پیش بینی افزایش قیمت زغال سنگ در 2021

15:12 - 1400/01/21
آژانس بین المللی انرژی از پیش بینی افزایش تقاضای جهانی زغال سنگ در سال آینده خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای زغال سنگ پس از کاهشی که در سال ۲۰۲۰ داشت، تحت تاثیر احیای اقتصادی و افزایش مصرف برق و تولید صنعتی، سال میلادی آینده ۲.۶ درصد رشد می کند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش زغال سنگ ۲۰۲۰ اعلام کرد تقاضا برای زغال سنگ حرارتی و متالورژیک در مقایسه با ۷.۲۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۰، به ۷.۴۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رشد خواهد کرد.

تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا که میزان مصرف را محدود کرد، پنج درصد کاهش یافت.

طبق گزارش این آژانس، در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقاضای جهانی برای زغال سنگ با نرخ بی سابقه هفت درصد معادل ۵۰۰ میلیون تن کاهش پیدا می کند که ناشی از همه گیری ویروس کرونا و تلاش کشورهای جهان برای روی آوردن به منابع انرژی پاکتر بوده است.

کی سوکه ساداموری، مدیر امنیت و بازارهای انرژی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد پیش از همه گیری انتظار می رفت تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ بهبود کوچکی داشته باشد اما شاهد بزرگترین کاهش مصرف زغال سنگ از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده ایم.

اگرچه حتی آمریکا و اروپا در سال ۲۰۲۱ ممکن است برای نخستین بار در یک دهه گذشته با افزایش مصرف زغال سنگ روبرو شوند اما تقاضا در سال ۲۰۲۱ هممچنان کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود و آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد میزان مصرف زغال سنگ تا سال ۲۰۲۵ روند یکنواختی پیدا کرده و به ۷.۴ میلیارد تن برسد.

به گفته ساداموری،  تا سال ۲۰۲۵ تجدیدپذیرها احتمالا از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع جهانی برق جلو خواهند زد و گاز طبیعی جای زغال سنگ را به عنوان دومین منبع اصلی بزرگ انرژی پس از نفت خواهد گرفت.

اما از آنجا که انتظار می رود تقاضا برای زغال سنگ در اقتصادهای بزرگ آسیایی ثابت ماند یا حتی رشد کند، هیچ نشانه ای از این که مصرف زغال سنگ به سرعت ضعیف خواهد شد وجود ندارد و بازارهای آسیایی ۷۵ درصد از تقاضای جهانی برای زغال سنگ را تشکیل می دهند.

زغال سنگ عامل کلیدی انتشار دی اکسید کربن است و دولتهای سراسر جهان متعهد شده اند در چند دهه آینده از نظر انتشار کربن به سطح خنثی برسند از جمله چین که برای رسیدن به سطح کربن خنثی پیش از سال ۲۰۶۰ هدف گذاری کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد پس از این که دولت چین برنامه اقتصادی پنج ساله بعدی خود (۲۰۲۵-۲۰۲۱) را در مارس منتشر کرد، پیش بینی خود از تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۵ را بازبینی خواهد کرد.