بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

15:12 - 1400/01/21
بازار ارز و سکه امروز را چگونه به پایان میرساند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اکو ایران (لینک) مطابق پیش بینی ها بازار ارز امروز را با روند کاهشی شروع کرد. پس از پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی درمورد وجود عوامل بنیادی برای کاهش نرخ ارز، فعالان بازار این سیگنال را جدی گرفتند. بر اساس گزارش میدانی «اکوایران» حجم معامله در بازار ارز فردوسی برخلاف هفته گذشته بالا بود. به گفته فعالان بازار، ترس از ریزش بیشتر موجب روانه شدن مردم به بازار و اشتیاق فروش شد. 

پله نزولی دوم قیمت دلار

اقتصادنیوز هم در مطلبی نوشت: علامت ها از نوسان نزولی دلار در روز جاری خبر می دهد اما اگر درهم ایستادگی کند ورق می تواند به نفع دلار بازگردد.

امروز معامله گران دلار بیشتر از همیشه به افزایش نرخ حواله درهم دل خواهند بست. حواله درهم دیروز علی‌رغم افت قیمت، بار دیگر مرز روانی  7 هزارتومانی را حفظ کرد و درصورتی‌که روز جاری هم بتواند بالای مرز یادشده نوسان کند، رفتن دلار به‌سوی نرخ‌های پایین‌تر بسیار دشوار خواهد بود.

بااین‌حال، نزول درهم می‌تواند زمینه‌ساز نزول قیمت دلار حداقل تا 25 هزار و 200 تومان  هم شود. معامله گران فنی باور داشتند، نقطه حمایتی اول دلار پس از دست رفتن محدوده 25 هزار و 800 تومانی، نقطه 25 هزار و 500 تومان خواهد بود و پس‌ازآن بازار می‌تواند به‌راحتی تا 25 هزار و 200 تومان هم نزول کند. بااین‌حال، تا زمانی که درهم خط 7 هزارتومانی را حفظ کرده است، بعید است انتظارات کاهشی در بازار بیشتر از این تقویت شوند.

در معاملات پشت خطی گرچه قیمت درهم هنوز در محدوده 7 هزار و 60 تومان قرار دارد اما برخی تحلیل گران فنی اعتقاددارند 10 دقیقه معامله زیر این قیمت در بازار امروز پتانسیل کاهش نرخ تا 7 هزار و 20 تومان را هم دارد البته اگر نرخ درهم بتواند بالای این سطح قرار گیرد تا سطح هفت هزار و 120 تومان هم قابلیت افزایش دارد. نرخی که با توجه به برابری درهم به دلار به معنای ارزش 26 هزارتومانی دلار در بازار نقدی است.

در بازار هرات روند قیمت دلار کماکان نزولی است قیمت دلار در بازار هرات در صورت از دست دادن نقطه حمایتی 25 هزار و 300 قابلیت ریزش تا مرز قیمتی در کانال 25 هزار تومان و 24 هزار تومان را دارد. در حال حاضر قیمت دلار هرات در سطح 25 هزار و 400 قرار دارد.

عده‌ای از فعالان باور دارند، افت قیمت دلار در روزهای اخیر، واکنش برخی از معامله گران داخلی نسبت به افزایش بهای اونس جهانی بوده است. این عده باور دارند، فروشندگان بزرگ بازار سکه برای جلوگیری از اثر افزایشی اونس طلا، در موقعیت فروش به بازار ارز هجوم آورده‌اند و با فروش دلار خود، مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار سکه شدند. کسی که سکه را بالای 12 میلیون تومان در هفته گذشته فروخته بود، از افزایش بهای اونس و احتمال بردن سکه به بالای 12 میلیون و 200 هزار تومان دچار ضرر سنگینی می‌شد.

درنتیجه از نگاه برخی فعالان، سکه بازان از اهرم دلار برای خنثی‌سازی اثر افزایش اونس طلا استفاده کردند. ازآنجایی‌که امروز بازار جهانی تعطیل است، این دسته از معامله گران انتظار دارند که فشار کاهشی از جانب سکه بازان متوجه دلار نباشد؛ بااین‌حال، روند قیمت دلار در 15 روز گذشته عمدتاً نزولی بوده است و همین مساله انتظارات بازیگران بازار ارز را دشوار است که به سمت صعود قیمت‌ها سوق دهد. البته در معاملات پشت خطی دیشب قیمت به بالای 25 هزار و 500 تومان آمده بود و این عامل می‌تواند فضای ابتدای روز جاری را متفاوت‌تر کند.

دو علامت حباب از آینده سکه

اقتصادنیوز هم در مطلب دیگری نوشت: حباب قیمت سکه اندک اندک در حال ذوب شدن است، بازار نیز دو نقطه مهم قیمتی را شکست آیا این اتفاقات نشانه نزول قیمت سکه در بازار است؟

بازار سکه در حالی به پیشواز بلندترین شب سال می رود که روند قیمتی در آن نزولی بوده و کسب و کار معامله گران بازار سکه نیست.حباب قیمت سکه امامی به کاهش ادامه داد، امری که نشان از کاهش تقاضا در بازار این فلز گران بها داشت. دیروز حباب سکه به زیر نیم میلیون تومان رفت و این فلز گران بها نه تنها مرز 12 میلیون تومانی را از دست داد که حمایت 11 میلیون و 800 هزار تومان هم نتوانست مسیر کاهشی آن را سد کند.

کاهش حباب سکه و از دست رفتن یک محدوده حمایتی مهم خبر از آن می دهند که احتمال افت بیشتر در بازار سکه منتفی نیست. با این حال، کاهش حباب سکه یک علامت دیگر هم دارد: شرایط برای خریداران درازمدت و بازیگران کم ریسک در حال بهبود است.

هر چقدر ارزش بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک تر شود، دسته ای از بازیگران تمایلی بیشتری دارند که در موقعیت خرید به بازار وارد شوند. دفعه قبلی زمانی خریداران به بازار سکه وارد شدند که حباب سکه تا حدود 250 هزار تومان پایین رفته بود. در آن مقطع سکه در حوالی محدوده 10 میلیون و 800 هزار تومانی نوسان می کرد.

این بار با فرض ثبات شرایط، در صورت نزول سکه تا محدوده 11 میلیون و 500 هزار تومانی، ممکن است گروهی از معامله گران یک پله خرید را برای خود مناسب تصور کنند و با حضور خود جهت بازار را تغییر دهند. معامله گرانی که زیاد تمایل به ریسک برای خرید ندارند، معمولا در شرایطی به بازار وارد می شوند که حباب کم باشد. حباب کم به معنای آن است  که قیمت ظرفیت بنیادی بیشتری برای افت قیمت ندارد.

در معاملات پشت خطی روند بازار نزولی است و قیمت سکه در این معاملات نیز وارد کانال 11 میلیون و 700 هزار تومان شده است. این در حالی است که در ابتدای شروع به کار قیمت بالای مرز 11 میلیون و 800 هزار قرار داشت. کاهش قیمت سکه در معاملات پشت خطی نیز می تواند سیگنالی برای قیمت در بازار امروز باشد.

امروز بازار جهانی طلا تعطیل است و طبعا نگاه بازیگران بازار سکه بیشتر به سوی بازار دلار خواهد بود. اسکناس آمریکایی دیروز به زیر 25 هزار و 500 تومان رفت و در صورتی که امروز هم زیر این مرز باقی بماند، احتمال افت بیشتر سکه وجود دارد. با این حال، تعدادی از سکه بازان امیدوارند، معامله گران پس از چند روز سودگیری از خریدهای پیشین، سکه های خود را جایگزین کنند و از این طریق زمینه ساز بالا رفتن قیمت ها شوند.

یکی از عناصر موثر بر بازار سکه قیمت طلا است، معمولا در نزدیکی کریسمس تقاضای طلا در بازار جهانی کاهش می یابد و این کاهش تقاضا به کاهش قیمت منجر می شود اما در امسال ظاهرا اوضاع متفاوت است. تقاضای برای طلای جهانی بالا رفته است و حتی برخی از معامله گران بزرگ تصور می کنند طلا سقف های قیمتی را بشکند و بتواند وارد سطوح جدید شود. در این صورت امکان دارد آرایش معامله گران در بازار داخلی نیز تغییر کند. یعنی به امید طلا خریدار سکه شوند.

نزول دلار به زیر مرز روانی

دنیای اقتصاد نوشت: در اولین روز هفته، دلار سرانجام محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست داد و با سرعت بیشتری در مسیر کاهشی قرار گرفت. ساعت یک بعدازظهر روز شنبه، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۳۰۰ تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود.

دلار بیش از ۲ هفته بود که در برابر نزول به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی مقاومت می‌کرد و شکسته‌شدن قفل این محدوده، تاثیر زیادی در افزایش میزان فروش‌‌های ارزی داشت. در نتیجه می‌توان گفت که عامل اول کاهش دلار، افزایش فروش معامله‌گران فنی بود. دیگر عاملی که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد،‌ کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بود.

دیروز قیمت حواله درهم به سرعت به زیر ۷هزار و ۱۰۰ تومان رفت و همین مساله هم به عنوان یک سیگنال کاهشی در بازار ارز داخلی عمل کرد. با این حال، برخی فعالان عنوان می‌کردند که برای اینکه قیمت دلار به افت خود با سرعت بیشتری ادامه دهد، نیاز است که درهم هم مرز ۷ هزار تومانی را از دست بدهد. در واقع نزول درهم به کانال ۶ هزار تومانی می‌تواند به عنوان سیگنال نزول دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی عمل کند.

عده‌ای از فعالان هم باور داشتند، تغییر جو بازار و انتظارات به دلیل برخی اخبار سیاسی، زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها در بازار ارز شد. از نگاه این گروه،‌ تایید موافقت مقام معظم رهبری با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام نقش مهمی بر روی انتظار بازیگران ارزی داشت. تصور معامله‌گران این بود که تمدید بررسی، زمینه‌ساز تصویب لوایحی خواهد شد که گروه‌ویژه‌ اقدام‌مالی از ایران درخواست کرده است. اما چرا تصویب این لوایح تا این حد برای بازار اهمیت دارد؟

برخی از معامله‌گران ارزی باور دارند که افزایش قیمت دلار در سال‌جاری تا حدی تحت‌تاثیر رفتن ایران به لیست سیاه FATF بوده است و در نتیجه تصور می‌کنند‌ در صورت خروج از لیست سیاه، یک عامل افزایشی از بازار خارج خواهد شد. این گروه عنوان می‌کنند با خروج از لیست سیاه، ایران دسترسی راحت‌تری به درآمدهای ارزی خواهد داشت و کشورهایی چون چین و کره‌جنوبی همکاری‌های خود با ایران را بالا خواهند برد.

در مقابل، افرادی هم در بازار حضور داشتند که از یک‌سو اعتقاد داشتند، افت روز شنبه دلار ارتباطی با اخبار جدید پیرامون FATF نداشت و از سوی دیگر، باور دارند برای بازار حل مساله تحریم‌ها اهمیت دارد و سایر موضوعات توانایی تاثیرگذاری زیادی بر قیمت‌های بازار نخواهند داشت.

در روزی که قیمت دلار کاهشی شد، سکه تمام بهار‌آزادی هم راه نزولی را برای حرکت انتخاب کرد و محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. سکه هم بیش از دو هفته بود که ارقام پایین‌تر از محدوده یادشده را تجربه نکرده بود. ساعت یک بعدازظهر دیروز سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۱۶۰هزار تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. افت سکه در شرایطی رقم خورد که این فلز گرانبها هفته گذشته سه روز بالای کانال ۱۲ میلیون تومانی نوسان کرده بود.

برخی فعالان اعتقاد داشتند که افت ابتدای هفته و از‌دست‌دادن محدوده حمایتی نشان می‌دهد که در هفته‌جاری نیز روند نزولی سکه ادامه خواهد داشت. فلز گرانبهای داخلی هفته گذشته بیش از ۴‌درصد از ارزش خود را از دست داده بود و ابتدای هفته‌جاری را هم با نزول ۴/ ۱ درصدی آغاز کرد. افت قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که عده‌ای از بازیگران سنتی بازار اعتقاد داشتند، در آستانه شب‌یلدا، تقاضا برای سکه‌ بیشتر خواهد شد و این مساله موجب می‌شود که بهای سکه افزایش پیدا کند.

گروهی هم باور دارند که قیمت سکه شاید تحت‌تاثیر شب‌یلدا قرار نگیرد، ولی سکه کوچکی چون ربع‌سکه می‌تواند با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و افراد از آن برای دادن هدیه به یکدیگر استفاده کنند. در شرایطی که دیروز سکه‌امامی افت زیادی را تجربه کرده بود، ربع‌سکه روی همان عدد ۴میلیون و ۲۵۰ هزار تومان روز پنج‌شنبه باقی ماند. این مساله می‌تواند نشان دهد که تقاضا برای ربع سکه در بازار نسبت به سکه امامی در سطح بالاتری قرار داشت و این موضوع تحت‌تاثیر شب یلدا بود.