میلیون دلاری سهم‌های 1/ 14 درصد و 1/ 10 درصد از کل ارزش صادرات ایران به چین طی این مدت را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط قیمت هرکدام نیز به ترتیب حدود 122 دلار بر تن و 763 دلار بر تن بوده است. به‌طور کلی، صادرات ایران به چین محدود به چند قلم کالای به‌خصوصی است؛ در 8 ماهه سال 1399 بیش از 98 درصد ارزش صادرات کالای غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27 تعرفه) ایران به چین مربوط به 50 قلم کالا و حدود 2/ 94 درصد آن مربوط به 30 کالا است.

هند: مطابق آمارهای گمرک، طی هشت ماهه نخست سال 1399، میزان صادرات غیرنفتی (بدون احتساب فصل 27) ایران به کشور هند حدود 451 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به هند «کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه‌شده» حدود 4/ 65 میلیون دلار بوده که با سهم 5/ 14 درصدی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به هند 6407 دلار به ازای هر تن بوده است پس از این محصول، صادرات «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» و «متانول» با سهم 9/ 11 درصد (حدود 8/ 53 میلیون دلار) و 2/ 6 درصد (حدود 28 میلیون دلار) قرار دارند. متوسط قیمت صادراتی این دو محصول طی هشت ماهه نخست 1399 به ترتیب 6373 دلار به ازای هر تن و 123 دلار به ازای هر تن است. به‌طور کلی، در 8 ماهه سال 1399 بیش از 93 درصد ارزش صادرات کالای غیرنفتی (بدون‌احتساب فصل 27) ایران به هند مربوط به 50 قلم کالا و بیش از 88 درصد آن مربوط به 30 کالا است. همچنین، عمده صادرات کالای غیرنفتی ایران به هند مربوط به فصل 8 تعرفه (میوه‌ها و مغزهای خوراکی؛ پوست مرکبات یا خربزه) بوده است.