تورم اروپا منفی ماند | انگلیس بدون توافق تجاری اتحادیه اروپا را ترک میکند؟

15:12 - 1400/01/21
انگلیس اعلام کرده حاضر است اتحادیه اروپا را بدون توافق تجاری ترک کند.

به گزارش «دنیای بورس»، ایبنا به نقل از رویترز نوشت: انگلیس تکرار کرد که ترجیح می‌دهد اتحادیه اروپا را بدون توافق تجاری ترک کند تا اینکه استقلال خود را به خطر بیندازد؛ درحالی‌که هیچ خبری از بروکسل در مورد اینکه پیشرفت پس از گفت‌وگوهای یک روز حساس وجود دارد یا نه، نیست.

کمتر از دو هفته قبل از خروج انگلیس از مدار اتحادیه اروپا، هر دو طرف از دیگری می‌خواهند برای دستیابی به موفقیت و حفاظت از تجارت تقریبا یک تریلیون دلاری از تعرفه‌ها و سهمیه‌ها اقدام کنند. یک منبع دولتی انگلیس گفت: ما باید هر توافقی را درست و براساس احترام به رای مردم انگلیس انجام دهیم. متاسفانه، اتحادیه اروپا همچنان در تلاش است تا انعطاف‌پذیری مورد نیاز کشورهای عضو را به‌دست آورد و همچنان خواسته‌هایی را مغایر با استقلال ما ارائه دهد.

از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه ژانویه، مذاکرات به‌طور عمده بر سر دو موضوع متوقف شده است؛ حقوق شیلات اتحادیه در آب‌های انگلیس و ایجاد زمینه بازی برد-برد با رعایت قوانین رقابت عادلانه برای هر دو طرف. زمان کمی باقی ‌مانده است. هر دو طرف باید هرگونه توافقی را توسط مجلس خود تصویب کنند و با پایان مذاکرات، انتظار می‌رود که نتیجه‌گیری قبل از کریسمس صورت گیرد.روز جمعه میشل بارنیه، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا درباره برگزیت گفت که فقط چند ساعت برای رسیدن به توافق تجاری پس از برگزیت باقی مانده است.

وی مذاکرات را در مورد چگونگی مقابله به مثل اتحادیه اروپا بسیار دشوار عنوان کرد چنانچه انگلیس از استانداردهای تولید عقب بکشد تا برنده رقابت برای محصولات خود باشد یا اگر انگلیس ماهی‌گیران اروپایی را از آب‌های با پتانسیل ماهی‌گیری خود در آینده جدا کند. روز شنبه پارلمان اروپا درخواست خود را برای دستیابی به توافقی که حداکثر در آخر این هفته انجام شود، تکرار کرد تا به آن زمان دهد تا این توافق را به درستی تصویب کند. دیوید مک آلیستر، رئیس گروه برگزیت پارلمان گفت این گروه می‌تواند در ۲۹ دسامبر جلسه عمومی اضطراری برگزار کند.

تورم اروپا منفی ماند

ایسنا نیز در مطلبی نوشت: متوسط نرخ تورم کشورهای عضو منطقه یورو منفی ماند. به گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر با ۱/ ۰ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۳/ ۰ درصد رسید تا نرخ تورم بیش از پیش از سطح ۲درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک‌مرکزی این منطقه فاصله بگیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به‌طور متوسط ۲/ ۰ درصد بوده که از ماه قبل ۱/ ۰ درصد کمتر شده است.

خدمات و مواد غذایی هر دو با تورم ۳۶/ ۰‌درصدی پیشتاز گروه‌های مختلف بوده‌اند و انرژی نیز با تورم منفی ۸۲/ ۰ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. تورم کالاهای صنعتی نیز طی این مدت منفی ۰۷/ ۰ درصد بوده است.بانک‌مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم ۲درصدی را هدف‌گذاری کرده است و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رئیس جدید این بانک را دشوار خواهد کرد. قرار است بانک‌مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند.

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به لهستان با ۷/ ۳ درصد بوده است و پس از این کشور نیز مجارستان و جمهوری چک با ۸/ ۲ درصد و رومانی با ۷/ ۱ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به یونان با منفی ۱/ ۲ درصد بوده است و پس از این کشور، استونی با منفی ۲/ ۱ درصد و قبرس با منفی ۱/ ۱ درصد قرار دارند.از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۲/ ۰ درصد، آلمان منفی ۷/ ۰ درصد، فرانسه ۲/ ۰ درصد و در ایتالیا صفر درصد اندازه‌گیری شده است. در بین کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم انگلیس طی این مدت ۳/ ۰ درصد و سوییس منفی ۸/ ۲درصد اندازه‌گیری شده است.